• Lin80

    Få bort fläckar av olivolja?

    Klantig som jag är har jag spillt olivolja på en tröja jag bara använt en gång *suck*. Hur får jag bort fläcken, någon som har nåt bra tips att komma med?
    (Tröjan är i bomull om det har någon betydelse)

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Få bort fläckar av olivolja?
  • Lin80

    Tack för tipset har det tyvärr inte hemma.. kan man vänta nån timma tro eller hinner fläcken "gro fast" då?

    Fler tips?

  • Deni80

    Jag råkade ut för samma sak fööra veckan! =)

    Ta några droppar diskmedel (löser upp fettet) på en fuktad trasa/handduk och gnugga försiktigt. Tvätta sedan i maskinen som vanligt. Min fläck försvann helt!

  • Amber1975

    Jag tror nog det funkar att vänta. Jag hade olja på en ljus blus i en vecka och det gick bort.


    Lin80 skrev 2008-05-04 10:23:22 följande:
    Tack för tipset har det tyvärr inte hemma.. kan man vänta nån timma tro eller hinner fläcken "gro fast" då?Fler tips?
  • Lin80

    Tack för tipsen! Nu ska jag prova så får vi se hur det går.

  • Grenna

    Fett löser fett har jag fått lära mig så testa med galltvål eller olivoljetvål - gnugga in ordentligt med lite vatten på fläcken och sen tvätta som vanligt.

  • MinaHjältar

    Flytande diskmedel, tar bort allt fett, vi använder alltid de på ungarnas kläder.


    Mina små troll
  • SessanSessan
    Grenna skrev 2008-05-04 11:09:16 följande:
    Fett löser fett har jag fått lära mig så testa med galltvål eller olivoljetvål - gnugga in ordentligt med lite vatten på fläcken och sen tvätta som vanligt.
    Galltvål is the shit! Funkar på allt!
    Min bästa vän i tvättstugan!
  • Lotten

    det dära med diskmedel ska jag nog prova på barnens kläder iaf. Min dotter råkade spilla köttfärssås på en kläning och har provat ta bort, galltvål m.m men har ej försvunnit. Skulle diskmedel kunna få bort såna fläckar fast man har tvättat??

  • Lin80

    Bättre sent än aldrig . Jo jag for på affären o tänkte köpa vanish men det var slut, så jag tog diskmedel, vanligt flytande yes bara och gnuggade på lite och sen in i tvättmaskinen. Då hade fläcken ändå fått ligga någon timma men den försvann! Inte ett spår kvar.
    Så stort tack för tipsen


    Amber1975 skrev 2008-05-05 11:43:00 följande:
    Hur gick det?
Svar på tråden Få bort fläckar av olivolja?