• zingoalla

Troligast orsak till randig tvätt?

Har nu tvättat 2 mörka maskiner med 40 tvätt och kläderna har varit vitrandiga när jag plockat ut dom,eller så har jag sett det när det börjat torka.Antar att det är tvättmedelsrester.Varför blir det så.Det har ej varit proppfulla maskiner eller frö mycket tvättmedel.
    Några ideér nån?

• Svar på tråden Troligast orsak till randig tvätt?
  • buffe

vet inte men... det blir bättre om du vänder tvätten ut&in..

• Ann Lee

Har du haft problemet tidigare? Bytt tvättmedel?
    Köra extra sköljning? Moderna maskiner tar in ganska lite vatten. Tvättmedlet kanske inte löses upp ordentligt i 40 grader?
    Annars är det ju så att det är bra att man inte trycker in plaggen som paket och vikta in i maskinen. Då kan tvättmedlet fastna i "vikningarna" och inte bli sköljt. Om du t.ex. ska stoppa in ett lakan så rulla inte ihop det utanför maskinen utan låt det hänga fritt och stoppa in så plant som möjligt och rotera trumman samtidigt.

• Hellvira

Ta ur tvättmaskinens "propp" och ta bort ludd från filtret osv. Det kan bli så att den sköljer dåligt om fltret är fullsatt.Brukar va en lucka på framsidan.

• zingoalla

har rensat filtret men det var ett konstigt filter på denna mskinen.Bara en grej man skruvade bort ingen uppsamalare liksom som jag e van vid.Maskinen är ca 6 månader bara.
    Har ej bytt tvättmedel men märkt att det ligger gärna kvar medel i tvättmedelsfacket efter avslutad tvätt.

• Ann Lee

Jag brukar inte hälla tvättmedlet i tvättmedelsfacket utan slänger in direkt i trumman innan jag slänger in kläderna.

• Åsa Lund

Ligger det medel kvar i facket så betyder det att det är medel i alla sköljvatten och då är det inte så konstigt om tvätten bär spår av det när den kommer ut...
    Att det blir medel i alla sköljvatten beror på att vattenpåfyllningen går via tvättmedelsfacket. Normalt ska det ju vara tomt på medel efter första vattenpåfyllningen. Testa att byt medel till ett som löser sig lättare i vatten eller klaga hos de som sålde maskinen till dig.

• zingoalla

Tack för era svar,Kanske ska prova annat tvättmedel då,fast jag har haft samma i flera år men kanske dom har ändart något eftersom det helt plötsligt ligger medel kvar.Visste inte att vattnet alltid gick igenom tvättmedelsfacket.
    AnnLee:har du pulvertvättmedel som du strör på kläderna då?

• Ann Lee
    Zingoalla: Ja, jag använder pulver men jag strör inte på kläderna utan lägger i tvättmedlet i trumman innan jag fyller på med kläder. Annars kanske tvättmedlet inte blandas ordentligt då heller.
  • drömhus

Min tvättmaskin var smutsig på glaset av kalk och rester som gav ränder på mina svarta kläder förut. Jag hade inte tänkt på att det fastnar kalk och annat där...

• zingoalla

ah,glaset måste jag rengöra med.Få se nu när jag åtgärdat alla tips om nästa mörka tvätt blir utan ränder.

Svar på tråden Troligast orsak till randig tvätt?