• ananda74

Hjälp! Nån som haft feber under tidig graviditet? Hur gick det med barnet? Har hört att det är fara för fostret!!!

Jag har läst på ett par olika ställen att det kan vara farligt för fostret om man får feber i tidig graviditet eftersom det är så många viktiga utvecklingsstadium som ska passeras för fostret då. naturligtvis drabbades jag av influensa och feber i en dag när jag var i v7 ungefär och är skitorolig för hur det kan ha påverkat fostret. finns det nån som haft feber under sin graviditet? Hur gick det sen? föddes barnet friskt?

• Svar på tråden Hjälp! Nån som haft feber under tidig graviditet? Hur gick det med barnet? Har hört att det är fara för fostret!!!
  • Alexandra84

Jag har varit både förkyld, haft feber och magsjuka... mina barn föddes helt friska!
    Hörde samma sak som du och trodde jag skulle krevera av oro, men inget hände mina barn

~*~ Lycklig mamma till två ~*~
  • Empo

Jag hade hög feber i både v.5 och 7.
    Även har lite feber då och då. Är idag i v.21 och enligt BM och ultraljud är bebis frisk och pigg!

• Glad i hågen

Jag hade feber och bihåleinflammation och fick pencellin i v 7-8 nånting. Jag frågade läkaren om faran med pencellin och han menade att det är större risk för fostret om man går länge med en infektion i kroppen, än att behandla med pencellin.

Jag har fortfarande inte fött barnet men allt har varit bra så här långt på alla kontroller.

• ananda74
    Alexandra84 skrev 2008-05-04 00:09:58 följande:
    Jag har varit både förkyld, haft feber och magsjuka... mina barn föddes helt friska!Hörde samma sak som du och trodde jag skulle krevera av oro, men inget hände mina barn
    Hur tidigt i gaviditeten var du sjuk?

Det måste ju vara jättemånga som är sjuka med feber under sin gravid. rent statistiskt sett, konstigt då att inte fler barn blivit skadade. jag ångrar att jag ens läste detta för nu kommer jag att oroa mig hela tiden!!! vilket är typiskt mig
  • ananda74

Ni som svarat här, har ni tagit upp detta med er BM? Vad sa hon isåfall om feber under graviditet?

• mumsfillibabba

Jag hade lite feber i vecka 10 ca pga en infektion i en visdoms tand. Skrev till en expert på growingpeople och fick svaret att så länge febern inte blir allt för hög så är det lungt.

Jag fick även rekomendationen att om jag behövde ta en värktablett under graviditeten så borde jag välja Alvedon eller Panodil som innehåller paracetamol men undvika t.ex. Ipren som innehåller acetylsalicylsyra.

• Alexandra84
    ananda74 skrev 2008-05-04 00:11:56 följande:
    Hur tidigt i gaviditeten var du sjuk?Det måste ju vara jättemånga som är sjuka med feber under sin gravid. rent statistiskt sett, konstigt då att inte fler barn blivit skadade. jag ångrar att jag ens läste detta för nu kommer jag att oroa mig hela tiden!!! vilket är typiskt mig
    Ja du... det har varit inna v12 med båda barnen... vet att jag surat över att just jag ska få influensor när jag blivit gravid... jag och min man brukar skojja om att det är så vi vet om jag är gravid

Jag har nämt det för min BM vid inskrivningen men det har inte varit nåt hon diret lyft på ögonbrynen för...
    ~*~ Lycklig mamma till två ~*~
  • Zarah81

jag har varit förkyld öroninflamation hosta som tog en månad o bli av med, dövhet pga inflamationen, men ändå föddes min son bra, jag var oxå rädd och ville ej ta någon medicin men doktorn sa att man skulle bli av med inflamationen sen kan man bli av med hostan och då känner man sig bättre, det finns juh mediciner för just gravida så inget o oroa sig över tycker jag :) men fråga din BM o hon ger dig den bästa svaret tycker jag

• jesslin

var sjuk med feber veckan innan jag plussade med dottern. Hon är frsik och 3 1/2 nu.

Lilltjejen Sofia fröken busan nummer ett, mintjejen v 33
  • NathalieAndersson

Jag hade över 39.5 i feber i v 8-10, den pendlade upp o ner under dom två veckorna
    Liam är fullt frisk

*¨`·» Liam 060228 *¨`·» Liten på väg BF 080801
  • ananda74

Ok, det verkar ju inte så farligt då med feber. jag fattar inte varför de ska skriva om detta på en del hemsidor, bl a UMAS (Malmö sjukhus) att det kan vara farligt med feber. de måste ju fatta att folk bli rjätteoroliga. dessutom är det inget man kan styra själv så det är knappt lönt att påpeka det ens. det är ju en annan sak med att dricka alkohol, röka etc.

• Jenzzzan

Det kan vara skadligt med HÖG feber så därför ska man försöka hålla det under 38 grader, max 39. Ta hjälp av värktabletter som alvedon eller panodil för att hålla nere febern. Hade feber i ca 10 dagar i v. 11-12 men min bebis mår fint i magen, nu i v. 31.

Hade även lite feber runt v. 6 och det kunde enligt läkaren ha att göra med hormonförändringarna i kroppen.

Har du bara haft feber i en dag kan du nog vara lugn, men kolla med barnmorskan om du är orolig..

• FrökenFlora

Hade feber tidigt i graviditeten, v 10. Min dotter är perfekt=)
    Det viktiga är att få i sig mycket vatten under febern så ska det vara lugnt!

• Knoddas

Ingen fara med feber, även fast den är hög ett tag. Att gå för länge med hög feber är inte helt bra dock, så då ska du äta alvedon. Men anledningen till att det inte är bra är framförallt att man får i sig för lite vätska om man har hög feber för länge och det är inte bra för barnet. Så febern i sig är inte det som är någon fara.

• viochdu

Det om feber är farligt om man skulle ha HÖG feber. Försök håll feber nere med värktabletter. Alvedon.

Bf 25-26/ April 2014
Svar på tråden Hjälp! Nån som haft feber under tidig graviditet? Hur gick det med barnet? Har hört att det är fara för fostret!!!