• FiaG

Få bort niktion/röklukt?

Min mamma har gått bort och jag och min bror har ärvt alla hennes saker, bla 12 flyttlådor böcker. Tyvärr rökte min mamma inomhus och alla böcker (och övriga saker) luktar nu mycket nikotin/rök.

Porslin och textil har vi fått rent, men hur ska vi göra med böckerna? Hur får man bort lukten från dem?

Och att slänga böckerna kommer inte på fråga! Vi vill alltså ha kvar böckerna, men inte lukten.

• Svar på tråden Få bort niktion/röklukt?
  • Klaar

ett litet tips som jag vet en del rökare gör i rum de röker är att ställa ett glas med ättika nånstans i rummet, så absorberar den lukten men det är ju inte samma sak som luktande böcker..

hänga dem ute en stund kanske nädå jag bara skojar. förhoppningsvis så försvinner lukten med tiden.

• Xay1de

Vi brukade också använda ättika när vi rökte för att få bort lukten. Finns det ingenstans där ni kan förvara böckerna ett tag för att lukten ska försvinna? Typ en kallvind, matkällare eller nåt sånt?

• FiaG

Jag funderar på att blöta en handduk med ättika (så den blir lite fuktig och hänga över en öppen boklåda. Tror ni den tar åt sig lukten?

• Xay1de

Det är väl alltid värt att prova? Var lite försiktig bara eftersom ättikan kan skada gammalt papper (kanske lägga en torr handduk mellan ättikahandduken och böckerna?)

• FiaG

Ok. Får testa det. Åker till huset ikväll. Hur länge ska det hänga så?

• Xay1de

Det brukar gå ganska fort för röklukten att försvinna. Men det är ju svårt att säga när det gäller böcker, du får nog kolla lite då och då

• FiaG

Puffar för en lösning! testade ättika i handduk ovanför en bok. Funkade bara på de 10 närmsta sidorna. Kan ju inte hålla på så i evighet...12 flyttlådor böcker puh

Svar på tråden Få bort niktion/röklukt?