• Greger

När kan jag kastrera min katt efter det att hon fått sin första kull?

Det kanske finns en tråd om detta innan men jag orkar inte leta mig fram.

Alltså, jag ska kastrera min katt men nu misstänker jag att hon är dräktig. När kan/bör/ska jag tidigast/senast kastrera henne efter att hon fått sin kull?

Enkel fråga, enkelt svar. Moraltanter behöver ej göra sig besvär.

• Svar på tråden När kan jag kastrera min katt efter det att hon fått sin första kull?
  • Rottis77

När kattungrana kan äta egen mat, för mjölkproduktionen minskar efter kastrering + att hon vill nog vara lite själv och bör inte ha en massa ungar som ska dia precis efter hon gjort ett bukingrepp.

• skorpionen80

Om du inte vill ha kattungarna (som jag förstår det är de oplanerade) så kan du kastrera så snabbt som möjligt och ex foster aborteras.

• Rottis77
    skorpionen80 skrev 2008-05-03 20:58:32 följande:
    Om du inte vill ha kattungarna (som jag förstår det är de oplanerade) så kan du kastrera så snabbt som möjligt och ex foster aborteras.
    Men då måste ju ungarna kunna äta själv!
  • Heisan
    Rottis77 skrev 2008-05-03 21:20:49 följande:
    Men då måste ju ungarna kunna äta själv!
    Kattungarna tas bort i magen-Jag frågade vet om just detta då jag var rädd för att min ungkatt skulle ha hunnit ha en date med en hankatt-nu hade hon inte det.. De sade att om det fanns ungar i henne så dog de ganska så snarast efter det att de hade blivit utplockade o att de var sövda av mammans bedövningsmedel..

Efter att kissebebbarna är födda så kan man kastrera dem när juvrena börjat gå tillbaka o di perioden närmar sig slutet.
    Dec-07: 107-90,7
  • Rottis77
    Heisan skrev 2008-05-03 21:58:51 följande:
    Kattungarna tas bort i magen-Jag frågade vet om just detta då jag var rädd för att min ungkatt skulle ha hunnit ha en date med en hankatt-nu hade hon inte det.. De sade att om det fanns ungar i henne så dog de ganska så snarast efter det att de hade blivit utplockade o att de var sövda av mammans bedövningsmedel..Efter att kissebebbarna är födda så kan man kastrera dem när juvrena börjat gå tillbaka o di perioden närmar sig slutet.
    Jo, jag vet, jobbar själv som djursjukvårdare.

Jag såg frågan som att hon redan hade en kull och nu va dräktig igen, men såg nu att jag läst fel.

Och som andra sagt bör du kastrera henne snarast om du inte vill h ungarna, annars vänta till dom kan äta själv och sen kastrera henne, men tänk på att hon kn bli dräktig igen direkt efter att hon fått ungarna om hon går ut då.
  • Heisan
    Rottis77 skrev 2008-05-03 22:06:36 följande:
    Jo, jag vet, jobbar själv som djursjukvårdare.Jag såg frågan som att hon redan hade en kull och nu va dräktig igen, men såg nu att jag läst fel.Och som andra sagt bör du kastrera henne snarast om du inte vill h ungarna, annars vänta till dom kan äta själv och sen kastrera henne, men tänk på att hon kn bli dräktig igen direkt efter att hon fått ungarna om hon går ut då.
    Ok-Sorry. Då vet du mer än vad jag gör om detta..
    Dec-07: 107-90,7
  • Greger

Jag vill ha ungarna. Om det nu blir några. Sen kastreras hon.
    Tack för tips!

• enny signatur

så tvångsabort? *ryser och mår illa*

• Rigmor Mortis
    enny signatur skrev 2008-05-26 20:03:53 följande:
    så tvångsabort? *ryser och mår illa*
    Bättre det än att öka på huskattsbeståndet med ytterligare en oplanerad oönskad kull.

NOTERA att jag såg att TS vill behålla ev. ungar, alltså tycker jag inte hon ska kastrera och abortera.
  • enny signatur
    EKJ76 skrev 2008-05-26 21:23:28 följande:
    Bättre det än att öka på huskattsbeståndet med ytterligare en oplanerad oönskad kull.NOTERA att jag såg att TS vill behålla ev. ungar, alltså tycker jag inte hon ska kastrera och abortera.
    Aha det är just ägare till katten du är??
    Kullen är knappast oönskad, hemskt att skriva så. Det är ju värre än abort argumenten på människor.
    Fast att abortera sin att barn barn om dottern är 14 ursäkta säkert på samma sätt "bättre än ett oönskat barn" trotts att mamman vill ha det...
  • tintilar

Vi kastrerade våran hona när ungarna var 12 veckor tror jag. De hade även en extrammama som hade egen kull (de skötte varandras ungar tillsammans från födseln) så de blev inte ensamma. Man kan göra det tidigare för mammans del men för ungarna bör det inte ske förrän de är 12 veckor.

