• Anonym

Hur länge är det normalt att man blöder efter förlossning?

Har en fråga avseende avslaget - jag födde barn den 21 april, alltså för snart 2 veckor sedan, och fortfarande blöder jag ganska mycket färskt rött blod - är det normalt att det håller i sig så länge - jag menar att det är färskt blod - inte det bruna... är orolig att ngt är fel så tar tacksamt emot era erfarenheter kring detta.

• Svar på tråden Hur länge är det normalt att man blöder efter förlossning?
  • Julia76

Med förtsa barnet blödde jag 4 veckor och andra två tror jag..

• Moj Katile

4 Veckor med första 3 med andra.

• Anonym

allt är normalt från 0-12 veckor men börjar du bli yr eller mår dåligt bör du kolla ditt blodvärde, eventuellt kanske äta järntabbletter.

• Anonym

Blöder man mer än 10 dagar så ska man kontakta gynekolog så de får kolla att din livmoder har dragit ihop sig som den ska.

• Anonym

jag blödde i 14 dagar. min livmoder drog ihop sig väldigt långsamt och ändå är jag den som har blöddit kortast tid av alla jag känner. så det har inget med saken att göra!

• Anonym
    Anonym skrev 2008-05-03 12:12:59 följande:
    jag blödde i 14 dagar. min livmoder drog ihop sig väldigt långsamt och ändå är jag den som har blöddit kortast tid av alla jag känner. så det har inget med saken att göra!
    Det var så de sa på BB till mig iallafall och vad jag har läst.
  • Anonym

hormonförändringar som har betydelse för att livmodern ska bli som vanligt igen och för att bröstmjölken ska bildas.

Huden kan bli torr och extra känslig, smörj in dig med en fuktighets-bevarande lotion. Pigment-förändringar som linea nigra brukar blekna bort. För att hindra att mörka hudområden blir ännu mörkare bör du undvika att vara i solen för mycket. Skydda dig med ett bra solskyddsmedel.

Eventuella graviditetsstrimmor bleknar med tiden men brukar inte försvinna helt.

Även resten av din kropp behöver en återställningsperiod, men det är givetvis mest påtagligt för de inre och yttre könsorganen. Det hela brukar ta 6-8 veckor.

Slidan
    Slidmynningen och området kring denna återfår mycket snabbt sin spänst. Här är läkningsförmågan mycket god, och skador eller klipp i samband med förlossningen brukar ha läkt fint efter 2 veckor.

Musklerna runt slidmynningen, i bäckenbottnen och övriga stödvävnader där är utsatta för kraftigt tryck och uttänjning under förlossningen. Det tar 3-4 veckor innan spänsten och elasticiteten är tillbaka och ofta är bäckenbottnen något försvagad även efter denna period.

Du har stor nytta av bäckenbottenträning med knipövningar, inte minst för att i framtiden minska riskerna för inkontinens och framfall.

Slidan är återställd efter 3-4 veckor, men en viss slapphet kan finnas kvar. Detta påverkar inte den sexuella funktionen! Särskilt om du tränar med knip blir den sexuella funktionen inte sämre än den var före graviditeten.

Livmodern
    Livmodern har lång väg att vandra tillbaka men gör det förhållandevis snabbt. Om man fascineras av hur livmodern växer under graviditeten är tillbakagången efter graviditeten ännu mer dramatisk!

* Normalt känner man livmoderns övre del mitt emellan blygdbenet och naveln efter förlossningen och väger då ca 1 kg.
    * Efter ett dygn känns den något högre upp, men den sjunker sedan med cirka 1,5 cm per dygn, och väger c 500 g efter en vecka.
    * Efter två veckor kan man inte alls känna den utifrån.
    * Efter 6-8 veckor brukar livmodern vara lite mindre än före graviditeten, och väga 60 - 80 g, mindre än ett hönsägg.
    * Efter långvarig amning kan den bli ännu mindre, inte större än en vindruva.
    * Inte långt efter avvänjningen är den helt återställd och visar inga tecken på att någonsin varit gravid.

Eftervärkar
    När moderkakan har avgått börjar livmodern dra ihop sig. Till att börja med är sammandragningen som en långdragen kramp. Senare kommer sammandragningarna mer i vågor, speciellt när du ammar, eftersom hormonet oxytocin som har en sammandragande verkan frisätts när du ammar.

