Död igelkott?
Jag har en lite skum fråga. Jag bor på landet. I förrgår när jag var ute med min hund på ängen utanför hittade vi en igelkott. Jag trodde först att den var död, men när jag rörde lite vid den med foten så rörde den sig.
Jag blev lite orolig för den eftersom den var så slö, så jag tog med den in i trädgården och gav den mat, vatten och la en filt på den. (jag har inte kidnappat den, den får gå när den vill, ängen är precis utanför huset)
Igår morse var maten slut och han låg under filten. Han rörde sig lite när jag petade på honom.
På eftermiddagen rörde han sig inte längre. Han hade rullat ihop sig till en boll. Jag har inte sett honom röra sig sen igår morse. Jag trodde först att han var död, men nu är jag inte säker längre eftersom han ligger som en boll och han är inte direkt kall om tassarna, mer halvkall till ljummen liksom
Tror ni han är död? Kan en igelkott gå i dvala så sent på året?Han är nog inte så jättegammal, men det är ingen liten unge heller.
p.s Jag har inte tagit igelkotten från något bo eller så. Han låg mitt ute på ängen där andra djur lätt kunnat döda honom (speciellt rovfåglar som flyger där ofta, kanske en sån som tappat honom) Jag vill bara hjälpa den.