• Puss och Kram

Hur gör man med svinkoppor?

Vi är till 95% säkra på att sonen fått svinkoppor , men kan man behandla dem själva på nåt sätt? Hur har ni fått bort dem från era barn?

• Svar på tråden Hur gör man med svinkoppor?
  • MamaKajsa

tvål och vatten och lufttorkning, noga rengöring av fingrar. Ingen kontakt. Tills ni kan gå till VC på måndag.

Max, Hugo, Leo, Axels mamma.
  • Mickis74

* Noga med handhygien
    * Smörj med LHP-salva eller Microcid.

• Mickis74

Vi behövde aldrig åka till nån vårdcentral.

• MamaKajsa

när vi har fått har vi haft så mkt att antibiotika har behövts, därav vc.
    men microcid, just ja....den hade jag glömt, fungerar jättebra på lindrig variant.

Max, Hugo, Leo, Axels mamma.
  • MKAsson

Vår 7-månaders tjej hade svinkoppor i förra veckan. Så här gjorde vi för att bli av med dem på fem dagar:

Tvättade allt dagligen - skötbordsunderlägget, sängkläder, alla leksaker (lät henne bara ha några utvalda varje dag), mössor och jackor, min morgonrock, ja, vekligen allt...

Bytte kläder en extra gång varje dag

Duschade henne varje dag

Baddade alla koppor med Alsollösning flera gånger varje dag, var noga med att använda en hel massa bomullsrondeller för att inte sprida runt bakterierna

Smörjde in alla koppor med Microcid-kräm två tre gånger om dagen, var noga med att smörja in med olika tops för att inte sprida runt bakterierna

Tvättade händerna på oss vuxna mest hela tiden...

En hel del meck att fixa med allt baddande och insmörjande men vi blev av med dem på egen hand utan att behöva ge tjejen antibiotika vilket känns bra eftersom hon fortfarande är så liten.

• Puss och Kram

å tack för alla tips, jag antar att microcid finns receptfritt på apoteket?

• MKAsson
    Svar på #6

Puss och Kram skrev 2008-05-03 09:08:20 följande:
    å tack för alla tips, jag antar att microcid finns receptfritt på apoteket?
    Jepp, finns på hudhyllan.
  • MKAsson

Nu komer jag verka lite tjatig, men jag vill poängtera det viktiga med att tvätta ALLT. Min lilla tjej blev smittad hos vänner där pojken som hade koppor var smittfri (ätit antibiotika i flera dagar, alla koppor intorkade och på väg att falla bort) så hon måste ha fått bakterierna via antingen skötbordet eller leksaker. Så för er egen skull, var noga, för de kan återsmitta sig själva.

• Puss och Kram

ska tänka på det med smittspridning... han är ju 1,5 och pillar på allt och stoppar allt i munnen fortfarande...

nu har jag genom annan källa fått reda på att lhp och microcid är i princip samma sak, det enda som skiljer är priset och någon substans som inte har betydelse för verkningen. Vi har apotekspersonal i bekantskapskretsen...

• MKAsson

Ingen direkt skillnad på priset, billigare tub om man köper LHP, men den innehåller 10 g mot de 25 g som Microcid innehåller;

Microcid 97,50 kr/tub - 3900 kr/kg
    LHP 38,50kr/tub - 3850 kr/kg

Beror såklart på hur mycket man behöver om man skall köpa liten eller stor tub, vi gjorde av med nästan två hela Microcidtuber på fem dagar, men tjejen hade också rätt mycket svinkoppor på en massa ställer på kroppen...

• Puss och Kram

ja, jag vet att det skiljer på mängden, man får självklart sätta det i relation till utslagen. Men vi har tre blåsor runt munnen och klarar oss lätt med lilla tuben istället för att köpa den stora för nästan 100kr som förmodlingen inte kommer att gå åt... Visst kan det bli fler, men det har sett ut så i 4dagar, först igår kväll som vi insett att det inte bara var skrapsår...

Svar på tråden Hur gör man med svinkoppor?