Livmoderns sammandragningar gör att blödningen stannar - hela området där moderkakan har suttit är en stor sårhåla. När musklerna i livmodern drar ihop sig kläms blodkärlen ihop så att blodet i dem koagulerar och täpper till kärlen.

Sammandragningarna efter förlossningen kan upplevas som förlossningsvärkar, speciellt när du ammar. Det är vanligare att omföderskor känner det så. Det är speciellt de första veckorna efter förlossningen som du känner av det. Det är normalt men kan kännas obehagligt. Om du upplever det som jobbigt skadar det inte att ta en paracetamoltablett (t.ex. Alvedon, Panodil eller Reliv).

Livmoderslemhinnan
    Livmoderslemhinnan återhämtar sig snabbt - utom området där moderkakan har suttit. Bortsett från detta område är hela livmodern klädd med graviditetsomvandlad slemhinna. Alldeles under den bildas snabbt ett skikt som är rikt på vita blodkroppar, och det skiktet är en effektiv barriär mot infektioner.

Från det allra innersta lagret av slemhinnan börjar en snabb nybildning av bindväv, körtlar och blodkärl. Det yttre skiktet stöts av och kommer ut med avslaget. Återbildningen av denna del av slemhinnan är klar inom tre veckor.

Sårområdet efter moderkakan skrumpnar till ett område på 3-4 cm inom ett par veckor, men den totala läkningen tar 6-8 veckor. De stora blodkärlen som under graviditeten gick till moderkakan täpps igen av blodproppar och ny bindväv växer in. Ny livmoderslemhinna växer in i sårområdet från kanterna och gör så att resterna från såret stöts bort och kommer ut med avslaget.

Avslag

Avslag är den flytning man normalt har upp till 4-6 veckor efter förlossningen och som avspeglar läkningsprocessen i livmodern. Det mesta av avslaget kommer från livmodern.

* Avslaget brukar vara blodigt i 3-4 dagar, därefter får det en mer brunaktig färg. Flytningen består nu av avstötningsprodukter från livmoderslemhinnan, vita blodkroppar, slem från livmoderhalskanalen och bakterier.
    * Från tionde till tolfte dagen blir avslaget mer gråvitt, det mesta är nu läkt och ingenting färgar avslaget brunt.

Avslaget kan variera från kvinna till kvinna, men större avvikelser bör leda tanken till att allt inte står rätt till. Moderkaksrester eller hinnrester kan ge en ökad blödning och ökar risken för infektion som i sin tur också kan förändra avslaget. Blodbrist ökar dessa risker än mer.

Hygien
    Under tiden som du har avslag finns en ökad risk för infektion i livmodern, det finns ju ett sår där. Du ska därför inte bada utan enbart duscha. Du ska heller inte använda tamponger, utan binda. Samlag ökar också risken för infektion, och vill ni ha samlag innan avslaget har försvunnit ska ni använda kondom.

När ska jag söka vård?
    Avslag luktar normalt som mensblod fast kraftigare, lite sött och unket. Tecken som tyder på infektion i livmodern är

* illaluktande avslag
    * smärta i nedre delen av buken
    * feber.

Om du misstänker att du har en infektion i livmodern ska du söka gynekolog akut. Infektion i livmodern kräver antibiotikabehandling.

Urinvägarna

I senare hälften av graviditeten är det inte ovanligt att det samlas vätska i njurbäckenen, oftast på höger sida, och detta kan orsaka allt från obehag till kraftiga smärtor som kommer och går.

Anledningen är att livmodern trycker bakåt mot urinledarna och minskar mängden urin som kan passera. Det kan vara mycket obehagligt men är inte farligt. Förändringarna försvinner som regel efter 2-3 veckor efter förlossningen.

Svårt att kissa i början
    Det är inte ovanligt att man något halvt dygn efter förlossningen har svårt att kissa och samlar på sig urin i blåsan, det måste du vara uppmärksam på - och barnmorskorna på BB är det. Att det är svårt att kissa beror på att

* trycket i buken plötsligt har minskat
    * du kan ha tryckskador och småblödningar i blåsbottnen
    * det kanske gör ont när du kissar.

Kroppen återhämtar sig fortare så att du kan kissa som vanligt, om du kan vara uppe om dagarna.

När ska jag söka vård?
    Om det gör ont när du kissar och du dessutom har täta trängningar kan det vara tecken på urinvägsinfektion. Kontakta läkare.

