• fisensmamma

När kan man bära sitt barn efter snitt?

Jag hade en ganska svår förlossning med mitt första barn och har övervägt kejsarsnitt nu med 2:an. Undrar om ni som gjort snitt, hur länge dröjde det innan ni kunde bära erat barn? Jag har ju en ett och ett halvt åring hemma hur klarar man det efter ett snitt? Undrar också om det finns några extra risker att få problem med ammningen efter snitt (dum fråga kanske, men jag undrar ändå).

• Svar på tråden När kan man bära sitt barn efter snitt?
  • Precisvaknat

Hejsan!!

Vilket barn menar du? Det stora barnet eller den nyfödda?
    Den nyfödda kan du självklart bära på en gång.. Annars beror det ju lite på hur du känner, läkaren brukar säga att man ska hålla sej lugn i 2 månader. När pappan är hemma får du ju utnyttja han men annars så fär man bära så mycket man orkar. Det ska ju inte göra ont.

Amningen är det väldigt olika med, för mej tog det 3 veckor innan jag kom igång helt med amningen. Och för vissa går det på en gång. 
    Och där säger barnmorsokrna att det kna ta 2 veckor innan mjölken ens rinner till, eftersom det inte blir samma grej n är barnet kommer med snitt. 

Hoppas du blivit lite klokare.Glad

MVH Angelica 

• toveca

Efter mitt snitt bar jag Hugo med en gång. Amningen kom oxå igång på en gång. Han började suga så fort jag vaknade ur narkosen och det var aldrig några problem. Det kan nog vara olika det där.

Hugo 17/2 -07
  • MammaLillfis

Jag bar mitt barn med en gång utan problem samt systerdottern på 2½ efter nån vecka. Amningen kom igång bra för min del, sonen bärjade suga på av bara den så fort jag vaknat ur narkosen och kommit upp på rummet vilket var ca 2 timmar efter att han föddes ungefär.

• saramg

Jag bar min son direkt efteråt, men helt utan ansträngning så var han nog två veckor gammal. Amningen startade direkt efter men det ran inte till helt bra förrän efter 4 dagar.

• Bobbenn

Du ska INTE bära annat än bebis på 3 månader. Utsätt dig inte för risker. Snittet kan brista invändigt

Azaah är här! Vår egyptiska prinsessa. Ommi bethabeni aboya behebeni
  • Bobbenn

Det tog 3 veckor innan min amning kom igång, jag pumpade massvis och fick ge ersättning

• Suri
    Bobbenn skrev 2008-05-04 12:18:16 följande:
    Du ska INTE bära annat än bebis på 3 månader. Utsätt dig inte för risker. Snittet kan brista invändigt
    Jag har funderat mycket på om detta inte är litet av en "skröna". Har aldrig hört om en brustet snitt...
    Min läkare sa att jag känner hur mycket jag kan bära. Fick inga restriktioner alls. Och så verkar det vara för de flesta som snittats på vårt sjukhus (alla jag pratat med i alla fall) Uppsala Akademiska.  Att det bästa är att komma igån så fort som möjligt efter snittet. JAg bar lillan på en gång. Och storebror så fort jag kände att jag kunde. Man måste ju träna upp bukmuskulaturen igen.
  • Suri

Ja, och amningen kom igång direkt utan problem.

• Bobbenn
    Suri skrev 2008-05-04 12:22:39 följande:
    Jag har funderat mycket på om detta inte är litet av en "skröna". Har aldrig hört om en brustet snitt...Min läkare sa att jag känner hur mycket jag kan bära. Fick inga restriktioner alls. Och så verkar det vara för de flesta som snittats på vårt sjukhus (alla jag pratat med i alla fall) Uppsala Akademiska.  Att det bästa är att komma igån så fort som möjligt efter snittet. JAg bar lillan på en gång. Och storebror så fort jag kände att jag kunde. Man måste ju träna upp bukmuskulaturen igen.
    Lyft
    Det nyfödda barnet bör vara det tyngsta man bär efter ett kejsarsnitt. Man bör ta det lugnt minst 3 månader efter snittet.

http://www.kanalen.org/kejsarsnitt/index.php?function=fakta&subtype=efter
  • SusanneJ

min läkare sa att jag inte skulle bära tyngre än 5 kilo dom första 2 veckorna, sen efter det kunde jag kanna själv hur mycket jag orkade.
    men eftersom jag var sängliggande och knappt kunde röra mig den 1a veckan vi var hemma så är jag superlycklig att vi bara hade 1 barn.
    nu med 2an så vill jag absolut inte ha snitt. (bara i nödfall)

(¯`°?.¸ ღ Ebba 061210, och lilla skrutt i magen ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden När kan man bära sitt barn efter snitt?