• tvontheradio

Missfall i andra trimestern?

Fick ma i höstas och är nu gravid igen, i vecka 17. Ska på rutin UL på tisdag (6/5) och är skitnervös för att det ska vara dött.

Har gjort ett extra ul i vecka åtta och då levde fostret, om det dött innan vecka tolv, borde det ju kommit ut vid det här laget. Men hur stor är chansen att det inte gör det?

Är det någon som har statistik över missfall vid en andra graviditet? Någon som känner likadant, varit med om något som refererar tilldetta?

• Svar på tråden Missfall i andra trimestern?
  • Ninnis75

Varför är du orolig ? Har du inte känt fosterrörelser el har dom avstannat ? Jag vet att fosterrörelser kan kännas tidigt allt från vecka 17 till vecka 24 innan man känner något och allt är normalt. skriv gärna och berätta. UL har du om två dagar då får du ialla fall besked vad det än är men jag önskar dig lycka till & att allt e bra såklart.

• Ninnis75

Jag har själv haft två mf och känner igen din oro. Du kanske är gravid i en fas där du plötsligt känner dig "ogravid" ? Du vet bäst själv. Försök tänk positivt.

• tvontheradio

det är ju min "första" graviditet, och då brukar man väl inte känna fosterröresler förrän senare? jag är lite småmullig också, känns som att man inte skulle känna av det lika bra om man var smal.

ja jag har ul om två dagar, jag vet bara inte hur jag ska förbereda mig, är ju sjukt pepp på att få se lilla krypet, men jag vill samtidigt förbereda mig inför att det kan gå åt helvette den här gången också.

så himla tvåsidig. jag blir galen av att aldrig kunna slappna av.

• Ninnis75

Jag har somsagt inte hunnit till vecka 17 någon av mina graviditeter. Då jag blev gravid med nr 2 så kunde jag inte slappna av och njuta. Det är en sån känsla man får och det förstör ju egentligen hela upplevelsen av att få vara lyckligt gravid. Jag förstår hur du menar och det är ett jobbigt läge..

Du är i vecka 17 och risken för missfall är ju liten. Jag läste på niomonader.se att som förstföderska brukar man kunna känna fosterrörelser från vecka 18 så du är ju precis där. Om det nu skulle gå fel så är väl oturen framme men vad ska vara fel tror du ? Jag tror inte att det är något fel men jag säger inte heller att din oro är riktig för det är din känsla..

• kvinna 86

om man är mullig smal eller tjock har ingen betydelse för när man känner fosterrörelser, det är jätteolika. själv kände jag redan i vecka 16 medan jag vet dom som inte kännt förrän i vecka 23. så oroa dig INTE för det. de som fött innan har också ofta lättare att känna igen fosterrörelser tidigt, medan förstföderskor kanske först tror det är tarmarna eller nått

missfall så sent är inte heller vanligt, och har man sett hjärtat slå sjunker risken ännu mer! jag vet att det är svårt att slappna av, förstår din oro! försök att inte tänka på det, du får helt enkelt ta det som det kommer (lättare sagt än gjort, jag vet!) men om allt är bra, vilket jag tror, så har du bara oroat dig i onödan ;)

kram o lycka till!

• MejaKiZnic

Kommer själv ihåg hur det var innan! Kunde inte slappna av innan UL och även nu när jag är in i vecka 23 så oroar jag mig. Men eftersom du har sett hjärtat redan o allt tycker jag du kan slappna av lite åtminstone även om det är sjukt svårt .

Lycka till!

• tvontheradio

tack så jättemycket, verkligen. jag borde ju verkligen inte gå och gräva ner mig. jag borde verkligen försöka njuta av att vara gravid så länge jag får. men det är så jobbigt för mig, det här. jag vill så jättejättegärna ha det här barnet.

som sagt, på tisdag får vi ju veta iallafall. det är bara det att det tär så mycket att inte veta hur man ska förhålla sig till graviditeten.

• kvinna 86

usch jag förstår dig, jag blödde nästan hela tiden de första 3 månaderna så visste inte alls hur det skulle bli. men chansen är minimal att det ska vara nått fel. lycka till!!!!

• MejaKiZnic

Jag brukade alltid i början kolla i troserna om jag hade blött mest pågrund av att graviditeten ej var planerad. Rökte regelbundet innan men nu har jag lyckas hålla mig och bara rökt 4 cigg sen den 20 december *stolt*

Svar på tråden Missfall i andra trimestern?