• MiEl

Vit soffa i tyg eller skinn?

Är så sugen på en soffa i vitt, eller möjligen beige. MEN, jobbar lite i motvind då gubben är lite emot det. Hemma finns även två små vildar på 3 och 4 år. Kanske inte den bästa kombinationen med en vit soffa. Men det är ju sååå snyggt!!

Är det någon som har vit soffa och småbarn? Tänkte mig en med avtagbar klädsel. Hur är de och tvätta, blir det ofta att de hamnar i tvättmaskinen hemm hos er? IKEA har flera till bara pris och med avtagbar klädsel... Såg även en tuff soffa på IKEA i vitt skinn, superfin! Men så var det någon som sa att "har du ett par röda byxor eller jeans så är det lätt att färgen gör av sig i soffan". Men ska man inte kunna torka av en skinnsoffa, om man sölat. Eller drar vitt skinn åt sig och blir så där "dyngvit" efter ett tag? Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Vit soffa i tyg eller skinn?
  • Elater

Jag tycker vitt skinn är lite "tacky". Snyggare med tyg. Om du har råd, köp något annat än IKEA. MIO har en del bra soffor, det är bättre kvalité på tyget. (Men kolla även med småhandlare! Det kan löna sig!)

• Elater

Vi har själva 2 + 3 sits Ektorp i tyget "Sigsta flerfärgad" alltså väldigt ljus det blir en hel del fläckar snabbt, men det går bra att tvätta. Man får tänka på att sträcka tyget ordentligt och stryka det efter tvätt, bara.

• Cluedo

Vi har sedan 1996 haft en vit skinnsoffa och vi har varit helnöjda.
    Vi har 4 barn och det som är så bra med skinn är ju att det är så lätt att torka av. Vi har också haft en Tomelilla bäddsoffa med beige klädsel och den har vitt fått tvätta så himla ofta så att vi fått nog. Där går heller inte alla fläckar bort och syns trots att man tvättar och tvättar.
    Förr i tiden ansågs vita skinnsoffor som tacky, men idag är dte högsta mode och det är ju sååååå snyggt!
    Sedan beor ju tackigheten i vilken slags soffa man köper. Nu 'är ju sofforna ganska moderna och stilrena och långt ifrån 80-talets bullsoffor med hundra detaljer....
    Köp den vita skinnsoffan och även fast man inte är så noga med att sköta om den(prata om oss som inte hinner med allt med 4 barn) så håller den sig fin. Tvättservetter är makalöst bra avtorkare och tar bort de flesta fläckar....

• Mamsis

En vit soffa i tyg måste tvättas ungefär var tredje dag om den ska vara superfräsch om jag får dömma efter vad jag sett hos de som har vit soffa.

Så, jag skulle köpa en i vitt skinn.

• MiEl

Känns inte som jag vill tvätta så ofta. Var ju som sagt rädd att en vit soffa skulle ta åt sig färg från ex. kläder och dyl.

Det är denna soffa jag sett på IKEA, http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10126513

Vad tycker ni?? Jag tycker den var OK, plus att den var skön att sitta i!!

• MiEl

Det ska vara den som är "rutsömnad/Grann vit"!

• pysselpussar

Ikeas soffor är kanon, de sofföverdragen är busenkla att tvätta och blir alltid rena. Beror ju på vad man spiller i soffan, men liite försiktig får man väl ändå va?! Tvättar man bara på rätt sätt så är det ingen fara, då spelar det ingen roll om det står Mio eller Ikea på soffan. Min personliga åsikt är att Ikeas överdrag är lättare att tvätta OCH tåligare än dyrare modeller, typ Mio.

Dessutom är det ju ingen jätteinvestering att köpa nya överdrag om det är så att det blir solkigt.

• Joonas

Den soffan såg jättefin ut, kolla upp noga bara så att dynorna inte kasar runt. Jag har haft en soffa i skinn med "levande sitt och ryggkuddar, det var inte kul!

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • Cluedo

Den funkar nog, men personligen tycker jag att den verkar lite "stel", dvs inte så skön att sitta i....
    Men det kanske är helt fel?
    Deras kramfors, finns den i vitt skinn? den är lite större och bekvämare...
    eller derånFinsoffan??
    www.finnsoffan.se/Magnumdivansoffa.htm

Svar på tråden Vit soffa i tyg eller skinn?