• Anonym

visdomstand, svullen hals

hej hej , har sen 2 dagar svullet tandkött där en visdomstand är på väg, kan äta o så men det gör lite ont när jag sväljer, är även jätteallergisk just nu så det kan vara därför jag har tjock hals. jag undrar om fler brukar ha så och hur man kan lindra svullnaden? brukar det hålla på länge? tack , ha en bra dag.

• Svar på tråden visdomstand, svullen hals
  • Anonym (?)

Allergimedicin? Låter inte roligt att gå omkring med svullen hals.

• CarlHerman

Har du feber och känner dig allmänpåverkad? Börjar svullnaden gå ner på halsen ska du söka tandläkare! Det kan bli allvarligt. Har det blivit en riktig inflammation kring tanden och ner mot halsen hjälper inga "huskurer" som du ev. kommer få tips om av andra här, utan då behövs en riktig spolning kring tanden och ev. antibiotika.

• CarlHerman

Om svullnaden beror på tanden så är det alltså inget du ska vänta med att söka hjälp för.

• Zazza1979

Precis som epic säger så tror jag inte att det hjälper med några huskurer.
    Tanden kan ju vara inflammerad även innan den kommit upp. Jag har opererat bort en som var helt körd och hade blivit förstörd innan den kommit upp. Det kan ju bildas fickor där det fastnar skit som måste spolas bort.

• Anonym (?)

Hur har det gått för dig?

• salsajenny

jag hade så för ett tag sen, och fick ingen tid hos tandläkaren. jag köpte bakteriedödande medel på apoteket och sköljde med två ggr om dagen, sen la sig svullnaden och smärtan i munnen efter några dagar, och jag har inte haft problem sen dess. Jag hade som en liten ficka där tanden sprack igenom, där samlades såklart en massa bakterier som grodde och ställde till det.
     Nu får man vara extra noga när man borstar tänderna, och kanske rengöra med en sån där liten smal "borste" i "fickan", och så skölja med munskölj regelbundet, och man slipper kanske på så sätt dyra tandläkarräkningar!!!

• Anonym

ska till city tand akut idag, har så ont i halsen. min tandläkare var på kurs hela veckan.

• salsajenny
    Anonym skrev 2008-05-05 11:35:54 följande:
    ska till city tand akut idag, har så ont i halsen. min tandläkare var på kurs hela veckan.
    vet de som gått till tandläkaren i det läget, men då fått valet: operera ut tanden, eller testa med bakteriedödande medel. nåt annat kan de inte göra. kan det inte vara värt att testa med bakteriedödande medel några dagar? det är ju billigare, menar jag...
  • k girl

Jag MÅSTE hålla ordentligt rent och ibland skölja med en bakteriedödande lösning, annars blir det som för dig. Men i ditt läge tror jag att du gjorde rätt som söker dig akut, det är en riktig bitch att gå omkring och ha ont i munnen.

De kommer att spola och ev lägga antibiotika i tandköttsfickan. Operera gör de inte när man har en infektion och inflammerat tandkött, det måste läka ut innan man kan operera bort tanden.

• k girl

salsajenny: När man söker sig akut för att man har besvärliga visdomständer så kan de visst göra något. Har man en infektion bildas det var som de trycker ut. De rengör och spolar och, beroende på hur stor infektion man har, behandlar lokalt med antibiotika. Jag kan ju bara säga att jag gick omkring med en infektion ganska länge, den var riktigt jobbig men jag kämpade med tandtråd och bakteriedödande medel ett par veckor (så det var ok men det gjorde fortfarande ont) tills jag var tvungen att fara akut. Herregud så skönt det var, infektionen och smärtan var över på en dag!

• bollanmollan

har använt bakteridödande ett par dagar o svullnaden har går ner lite men inte värken i halsen på samma sida, o kan inte heller tugga så bra.

Svar på tråden visdomstand, svullen hals