• LoppanL

Ny Citroën C5 vs 1 år gammal Skoda Octavia

Vi är på jakt efter ny bil och har bestämt oss för en diesel. Har lyckats få ner alternativen till antingen en ny Citroën C5, som de hade specialerbjudande på, eller försöka hitta en Skoda Octavia -07:a.

Någon som har några synpunkter kring de 2 alternativen?

• Svar på tråden Ny Citroën C5 vs 1 år gammal Skoda Octavia
  • Marlene B

Helst ingen alls eftersom båda är rätt skramliga men ta Skodan, den håller nog bättre än de flesta av de franska bilarna.

• Marlene B

En Toyota avensis eller Mazda 6.

• LoppanL

ok, tack för tipsen! Toyotan är tyvärr i fel prisklass för oss, men mazdan verkar ju vara ok...

Gaah, vi som lyckats få ner det till bara 2 alternativ!

• Angelven

Hmm...

Peugeot 407 (samma pris som C5'an).

Senaste numret av Peugeottidningen åkte de östersjön runt på en tank diesel

• Marlene B
    Angelven skrev 2008-05-04 09:32:00 följande:
    Hmm...Peugeot 407 (samma pris som C5'an).Senaste numret av Peugeottidningen åkte de östersjön runt på en tank diesel
    Nej Peugeot är inte ett bra val, man får vara beredd att lämna in den på lagning om den är äldre än 04, de nyare vet jag dock inget om så de kanske blivit bättre.
  • LoppanL

peugeot har jag också hört mkt dåligt om både ang elfel och rost, så det känns inte så skoj..

• Pixboy

Pratar vi nya C5 eller den som funnits ett par år?

Likaså nya Mazda 6 hade premiär väldigt nyligen.

Även Renault Laguna har förnyat sig.

• LoppanL

Angelven: det är väl tyvärr alltid så, man hittar alltid några som är väldigt nöjda och några som är missnöjda oavsett vilket bilmärke man frågar om..

Pixboy: Det är den gamla C5:an, som de säljer ut nu för att göra plats för den nya, det är därför den överhuvudtaget är intressant för oss utifrån priset.

Nämde Mazda för maken, men det var inte ett alternativ för hans del, dåliga erfarenheter med en gammal Mazda..

• Gorban

Både Citroën och Peugeot hamnar ganska långt ner på listan i den årliga undersökningen om hur nöjda bilägare är med sina bilar. Du kan läsa om detta i t.ex. senaste ViBilägare.

Nöjdast är ägare till BMW, Toyota, Subaru, Audi. Om du vill ha en driftsäker bil så hade jag tittat på Toyota.

• Pixboy

Smaken är som baken. Men Skoda erbjuder en korrekt körupplevelse väldigt stramt och tyskt. Allting funkar men ingen charm.

C5 är mer franskt mysig, lite ombonad.

Vad gäller driftsäkerheten så är bägge era alternativ nya bilar med garanti kvar. Det sägs också att det är bäst att köpa en modell som är på väg ut för då är alla barnsjukdomar tillrättade

Jag hade valt C5

• Anghammarad

Jag minns en tid när Skoda var det skitmärkenas skitmärke. Nu kan man alltså göra valet mellan en begagnad Skoda eller en ny Cittra. Ur led är tiden.

Jag är uppvuxen med Citroen och äger faktiskt en C5:a just nu. Om jag valde melan en sprillans C5 och en ett år gammal Octavia så skulle jag välja... Skodan.

Fast ännu hellre skulle jag satsa på en två år gammal Avensis i så fall.

• Brastad79

brorsan hade en C5 exclusive... den ostade honom över 40000:- förra året i service och reparationer...

• Gorban
    Brastad79 skrev 2008-05-07 09:35:43 följande:
    brorsan hade en C5 exclusive... den ostade honom över 40000:- förra året i service och reparationer...
    Min svärfar hade en C5 av första generationen från 2002. Den kostade honom en förmögenhet i reparationer innan han sålde den och skaffade en BMW. C5 efter facelift 2003 ska dock ha lite bättre kvalitet. Man får ju en stor och fin bil för ganska lite pengar. Men när den har gått en bit och börjar bli 4-5 år gammal så kan man drabbas av dyra reparationer. Det finns definitivt andra bilar som då är billigare att äga.
  • tulpan

vi har en C5:a och vi har inte varit mer nöjd med någon annan bil vi haft. Inte ett enda fel har vi haft.
    det är en C5 05:a som vi har, den nyare karrossen, om du har fått ett bra erbjudande på en lagerbil så tycker jag att du ska ta det.

Lycka till

Svar på tråden Ny Citroën C5 vs 1 år gammal Skoda Octavia