• emet

Klädsel på bröllop, för tjejer, mörk kostym

Vad bör man som tjej ha på sig när det är klädsel mörk kostym? Jag är ingen klänning människa, äger inte någon överhuvudtaget, och jag undrar omd et är okej att bära typ svartabyxor stilrent linne och ev kavaj ?

• Svar på tråden Klädsel på bröllop, för tjejer, mörk kostym
  • Miss Love

Mörk kostym
    Tredje nivån i den formella finhetsgraden.

Han: Mörk kostym (mörkblå eller mörkt grå, eventuellt modesvart), vit skjorta och sidenslips eller fluga i valfri färg utom svart och vitt, gärna mönstrad.

Hon: Fin kvällsklänning av siden, sammet eller annat utpräglat aftonfint tyg. En elegant byxdress, eller kvällskjol med jacka eller överdel i samma finhetsgrad går lika bra. Om du väljer klänning bör den inte vara baraxlad eller golvlång.

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=52310

• Miss Love

Fråga de som ska gifta sig om du är osäker

• CarlHerman

Ska man ha byxdress ska det vara elegant, bästa är nog att fråga. Jag är osäker på om det är okej...

• Miss Cee

En extremt elegant byxdress kan du komma undan med.
    Absolut inte en dam-kostym, dvs en kavaj och byxor som på något sätt liknar en herr-kostym.

En vanlig kavaj är jobbkläder. det är tyvärr så att om man som kvinna ska ha byxor så krävs det att man klär sig betydligt finare än om man tar på en kjol.

• emet

Miss Cee skrev 2008-05-03 13:08:03 följande:

En extremt elegant byxdress kan du komma undan med. Absolut inte en dam-kostym, dvs en kavaj och byxor som på något sätt liknar en herr-kostym. En vanlig kavaj är jobbkläder. det är tyvärr så att om man som kvinna ska ha byxor så krävs det att man klär sig betydligt finare än om man tar på en kjol.
    Gud vad jobbigt inte har man lust att lägga pengar på kläder man ska använda en gång heller
  • Kristin24

När jag var på bröllop sist så var jag gravid och klädkoden var "Kostym"
    Ville inte alls ha klänning så jag köpte en mörk kvinnlig kostym med en lila topp under. Jag var ensam kvinna med kostym, men ingen sa ngt. En del hade värstingklänningarna, såg ut som de skulle på bal.
    Lite överdrivet då det står kostym tycker jag.

Min kostym har jag kunnat ha flera gånger efter detta, vilket en klänning inte skulle gjort...bara hängt i garderoben typ.

Go och glad Kexchoklad
  • Miss Cee
    emet skrev 2008-05-03 13:36:53 följande:
    Miss Cee skrev 2008-05-03 13:08:03 följande:Gud vad jobbigt inte har man lust att lägga pengar på kläder man ska använda en gång heller
    Tja, OM du köper något br aså kan du säkert hitat fler användningstillfällen. Eller så kan du låna av någon. Eller göra det enkelt och ta en klänning.
  • emet

Miss Cee skrev 2008-05-03 21:15:33 följande:

Tja, OM du köper något br aså kan du säkert hitat fler användningstillfällen. Eller så kan du låna av någon. Eller göra det enkelt och ta en klänning.
    Jag äger faktiskt ingen klänning. Men jag får föröska lösa det prata med dem som gifter sig kanske och se vad de säger
  • whatelseisnew

Prata med paret, vi har ingen kavaj till kompisens bröllop och absolut inte råd att köpa en ny heller just nu..Men paret sa att huvudsaken är att vi kommer ...=) SÅ gubben får gå i så gott som kostym fast utan kavajen...*s*

Jag hade inte heller någon kläning men hittade en på rea för 25 kronor som går...=) Kostade 349 kr från början....Kanske aldrig mer använder den men då är det ingen direkt förlust...Om jag nu kommer i den om två veckor till..Denna mage tycks klämma sig ut med storm fart nu..*s'

Anyway blev lite OT där men prata med paret det är bäst...=) Och lycka till...=)

BF 15 Augusti 2008...=)
  • Jambosana

Vila har jättefina klänningar just nu (perfekta på den här klädnivån) under 500:-

Ha inte kavaj! Såvida den inte tillhör en elegant byxa och är av siden.

• emet
    Jambosana skrev 2008-05-04 10:17:13 följande:
    Vila har jättefina klänningar just nu (perfekta på den här klädnivån) under 500:-Ha inte kavaj! Såvida den inte tillhör en elegant byxa och är av siden.
    Fast altså jag är inte bekväm i klänning heller och även om det är under 500 är det mycket pengar tycker jag om inte kommer använda det igen....

hmmm dett avar krångligare än vad jag trodde
  • Miss Cee

Du kan inte byta ut din "Kavaj" mot en snygg liten jacka/kofta/bolero/sjal/tunika i snyggt material?

Just kavajen är endast för männens klädsel och blir aldrig lika "fint" på kvinno-klädsel.

• emet

Miss Cee skrev 2008-05-05 00:21:36 följande:

Du kan inte byta ut din "Kavaj" mot en snygg liten jacka/kofta/bolero/sjal/tunika i snyggt material?Just kavajen är endast för männens klädsel och blir aldrig lika "fint" på kvinno-klädsel.
    Men det är okej att ha en typ svarta kostymbyxor?
  • Jambosana

Nej, inte på den här nivån.

emet skrev 2008-05-05 11:51:34 följande:
    Miss Cee skrev 2008-05-05 00:21:36 följande:
    Men det är okej att ha en typ svarta kostymbyxor?
  • UmmAlina

Ärligt talat så tror jag inte det är någon fara vad du än väljer att bära för kläder. As long as you have clothes.
    Nej men allvarligt talat. Så länge det ser propert och inte slarvigt ut så har det nog ingen betydelse.

Det kommer att bli så bra så

• MammatillMeja

hmm...ja undrar,va kan hända om man inte följer dresscoden?????det är väl knappast nån som blir sur eller?

om mina vänner inte accpterade att jag kom klädd som jag önskar,så vete sjuttan...enda "krav" ja tycker man kan komma undan med på sina gäster är väl helt och rent,allt annat är oerhört pretto tycker jag..

lite OT iofs sorryl

gör lagen om könstympning könsneutral NU!
  • emet

Ja ni tack för alla svar! Jag hoppas att jag hittar något som känns rätt att ha på sig, man vill ju inte att folk ska titta snett på en. Kanske hinne rjag gå ner några kilo till och känner mig mer bekväm med klänning.... det är ett tag kvar och något ska jag väl kunna hitta... Ha det så bra och som sagt tack för alla svar

• Trollet i skogen

Jag har bekanta som bjudit till bröllop med "mörk kostym" Dom var lite inne på att porta dom som inte var "fina" nog och kom i typ HM´s sommarklänningar.

Jag trodde ändå att alla klädde sig så fin som dom kan och vill.

Det ska bli intressant att hur resultatet blir i sommar!

• whatelseisnew

Skämar du nu? Ärligt då kanske dom inte tycker man är fin nog för deras bröllop ju...HUGA vilken mega ångest för gästerna...

Trollet i skogen skrev 2008-05-06 10:49:58 följande:
    Jag har bekanta som bjudit till bröllop med "mörk kostym" Dom var lite inne på att porta dom som inte var "fina" nog och kom i typ HM´s sommarklänningar.Jag trodde ändå att alla klädde sig så fin som dom kan och vill.Det ska bli intressant att hur resultatet blir i sommar!
    BF 15 Augusti 2008...=)
Svar på tråden Klädsel på bröllop, för tjejer, mörk kostym