• Glad i hågen

Mat och fika på barnkalas, laktos och veg

Vi står nu inför 3-årskalas och jag behöver tips på bjudmat.

Det ser ut som att det får bli två kalas, ett barnkalas och ett för familj och andra vänner. Barnen på barnkalaset är i 3-4 årsåldern, så då kommer även föräldrar med. Det är minst ett barn som inte tål mjölk.
    Jag hade tänkt bjuda på plättar med sylt och grädde. Vad gör man för laktosfritt alternativ?

På "familjekalaset" är det också mjölkallergiker med plus en veg. Både barn och vuxna. Funderar på paj och sallad.

Tårta är ju också en fråga när det är laktosintoleranta med. Jag vill ju att alla ska kunna äta av det som bjuds. Några tips?

Och en annan fråga: Hur mycket bjuder ni på när det är barnkalas? Bara tårta, eller även bullar och kakor och nåt matigt?

• Svar på tråden Mat och fika på barnkalas, laktos och veg
  • Snooze

På barnkalas brukar vi inte ha tårta, glass är mycket populärare. Många barn äter ändå inte tårta. Och på laktosfronten är glass också lättare, det finns ju tofuline glass som är jättegod samt skogaholms maränger och vissa kola, choklad, jordgubbssåser är ju laktosfria och även de flesta strössel. Gör en glassbuffé och ha även färsk frukt till.
    Plättar går väl att göra på laktosfri mjölk och finns det inte även laktosfri grädde? Annars finns det en helt mjölkfri vaniljsås som är väldigt god. Är du säker på att de är laktosintoleranta och inte mjölkproteinallergiker?

• Milita

i plättar kan du annvända soja mjölk eller havremjölk istället för vanlig mjölk. Jag känner ingen skillnad med sojamjölken. Den är inte god som den är. Men i mat funkar den utmärkt. Annvänd mjölkfritt smör att steka i. Det finns vispad grädda som e gjord av soja. Den som inte redan är vispad går inte att få fluffig. jag tycker inte att sojagrädden är så god. Vi brukar ta mjölkfri glass till istället, den heter Tofuline.

Vegetarisk paj går ju bar att göra. men tänk på att många vegeterianer inte äter ost pga att det är löpe i.

Vi har bara tårta, bullar och kakor. Inget matigt

• hallon2

Först: mjölkprotein allergiker är inte = laktosfritt!
    Plättarna kan du göra med havremjölk... faktum är att dom blir väldigt goda, för alla! :)
    (Min dotters kompisar sägar att våra plättar är godast, mjölkfria)

Det finns en god grädde på sprayflaska som är soyabaserad...

Matpaj kan du laga lika bra med mjölkfritt magarin, äggstanning - men ingen ost i!

Det är lite klurigt att laga mat till allergiker, jag brukar ta med mig maten själv...

• Glad i hågen

Tack!

Jag känner också att det blir lite stort och mycket med både mat, kakor och tårta... Men så länge ungarna är så små så dom fortfarande vilar middag en del av dom, bl a vårt eget födelsedagsbarn, så måste man ju nästan ha kalaset på lunchtid...
    Och då bör ju föräldrarna få nåt ätbart också känns det som, när ungarna får det.

Tårta har dottern önskat, men det kanske räcker att ha det på födelsedan, inte på kalaset? Då skulle det ju funka med plättar, glass, frukt mm som fika.

Men då var det det där med laktos och mjölkprotein... Det måste jag nog fråga det barnets föräldrar om... Jag vet bara att på deras kalas var det nån specialtårta.

Svar på tråden Mat och fika på barnkalas, laktos och veg