• blirmamma2012

Finns det något som kan få igång mensen?

Jag undrar om det år någon som vet hur man får igång mensen?! Jag har haft väldigt oregelbunden sedan jag slutade med p-piller. Men det var för nästan 4 år sedan! De senaste 4 månaderna har jag inte haft någon alls. Någon som vet hur man kan till en början få en regelbunden mens, för att sedan komma igång med äl?

• Svar på tråden Finns det något som kan få igång mensen?
  • Abrakadabra

Ja, det finns mediciner att ta.

Jag får mens, om än väldigt oregelbundet och glest (ingen ägglossning, tar Pergotime för att få ägglossning). Jag har därför ingen järnkoll, fick ett telefonrecept av min gynekolog för att ta tabletter ifall det skulle ta alltför lång tid innan mensen kom igång för nästa Pergotimekur. Minns inte namnet på medicinen dock. Har för mig att jag läst här på FL om att Provera och/eller Gestapuran används för att framkalla blödning.

Det finns hjälp, hur som helst!

• LiselottePCOS

akinna83: har du fått dian homoner kollade, det verkar som du kan ha någon hormonrubbning av det du skriver. Boka en tid hos gyn och be dem ta blodprover och göra vaginalt ultrljud. Det finns läkemedel som ger både mens och ägglossning om så är fallet. 

• blirmamma2012

Tack för svaren =) Jag blev lite klokare på detta! Och imorgon ska jag ta kontakt med en gynekolog som förhoppningsvis kan hjälpa oss =) Än en gång tack så mycket!! Kram på er

• Pyro pyret

För att det ska vara någon vits att ta provera osv. måste man ha en slemhinna som bygger upp så att det finns nått som kan komma ut.
    Jag har tun slemhinna vilket gör att jag kan gå flera månader utan mens och då hjälper inte prover... gå till en gyn och be dem kolla det fysiska och hormonerna.
    4 år låter mycket.... du kanske är en POC:are... (syns på vul)
    Lycka till

• blirmamma2012

Jag ska på undersökning om 2 veckor så då hoppas jag dem kan hitta "felet" och förhoppningsvis hjälpa mig och min sambo!
    Kram på er =)

Svar på tråden Finns det något som kan få igång mensen?