• Paniksmurfen

Vilka grejer behövs för tapetsering?

Vilka grejer behövs för tapetsering?

• Svar på tråden Vilka grejer behövs för tapetsering?
  • Fru Indosaurie

tapeter, tapetklister, tapetborste/skrapa, mattkniv..

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Fru Indosaurie

till underarbete så behöver man spackel och slippapper.

• Paniksmurfen

Vad är bäst tapetborste eller skrapa i sånna fall?

• Tindra02
    Svar på #3
    Var menar du?
    Glöm inte tapetbord
    Paniksmurfen skrev 2008-05-03 18:47:38 följande:
    Vad är bäst tapetborste eller skrapa i sånna fall?
  • Fru Indosaurie

min sambo föredrar borste.. vet faktiskt inte vad skillnaden är och han är inte här just nu så jag kan inte fråga

• Fru Indosaurie

sist använde vi flyttkartonger under när vi skar våderna, funkar också med annat än tapetbord om man vill snåla Penga mun (eller har glömt det i flytten)

• Tindra02
    Svar på #6
    Smart

Fru Indosaurie skrev 2008-05-03 18:49:54 följande:
    sist använde vi flyttkartonger under när vi skar våderna, funkar också med annat än tapetbord om man vill snåla (eller har glömt det i flytten)
  • Trynträ

Vävlim, bra bord, wettextrasa, degskrapa, tumstock, lång linjal samt en rakbladskniv och sist men inte minst tapeter. Var noga med att läsa på rullen vilken typ av tapet det är så ni inte gör misstaget att lyssna på expediten som sa att vi skulle limma på väggen och klistra upp när tapeten var en sån som ska dra åt sig limmet först.

• principisessan

borste föredrar jag, skrapan kan, om det är dålig kvalité på tapeterna skrapa bort lite av färgen på tapeten, inte nämnvärt men litegrann.. Borsten är mjuk och mycket trevligare att jobba med tycker jag
    Ja vad behöver du, rakbladskniv, eller "kartongkniv" med extra blad till så du kan byta när de börjar bli slött. Lång linjal, minst lika lång som våden är bred, tapetbord.. det går såklart utan tapetbord, men det är bra mycket bättre arbetsställning och enklare om du har ett (det finns i kartong till engångsbruk på silvan, k-rauta mfl) tapetklister, ganska fint sandpapper som du slipar ner tapetskarvarna med och spackel.

Tänk på att kolla om det är tapet som limmas på väggen, då ska du ha annat tapetklister också, eller om det är sånt som förlimmas och ska dra en liten stund. Använd MYCKET lim, du kan i princip inte överdosera, och gör förarbetet bra, om du fuskar med att slipa ner överlappningarna på gamla tapeterna så kommer det att synas.
    Lycka till!

• principisessan

ah, just ja, en svamp och en hink med vatten också så du kan tvätta av tapeten när den väl sitter på väggen. Annars kan du få blanka lim streck som är svåra att få bort när det bäl torkat

Svar på tråden Vilka grejer behövs för tapetsering?