• jagheterjenny

1,5 åring slog ut framtänderna idag

Som rubriken lyder slog hon ut sina tänder idag.

Hon klättrade på en liten trappa med tre steg. Jag hann inte ta emot henne när hon trillade. Nästan halva framtänderna är utslagna, usch jag är så fruktansvärt ledsen.
    Jag har själv slagit ut tänder både som barn och vuxen.

Vet någon om de gör något åt det när de är såhär små?
    Jag har en plastbit/tand som de limmat på min halva utslagna tand (dock när jag var vuxen).
    Jag vet att man ska anmäla till försäkringsbolaget.
    Vi ska in till tandakuten imorgon.

• Svar på tråden 1,5 åring slog ut framtänderna idag
  • ommseif

åh jag lider med dig, tänderna är inte roligt
    vad jobbigt att det hände när de inte har öppet heller...
    Men tandvård är ju gratis för barn, så det är väl bättre att hon får någon plastbit (om det behövs) som passar precis hennes tand.

• jagheterjenny

Ja, tack för ditt svar, jag hoppas bara de sätter dit en plastbit på mjölktänder. Fast är det ett jobbigt ingrepp för en 1,5 åring får man nog låta bli.

• ommseif

prata med tandläkaren vad de brukar göra på så små
    när ni åker dit.

min minsta slog ut en liten bit av ena framtanden förra sommaren, dock en liten liten bit bara, tanden var lite vass i början sen har den trubbats av, han har inte behövt slipa eller nån extra plastbit. Och min äldre kille har också ramlat flera ggr så det tagit på tänderna, en tand slog han ut helt, andra gången blev tänderna lösa men de "växte fast" igen. Så iallafall, jag vet att det inte känns roligt, man känner sig liksom som en dålig mamma bara för att man inte kunde rädda dem från det, men barn är barn och man kan inte ha dem i famnen eller stå 1 meter ifrån dem hela tiden (!) hehe

Hoppas hon inte har för mycket ont bara och hoppas det går bra hos tandläkaren imorgon iallafall!

• jagheterjenny

Ja verkligen, man kan ju inte skydda dem från allt!
    Men man kan ju tycka att hon kunde ha fått haft dem ett år åtminstone *suck*, ja tur att de inte var de permanenta, men ändå känns det tråkigt att de kanske inte gör någonting åt det (en plastbit) om det är mjölktänder. Kan ju tycka att det lättare att bita om det sitter en plastit där, och så ser det ju bättre ut.
    Åh stackars stackars lilla barn.
    Ja känner mig verkligen som en kass mamma, trots att jag gör allt för henne, utom just ta emot henne :(

• jagheterjenny

Tror hon har ont men hon fick alvedon och sover nu. Jag vet att jag hade ont när jag slog ut och in mina mjölktänder som barn

• h81

usch då... är så otäckt när dom slår i munnen min son ramlade när han var ett.. gick ju bra ändå, läppbandet gick av o ena framtanden blev lös men har växt fast nu igen men fy vad otäckt det var med allt blod o innan man såg vad som hade hänt!!
    ..o det dåliga samvete man har för att man inte var där..

hoppas det löser sig med din lilla, dom borde väl fixa till det tycker man?

• Maggiepuh

Min son (2 år)slog av en bit av framtanden i januari i år och vi har varit hos tandläkaren 4 ggr sedan dess för att se ev förändringar. Tanden brevid hade tydligen också fått sig en smäll då eftersom det var den som ändrade färg, nu är den tanden död men den ska inte dras ut så länge han inte har ont i den. Nu äter han fortfarande som vanligt och är en riktigt glad skit.

• Maggiepuh

De sätter inte på någon plastbit på tanden, kanske behöver de fila ner den lite om det är aldeles för vassa kanter på den. Om de ska göra något ex dra ut, bedöva osv så måste de söva barnet.

• apaqnirk

Hej, min son (då 13månader) slog ut ett hörn på ena framtanden när vi var på öppna förskolan.
    Vi gick till folktandvården och fick en akuttid.
    Det enda de gjorde var att försöka titta hur mycket tand som var kvar och sedan sa de till oss att ev slipa ner hörnet (om det var vasst) med en ren oanvänd nagelfil.

Vi får komma tillbaka om ca 1,5 år för att röntga och se om de permanenta tänderna har påverkats.

Svar på tråden 1,5 åring slog ut framtänderna idag