• M C Catta

Din bästa drink/bål/grogg på vodka

Tänkte ha grillparty här nästa helg o tänkte bjuda på en drink innan maten. Har massa vodka hemma som kan vara en bra grund.

Tips?

Det ska vara till ca 15 pers så det får helst inte vara allt för avancerat...

/catta

• Svar på tråden Din bästa drink/bål/grogg på vodka
  • isisisis

Bloody Mary?

Tycker jag är god.

Vodka
    Tomatjuice
    salt
    Tabasco
    worchestersås några stänk.

Seleristjälk(kan uteslutas)

• Majsan70

Vodka grenadin och apelsinjuice är gott. Vodka och blå curaco är ju en klassiker. Vodka redbull och hallonjuice är smaskigt.

• M C Catta
    Majsan70 skrev 2008-05-03 22:28:16 följande:
    Vodka grenadin och apelsinjuice är gott. Vodka och blå curaco är ju en klassiker. Vodka redbull och hallonjuice är smaskigt.
    Lät spännande... Hur mycket av varje på redbull och hallonjuice brukar du ta?
  • M C Catta
    isisisis skrev 2008-05-03 22:26:49 följande:
    Bloody Mary?Tycker jag är god.VodkaTomatjuicesaltTabascoworchestersås några stänk.Seleristjälk(kan uteslutas)
    Tack för förslaget iaf
  • Majsan70

M C Catta skrev 2008-05-03 22:34:52 följande:

Lät spännande... Hur mycket av varje på redbull och hallonjuice brukar du ta?
    Oj, det har jag ingen aning eftersom jag blandar på ren rutin o känsla när det gäller drinkar. Smaka dig fram kanske? Men en 4 med sprit brukar vara en ganska bra måttstock o sen hallonjuice och redbull efter smak.

Just i kväll har jag druckit Razz, med hallonjuice, ramlösa vildhallon och lite lime i. Borde funka även med vodka?
  • Tiptop

Denna är kalas, ska dessutom göras i förväg, så man slipper att stå med annat än själva serveringen när gästerna kommer.

Vodka sorbét:

Ca 3liter:

75cl. sprit (vodka)
    1 liter Blodapelsinjuice
    2st citron/mango/annanas juicekoncentrat-tetror á 2dl
    2dl vitt vin
    2dl socker som smälts i
    4dl te som sedan får svalna. Rör hela tiden så sockret löser sig ordentligt.

Frys alltihop i t.ex BigPack-glasspaket. Ju mer du har i varje bytta, ju längre tid tar det för spriten att frysa. Ett fullt glasspaket tar nog ett par dagar.

Skeda upp, 2-3 skedar per glas, och sen på med fruktsoda vid serveringen.

Man har det som en vanlig drink, så den blir kall och god. Men ha inte för mycket sorbet i varje glas - spriten är kallare än 0 grader ju.

Jag provade med lite passionsfrukt sist, och DET var godis! Men det får ju inte blir för sött heller... Så lite grape och/eller citron i botten är nog inte fel...

Lycka till! 

• Dålig fantasi

strawberry fields

2 cl Cointreau
    1 cl Absolut Kurant
    1 cl Vodka
    2-3 cl Bols Strawberry
    1-2 cl Lime Sour

Svar på tråden Din bästa drink/bål/grogg på vodka