Vikt som försvinner med vattnet
    Efter det första halva dygnet börjar en period då du bildar stora mängder urin då kroppen vill göra sig av med all vätska som samlats i vävnaderna under graviditeten. En del kvinnor upplever också svettningar under den första tiden. Svettningarna kan tillsammans med de ökade urinmängderna motsvara en viktförlust på 3-5 kg. Dessutom har du förlorat i genomsnitt 5 kg omedelbart efter förlossningen - det vill säga vikten av barnet, moderkakan och fostervattnet.

Bukväggen

På grund av att bukväggen har spänts ut så mycket under senare delen av graviditeten har de två raka bukmusklerna (rectusmusklerna) skjutits åt sidorna så att du har fått ett ökat mellanrum mellan dem på mitten av buken (rectusdiastas).

Du märker det om du spänner bukmusklerna. Du ser och känner att bukväggen är tunnare på ett längsgående område på mitten. Ibland kan det bli så uttalat att man märker hur bukinnehållet putar ut som ett bråck. De individuella skillnaderna är stora. Så länge bråcket sjunker in när du ligger på rygg och du inte har ont är det helt ofarligt. Bråcket brukar försvinna efterhand som buken återtar sin forna form, speciellt om du tränar magmusklerna.

Bukväggen kommer att återgå mot det normala och återfå elasticitet och muskelkraft, men du kommer förmodligen att ha kvar ett visst mellanrum framöver. Ett välanpassat gymnastikprogram förbättrar magmuskulaturen. Det är viktigt att du följer barnmorskornas och sjukgymnastens råd. Du måste först lära dig att knipa med bäckenbottenmusklerna och att kunna göra detta samtidigt som du gör en situp.

Brösten

Under denna period sker hormonella förändringar, som bland annat innebär att brösten börjar producera mjölk. Läs allt om amning i vår amingsskola och bland fråga experten svaren!

Du lindrar det onda i brösten med en välsittande behå och att massera brösten.

Bröstmassage
    Håll om vänster bröst och låt den fria handen röra sig runt bröstvårtan i cirkelrörelser. Gör samma sak med det högra bröstet.

Menstruation och ägglossning under amning

Det är omöjligt att säga när just du kommer att få tillbaka dina menstruationer och ägglossningar efter en förlossning. Det varierar mellan olika kvinnor från ett par månader till upp mot ett år.

Dock får nästan alla friska kvinnor menstruation inom 8 månader även om de ammar. Förstföderskor som inte ammar ( 9 av 10) men även de som ammar (1 av 3) sina barn kan återfå sin menstruation inom 3 månader efter förlossningen. Omföderskor får oftare än förstföderskor menstruation under amningsperioden. De får också i regel tillbaka sin mens tidigare.

Den första menstruationsblödningen under amning föregås oftast inte av ägglossning, däremot får man som regel ägglossning före de påföljande menstruationerna.

Preventivmedel under amning

Tänk på preventivfrågan inför efterkontrollen efter förlossningen som brukar vara 8-10 veckor efter förlossningen. Använd kondom fram till dess.

Under amning är mini-p-piller ett bra alternativ då det bara innehåller progesteron (gulkroppshormon). Vanliga p-piller (kombinations-p-piller som även innehåller östrogen) skadar inte barnet men kan minska mjölkproduktionen.

P-stav, p-spruta, kopparspiral och hormonspiral är andra preventivmedel som man också mycket väl kan använda vid amning.

Amningen påverkar könshormonerna så att förutsättningarna för ägglossning blir obefintliga. Men skyddet är tidsbegränsat! Även under amning får en tredjedel av förstföderskorna menstruation inom 3 månader - och än fler bland omföderskorna.

Ammar man helt och med fyra timmars intervall, tillfälligt högst 6 timmars intervall, och inte har haft någon blödning är risken för graviditet liten. Dock sker många oplanerade graviditeter och vill du ej bli gravid bör du därför ta mini-p-piller tills du ammat färdigt. Du kan planera en mer långsiktig preventivmetod, tillsammans med barnmorskan redan i samband med efterkontrollen - då behöver du inte ett extra besök efter amningen.

• Sarah84

Mitt avslag höll på i ca 3-4 veckor.. Så du behöver nog inte oroa dig..

• Prinsessan Zelda

jag blödde i ca 6 veckor med båda barnen. men mot slutet var det ju lite och blandat med flytningar (brunt). min livmoder drog ihop sig snabbt och bra.

bli biten: www.monstersgame.se/&vid=21051681
Svar på tråden Hur länge är det normalt att man blöder efter förlossning?