• Pysselgalningen

feber och snabb andning?!

Dottern på 18 månader har 39g feber (fick alvedon för en stund sen) och andas rätt så flyktigt/snabbt.
    Ska jag oroa mig eller kan jag gå och somna med gott samvete? Är så trött att jag somnar snart sittandes och jag har aldrig haft barn med så hög feber förut

• Svar på tråden feber och snabb andning?!
  • Jessica24

Vår dotter hade också snabb andning sist hon var sjuk. Hade 39,7 i temp och fick Pabodil. När febern väl var nere, så blev andningen normal igen.

Är du orolig, så ring till sjukvårdsupplysningen och hör.

• Yrslan

Andningen brukar gå ned när alvedonet börjar verka.

• MizzTez

Läste just i nån av mina brochyrer man får med från BB att om barnet har snabb andning så ska man kontakta sjukvården!

• Lisca

att din dotter har snabb andning beror troligtvis på att kroppens ämnesomsättning ökar vid feber och det är kroppens egna försvar som hjälper syreupptaget..

se bara till att hon sover svalt utan en massa kläder eller filtar, se till att hon dricker och kolla allmäntillståndet när hon är vaken.
    febern i sig är inte farlig och heller inte så hög för att vara barn.

ღ Lotta ღ Tyraღ
  • Pysselgalningen

Hon har en plyschpyjamas på sig men hon sover vanligen på golvet så jag känner att jag kan inte plocka av henen nått mer.
    Hon dricker även som hon ska, hon har druckit 1 mugg med multivitamin sen hon vaknade och hon är lite slö men ändå samtidigt lite pigg för hon lallar runt och river med saker och låter periodvis som ett monster som hon brukar göra

• asaA

snabb andning får man vid hög feber pga av att kroppens metabolism ökar, andningen är ett sätt för kroppen att bla kompensera den ökade syreåtgången. Så ju högre feber desto snabbare andning.

• Busbellan

Man får snabb andning vid feber precis som föregående talare sa.
    Det är nog mer viktigt att kolla upp det om barnet är snabbandat när det inte har feber.

Mamma till Nora, August och Ella
  • jojjo78

Hej min son hade nyss över 40 graders feber och han andades jätte fort och de var tydligen så att dom gjorde de när dom hade hög feber.

• mamma till lilla skrutt

Feber = snabb andning. Lunginflammation = jättesnabb andning.

Svar på tråden feber och snabb andning?!