• bumse2

Recept på chipsgratäng

Min dotter tjatar om något som heter "chipsgratäng", som hon tydligen fått på ett kalas nyligen. Låter inte så gott i mina öron men jag kan ha fel.

Googlade på recept min det fanns så många olika varianter så kan ni tipsa om någon god variant på "chipsgratäng"?

• Svar på tråden Recept på chipsgratäng
  • Bubblan84

Den vi gör använder vi oss av Grillchips som man först smular i botten på en smord form. Steket strimmlat nötkött och kryddar med massor av grillkrydda..häller på grädde..häll det sedan i över chipsen i formen..varva med chips..överst lägger man chips och riven ost..o så in i ugnen..otroligt onyttigt men otroligt gott..finns dock MASSOR av varianter!!!

• Åke Vilse

Bubblan84:

Ärligt nu alltså: äter du verkligen det?

Tycker att chips är fett så det räcker, men sedan toppa eländet med ost och grädde!
    Poff så visar vågen +3kg extra...

Eller?

Fattig är inte den som har lite, utan den som aldrig kan få nog
  • vera82

Hon menar inte tacogratäng då? Det är ju såna där nachos i den.

• Schnauser

En sådan gratäng har jag ätit på en bjudning en gång. Vidrigare anrättning får man leta efter. Fy vad äckligt det var.  (Kanske berodde det på kocken)

...men nu gäller det ju din dotter som uppenbarligen gillade det hela.

Några förslag enligt Google:
    http://www.icakuriren.se/recept_visa.asp?iId=2166
    http://www.matklubben.se/recept/chipsgrataeng_20231.html
    http://miasliv.bloggagratis.se/2008/05/02/683714-chipsgratang/

23,9 år enligt www.vuxenpoang.com/result.php. Ska jag jubla eller ställa mig i skamvrån?
  • Mamsingen

Chipsgryta

Stek köttfärs med tacokrydda (eller vad man vill)
    Lägg i chips i botten av en gratängform/gryta (höga kanter)
    (Grillchips, eller nån sorts taco/barbequechips är bäst) beror på hur starkt man vill ha.
    Sen varvar du köttfärs & chips hela vägen. Krossa chipsen ibland så du får både stora & små bitar.
    Högst upp lägger du köttfärs & riven ost.
    In i ugnen 10-15 minuter så osten smälter & chipsen blir mjuka.

Serveras med sallad & gräddfil.

• Bubblan84

Ärligt? Ja, vi äter det ibland..dock väldig sällan..jag va själv mycket skeptisk innan..men det är gott..man behöver inte va "perfekt" o knapra salladsblad jämt

• ovebrink

jag har gjort chipsgratäng ett par gånger, och det är sååå gott! kan ju hålla med om att dett låter konstigt. jag häller i grillchips som dom är i en from, sedan på med stekt fläskfile i skivor och överst hällar jag champinjonstuvning (ganska lös) godast är det med färsk svamp. sedan in i ugnen tills chipsen är mjuka. viktigt att ha sallad till, det gör underverk till den här rätten! mums vad gott! sara

• emcjoh

När jag gör vad vi kallar chipsgratäng/chipslåda lägger jag bara grill- el. barbecuechips som krossats en del i en smord form o. toppar det med rikligt med champinjonstuvning (som inte behöver vara så fet). Vi har aldrig haft ngt kött i, men man kanske borde prova.
    Min familj tycker hur som helst om detta med en god sallad till.

• Minttu

Mamma brukar göra en med barbecuechips och köttfärs, SUPER gott

Svar på tråden Recept på chipsgratäng