Detta för att mamman oftast stöter bort dem när hon kommer hem, de kan inte heller snutta på henne och finna tryggheten under magen. Dessutom ska hon inte behöva söka efter dem när hon har ont/är drogad vilket hon gör om de är för unga. Man ska helt enkelt inte utsätta någon av dem för ngt sånt förrän de är redo att lämna varandra, dvs vid 12 veckor.

Tills dess går det bra att ge p-piller till mamman tror jag - kolla med veterinär.

• avregistrerad

innan hon far sin forsta kull!

• enny signatur
    tintilar skrev 2008-05-27 16:03:47 följande:
    Vi kastrerade våran hona när ungarna var 12 veckor tror jag. De hade även en extrammama som hade egen kull (de skötte varandras ungar tillsammans från födseln) så de blev inte ensamma. Man kan göra det tidigare för mammans del men för ungarna bör det inte ske förrän de är 12 veckor.Detta för att mamman oftast stöter bort dem när hon kommer hem, de kan inte heller snutta på henne och finna tryggheten under magen. Dessutom ska hon inte behöva söka efter dem när hon har ont/är drogad vilket hon gör om de är för unga. Man ska helt enkelt inte utsätta någon av dem för ngt sånt förrän de är redo att lämna varandra, dvs vid 12 veckor.Tills dess går det bra att ge p-piller till mamman tror jag - kolla med veterinär.
    P-Piller rekommenderades inte av någon av de veterinärer jag talat med. Riskerna var alldeles för stora så de hade helt slutat skriva ut det. Nog värt att tänka på i varje fall.

Är de tinte bättre att vänta tyttligare om ungarna stöts bort?
    avregistrerad skrev 2008-05-27 16:06:45 följande:
    innan hon far sin forsta kull!
    och varför det? FINNS INGA MEDICINSKA ORSAKER MIG VETERLIGT.
  • avregistrerad

For att inte tillfora mer hemlosa katter i den har varlden.

• Rigmor Mortis
    enny signatur skrev 2008-05-27 15:53:49 följande:
    Aha det är just ägare till katten du är??Kullen är knappast oönskad, hemskt att skriva så. Det är ju värre än abort argumenten på människor.Fast att abortera sin att barn barn om dottern är 14 ursäkta säkert på samma sätt "bättre än ett oönskat barn" trotts att mamman vill ha det...
    Det är fan så mycket bättre att abortera fostren samtidigt som mamman kastreras än att låta dem födas och antingen avliva dem då eller kränga dem på Blocket till vilka idioter som helst ja. Och nej, det är inte jag som är ägaren, vilket jag också skrev, är du inte läskunnig eller?
  • tintilar

EKJ76 mfl:

Det finns väl inget som säger att man måste kränga bort ungarna på Blocket för en låg summa till oseriösa köpare?

Gud va världen är full av fördomsfulla människor som bara vill se det negativa hela tiden.

Jag fick två kullar samtidigt, den ena planerad, den andra välkommen. Tre av ungarna har jag kvar av den enkla anledningen att vi inte ville göra oss av med dem. Jag hade krav på mina köpare också. Katterna fick inte bli innekatter och köparen skulle bo lämpligt för utekatt. Det var viktigt att köparen var kunnig och erfaren och hade samma syn på djur som jag. Dessutom har jag kontakt med köparna och har även varit på besök hos en av ungarna nu innan hon blev ett år precis. Köparna rådfrågar mig och hör av sig när de har funderingar eller om ngt händer.

När man tar en kull ska man, oavsätt ras, alltid ha möjlighet att ha alla ungar kvar om det skulle behövas. Om man inte hittar rätt köpare. Och man kan vara ytterst noga med köparen oavsätt om man säljer katten på blocket eller via egen kennelhemsida.

• Rigmor Mortis
    tintilar skrev 2008-05-27 16:51:30 följande:
    EKJ76 mfl:Det finns väl inget som säger att man måste kränga bort ungarna på Blocket för en låg summa till oseriösa köpare? Gud va världen är full av fördomsfulla människor som bara vill se det negativa hela tiden.
    Du missade förstås att jag skrev "NOTERA att jag såg att TS vill behålla ev. ungar, alltså tycker jag inte hon ska kastrera och abortera"?

Gud vad världen är full av fördomsfulla människor som inte ens bemödar sig att läsa vad man skriver.
Svar på tråden När kan jag kastrera min katt efter det att hon fått sin första kull?