• No Air

Vad menas med väldränerad jord?

Ja kan någon förklara för mig vad det innebär? Jag har nya plantor som kräver väldränerad jord. ordet fick mig att fundera vad det betyder.. Någon som kan vara vänlig o berätta?

• Svar på tråden Vad menas med väldränerad jord?
  • sanna77

Att det inte blir vatten stående i jorden.

• No Air

aha.. så det måste alltså finnas en utgång, typ hål?

• Annis76

Väldänerad jord är ofta jord med mycket sand i, sandjordar. Lerjord är det motsatta.

• No Air

jaså? nu hänger jag med. Anledning att jag frågar är att jag ska plantera jordgubbsplantor.

• Växtälskaren

Hej No Air!
    En väldränerad jord är en jord som låter vatten rinna undan men inte för snabbt. En väldränerad jord kan vara en sandig jord eller en sandblandad jord(sandig jord =nästan bara sand och en sandblandad jord= en del sand men även mull och lera i mm)MEN det kan också vara en helt vanlig trädgårdsjord. De flesta jordar i vårt land är ganska så väldränerade. Det är väl typ nere i Skånes lerjordar och på vissa andra ställen med lerjordar som det inte är så väldränerat(lerjord är ofta väldigt tung att gräva i och blir jättehård en torr sommar). Även en mullrik jord(mull= med barkmull, torvmull, kompost)är väldränerad.
    Jordgubbar klarar växa på de flesta vanliga jordar. Lerjord förbättras med att du köper hem barkmull i säck och lägger på ett ca 10 cm tjockt lager som du arbetar ner med spade så får du en mer väldränerad jord(OBS!! Inte jordfräs i en lerjord för då kommer den bli hård som cement!!) Dessutom ska du gödsla med tex kogödsel, hönsgödsel eller kompost. Kolla på säcken vilka mängder
    Lycka till och njut av dina växter!
    Växtälskaren (trädgårdsutbildad)

• zigge4ever

Jag har haft ganska stora problem med lerig jord på några ställen i trädgården. Det löste jag genom upphöjda bäddar, t ex kökslandet med smultron, örter och rabarber...

Svar på tråden Vad menas med väldränerad jord?