• Diny

Död igelkott?

Jag har en lite skum fråga. Jag bor på landet. I förrgår när jag var ute med min hund på ängen utanför hittade vi en igelkott. Jag trodde först att den var död, men när jag rörde lite vid den med foten så rörde den sig.
    Jag blev lite orolig för den eftersom den var så slö, så jag tog med den in i trädgården och gav den mat, vatten och la en filt på den. (jag har inte kidnappat den, den får gå när den vill, ängen är precis utanför huset)
    Igår morse var maten slut och han låg under filten. Han rörde sig lite när jag petade på honom.
    På eftermiddagen rörde han sig inte längre. Han hade rullat ihop sig till en boll. Jag har inte sett honom röra sig sen igår morse. Jag trodde först att han var död, men nu är jag inte säker längre eftersom han ligger som en boll och han är inte direkt kall om tassarna, mer halvkall till ljummen liksom
    Tror ni han är död? Kan en igelkott gå i dvala så sent på året?Han är nog inte så jättegammal, men det är ingen liten unge heller.

p.s Jag har inte tagit igelkotten från något bo eller så. Han låg mitt ute på ängen där andra djur lätt kunnat döda honom (speciellt rovfåglar som flyger där ofta, kanske en sån som tappat honom) Jag vill bara hjälpa den.

• Svar på tråden Död igelkott?
  • Medusan

Vad glad jag blir att det finns människor som du

Har tyvärr inget vettigt svar på din fråga dock.

• Shelti

är det kallt där ni bor då? igelkottar ska väl vara varma för att vara pigga? Sen kanske den e sjuk, du kanske kan fråga nån veterinär på måndag. Ge den kattmat och vatten INTE MJÖLK de är nämligen laktosintoleranta

• Diny

Medusan, tack Jag älskar djur så otroligt mycket. Du också verkar det som?

• Medusan
    Diny skrev 2008-05-03 19:37:36 följande:
    Medusan, tack Jag älskar djur så otroligt mycket. Du också verkar det som?
     Jo det gör jag. Har själv varit i många liknande situationer där jag försökt hjälpa sjuka och utsatta djur
  • Diny

Nej, här är ganska varmt, runt 18- 19 grader. Jag har gett den vatten och uppblött torrfoder. Men det som är skumt är att den inte rör sig? Kan den ha gått i dvala bara sådär? Det är iofs skugga där han ligger. Men är det inte en liten egendomlig ställning han ligger i om han är död?

• Teskedsmamman

Ring och fråga vad du ska göra:

Viltjouren på Ekerö, alla Viltfrågor                 
    Tele: 08 - 560 241 82/ 070-418 28 10

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • NoMatter

Jag letade runt lite och hittade det här: Som alla igelkottar i underfamiljen Erinaceinae är denna art aktiv i gryningen och under natten. Under dagen sover igelkotten i sitt bo. Det finns två tidsperioder där igelkotten är aktivast. Den första ligger mellan klockan 18 och 21, den andra mellan midnatt och klockan 3.

Igelkotten sover cirka 18 timmar om dygnet, då den inte ligger i dvala.

Den tycker antagligen att det är ganska mysigt där under flten och sover. Hoppas jag.

Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • Diny

HAn ligger likadant idag Maten är borta men kan ju vara en råtta eller liten fågel eller nåt som krupit in och tagit den.

• sanna77

Men har du kontaktat viltjouren då?

Svar på tråden Död igelkott?