• CCA

Vad kostar en takkupa???

Förstår att priset varierar beroende på läge, hus och utformning. Vi kommer att bygga den själv (eller lättare sagt min pappa och svärfar)och den kommer bli ngonstans mellan 4,6 och 5 meter lång. Är det ngn som byggt takkupa som villl dela med sig av vad ni betalat?????

• Svar på tråden Vad kostar en takkupa???
  • Tramsbyttan

puff.
    vill gärna oxå veta.
    skriv gärna oxå vad det är för fönster. Gillar kupor med fina fönster och kupor som är ganska stora.. :)

• CCA

Ingen som har byggt en takkupa??? Annan storlek? Hanteverkare?? Ngnn osm har ngt de kan/vill berätta om takkupe bygge????

• johandra

Vi kollade lite med ett par i området som byggt en kupa som är ca 5m lång..Deras hade gått på ca 100 000:- och då hade de gjort allt själva utom elen då som en elektriker måste dra..

Vi bangade och sätter in ett takfönster istället

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Eofrysina

Hmm hundratusen låter faktiskt orimligt. Är det "storstadssnickare" vi talar om då?

• Eofrysina

Oj jag missade att de hade snickarat själva.

Men de måste ändå valt de allra dyraste materialen då och handlat på fel ställen, för jag har byggt fritidshus för för den summan

• johandra

Njäe,fick allt spesat och det såg faktiskt rimligt ut alla priser....

Duktigt att lyckas bygga ett helt fritidshus för dom småpengarna!(i det sammanhanget iaf)

men har du byggt ett helt hus så borde det ju vara lätt för dig att räkna ut vad en takkupa kostar

kolla på byggahus.se annars,där står det nog en del oxå

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Eofrysina

Nej, byggt helt hus kanske var att ta i... för stommen stod på plats, men syllar byttes och huset isolerades och inreddes m.m.

Att det var billigt berodde på att vi köpt nästan allt begagnat. Utom innerväggar och isolering (dyr linisolering).

Takkupa innebär ju iofs att man gör saker som jag själv inte gjort tidigare så då kan jag ju inte veta vad jobbet kostar. Däremot kan man ju räkna lite på materialet och då blir jag förvånad över att det skulle kosta så mycket. Inte sagt att det inte gjorde det! Men jag blir förvånad. Jag har aldrig byggt något så dyrt och då har vi ändå pysslat en hel del och håller god materialkvalitet... men så handlar vi inte på t.ex. Bauhaus eller Beijers heller.

Det finns gott om småsågar ute i bygderna som har väldigt bra virke *tips*

• CCA

Ok tack så mycket för svaren. Jag trodde själv att vi skulle hamna någonstans kring 100 000kr min sambo trodde mer det rörde sig runt 30 00. Vi har oxå varit inne på att "bara" sätta in takfönster men då blir halva golv yttan borta. Den sida vi tänkt göra takkupa på går taket nämligne nästan till golvet (skiljer 30cm). Den stora kostande för oss om vi bygger takkupa blir nog fönstren eftersom det kommer var 3 kanske 4 stora fönster.

• musli

Vi kollade med en pensionerad snickare vad han trodde det skulle gå på om han hjälpte oss att göra en tak-kupa, från tak-nocken rakt ut, för att få bättre takhöjd över trappen och så småningom bygga ut med två våningar glasveranda/entré. Bara tak-kupan, färdig med takstolar, plåt-tak och ytterbeklädnad och ett fönster isatt skulle gå på ca. 40.000:- ungefär för honom men han skulle om vi ville kolla närmare med sin son som är snickare och har företag.

• Nadïosch

Jag är oxå nyfiken på vad det kan tänkas kosta.
    Har precis köpt ett nytt hus och vi är sugna på att bygga ut en kupa.

• kisan

Vi byggde en ganska stor takkupa i fjol sommar. Byggde från nock (eller nästan iaf) också enda ner till marken. Gjorde balkong på övervåningen och början till en altan på markplan. På övervåningen satt vi in två stora fönster och en balkongdörr. Det mesta har vi gjort själv och jag skulle tro att vi la ner 100- 150.000 och då har vi inte satt upp några räcken eller stuprör ännu.

• musli
    Eofrysina skrev 2008-05-14 12:12:37 följande:
    Musli var det med arbetskostnaden inräknat?
    Japp. Men då fick vi ju klä den själv utvändingt och invändigt. Men jag tycker det var ett ok pris med arbetet inräknat.
  • Eofrysina
    musli skrev 2008-05-21 09:32:12 följande:
    Japp. Men då fick vi ju klä den själv utvändingt och invändigt. Men jag tycker det var ett ok pris med arbetet inräknat.
    Ja det verkar ju vara rimligt Sedan ärju mitt standardtips att faktiskt köpa begagnat. Det finns jättebra fönster, dörrar och även byggmaterial att köpa från restlager, småsågar, blocket, byggigen m.m. det finns ju också felr och fler återbruksbutiker och där kan man ibland fynda ordentligt, dock inte alltid.
  • Jonas 658

Hej alla Har precis slängt upp en kupa 4x4 mt. Konstruktion utför av snickare för ca 25k inkl material. 2 traryd fönster och en dörr för ca 11k. Sen har jag klätt ut och invändigt och fixat elen själv. Ca totalkostnad på 75k totalt. Sen ska vi lägga om golv osv. Så det behöver inte bli så dyrt om man gör mycket själv.

Svar på tråden Vad kostar en takkupa???