• Tessa17

skillnaden mellan sjukpenning och sjukersättning

Kan någon förklara vad skillnaden är mellan sjukpenning och sjukersättning? Skiljer de sig i beloppet?

• Svar på tråden skillnaden mellan sjukpenning och sjukersättning
  • Astarte

Sjukpenning får du om du är sjukskriven. Sjukersättning är det man får när man är sjukpensionär. Jag vet däremot inte om beloppen skiljer sig.

• Anonym

FK borde kunna svar på fråga hurvida beloope skiller sig åt. Men en person som har sjukersättning kan vara berätiga till Bostadsbidrag för pensionäre samt rätt att få ersättning från AFA sjukförsäkring beroende på vilket arbetsplats samt vilket fak man är med i.
    I balnd kan man får fran aersättning från adra ställen än AFA sjukförsäkring ex alceta.

En person som får sjukpenning har inte rätt till bosdsbidrag för pensionärer men kan i blnad få ersättning från afa sjuförsäkringe under de första 6 eller 12 månder de är sjukskriven någon sådan begräsning finns inte om man får sjukersättning.

• Anonym (surt....)

Man får bara 60% av din SGI !!! Inte roligt att leva på... man har ju lika mkt räkningar o så att betala som en som är frisk + att man måste betala sin medicin + läkarbesök..!!! SKIT SURT!!!
    Men vad gör man när det inte bara går att jobba..????

• Anonym

Anonym (surt....) skrev 2008-05-04 19:30:35 följande:

Man får bara 60% av din SGI !!! Inte roligt att leva på... man har ju lika mkt räkningar o så att betala som en som är frisk + att man måste betala sin medicin + läkarbesök..!!! SKIT SURT!!!Men vad gör man när det inte bara går att jobba..????
    Men du får ju bostadstill/bostadsbirga som kompenser upp en del.
  • Anonym

När jag fick sjukersättning var de belooep höger än min sjukpenging per månad sen är det samm belopp varje månad beräkans inte per dag som sjukpeningen.

Vilket är possitivt minskar inte heller efter de man vart sjuk en längre period som sjukpenning gör.

Så själv ser jag enbart possitiva saker med sjukersättning i stället för sjukpenning.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-05-04 21:03:05 följande:
    När jag fick sjukersättning var de belooep höger än min sjukpenging per månad sen är det samm belopp varje månad beräkans inte per dag som sjukpeningen.Vilket är possitivt minskar inte heller efter de man vart sjuk en längre period som sjukpenning gör.Så själv ser jag enbart possitiva saker med sjukersättning i stället för sjukpenning.
    Måste fråga hur du menar? Jag kanske är lite trög för de flesta jag hört med så sjunker de ju drastiskt!?
  • tokfia

För de flesta sjunker ersättningen då sjukersättningen grundas på på 64(?) % av SGI, jämfört med sjukpenning där du har 75%. Det du oxå ska komma ihåg är i och med att du du beviljas sjukersättning (vilket inte alls är någon självklarhet idag!), så nollas även din SGI, så att när du eventuellt går ut i jobb igen, måste du återigen bygga upp en SGI.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-05-04 21:13:59 följande:
    Måste fråga hur du menar? Jag kanske är lite trög för de flesta jag hört med så sjunker de ju drastiskt!?
    Det jag menar är att belopper på sjukersättningen är samm varje månd oavestt om det är 28 dagar eller om det är 31 dagar vilket i sig är bättre att få exatkt lika mycket pengar varje månd.

Är man sjulskriven och har sjukpenning sjuk belloep efte vist antal dagar först 80% sen 75% sen 60% men inte om du har ej sjukersättning då har du samm belopp hella tiden.

+ att man får bostadstillägg/bostdstbidrag då man har sjukersättning de har du inte rätt till om du är sjuksriven ja så vida du inte har barn då kan du få det men annrs inte vid sjuksrivning. Men har du sjukersättnig så får du bostilläll(bidrag oavett om du har barn eller ej.
  • Anonym (sjuk)

Vill tillägga också att man kan få ett månadsbelopp från t ex Afa föräkringar om man hade kollektivavtal när man jobbade som jag hade. Jag får mer nu när jag har sjukersättning än när jag hade sjukpenning, men hade jag bara fått från FK så hade det blivit lite lägre. Så jag får pengar från 2 håll.
    Har inte heller kollat upp om jag och min sambo kan få bostads tillägg. Ska göra det nu när vi flyttar. Få ut ca 9000 i månaden.

• Anonym

Anonym (sjuk) skrev 2008-05-05 18:25:18 följande:

Vill tillägga också att man kan få ett månadsbelopp från t ex Afa föräkringar om man hade kollektivavtal när man jobbade som jag hade. Jag får mer nu när jag har sjukersättning än när jag hade sjukpenning, men hade jag bara fått från FK så hade det blivit lite lägre. Så jag får pengar från 2 håll.Har inte heller kollat upp om jag och min sambo kan få bostads tillägg. Ska göra det nu när vi flyttar. Få ut ca 9000 i månaden.
    Hade redan skrivigt inlägga två att man kan få ersättning från AFA sjukförsäkring eller Alecta så förstår inte viste med att de sak finnas med två gånger??
Svar på tråden skillnaden mellan sjukpenning och sjukersättning