• Anonym (krångel)

Ont & spricka i mellangården efter 6

Hej på alla...
    När jag och min man har sex, gör det mot slutet av sexet jätteont i slidöppningen och så får jag ofta en spricka i mellangården. Sedan dröjer det mer än en vecka innan jag är någorlunda okej så det är möjligt att ha sex igen. Och genast samma sak igen. Jag smörjer med vitt vaselin, tvättar med intimolja och är allmänt snäll mot mitt underliv.
    Har haft svamp rätt nyligen, behandlat med Pevaryl, kan det vara efter det?
    Jag tar Cerazette, någon som vet om det kan ha ett samband?
    Eller kan det vara torra slemhinnor, trots att jag blir ordentligt våt vid sex?

Hoppas verkligen någon har en aning...

• Svar på tråden Ont & spricka i mellangården efter 6
  • supermamma75

Cerazette bör inte påverka enligt fass.
    Använder ni någon "konstig" ställning som kan göra att det skaver??
    Kanske är det så att du behöver leva utan sex lite längre tid så att du verkligen hinner läka, "lufta" så ofta du kan och undvik en massa salvor odyl.

Lycka till / Distriktssköterskan

• Anonym (trådtjuv)

Jag har inga råd TS men ett liknande problem...
    Fast min spricka sitter uppe snett ovanför klitoris är ca en cm lång gör fruktansvärt ont!
    Jag har haft den i snart en månad och den vill inte läka...
    Vissa dagar har den gått igen lite, så råkar jag göra nån rörelse eller torka mig lite vårdslöst eller ha sex och så spricker den upp igen. Har låtit den vara helt ifred i över en vecka men den läkte inte ändå.
    Luftar så mycket jag kan och har inga produkter i underlivet...
    *blir snart galen*

• Anonym (Trång)

Jag brukade också spricka ganska mycket när jag hade upprepade svampinfektioner. Jag tror det var just krämerna som torkade ut slemhinnan. Ibland spriker jag fortfarande, men det har nog att göra med att jag är så himla trång

• Anonym (krångel)
    supermamma75 skrev 2008-05-07 09:05:32 följande:
    Cerazette bör inte påverka enligt fass. Använder ni någon "konstig" ställning som kan göra att det skaver??Kanske är det så att du behöver leva utan sex lite längre tid så att du verkligen hinner läka, "lufta" så ofta du kan och undvik en massa salvor odyl.Lycka till / Distriktssköterskan
    Hmh nej, ingen konstig ställning med skav... Jag har levt utan sex längre perioder, och gör nu också i.o.m. långdistansförhållande. Jag luftar ofta då jag alltid går utan trosor hemma och sover naken. Förstår inte vad det beror på...
  • Anonym (krångel)

Anonym (Trång) skrev 2008-05-07 09:21:20 följande:

Jag brukade också spricka ganska mycket när jag hade upprepade svampinfektioner. Jag tror det var just krämerna som torkade ut slemhinnan. Ibland spriker jag fortfarande, men det har nog att göra med att jag är så himla trång
    Ja det var det säkert... jobbigt som tusan att spricka, gör ju så ont och förstör sexlivet. :/
  • pumpkinhead

det finns en salva som man ska använda innan förlossning för att inte spricka lika lätt. kanske kan detta vara något att prova just runt infektionstiden. kommer tyvärr inte ihåg vad den heter nu men det borde dom på apoteket veta

• Anonym (krångel)
    Svar på #6
    pumpkinhead skrev 2008-05-13 16:43:13 följande:
    det finns en salva som man ska använda innan förlossning för att inte spricka lika lätt. kanske kan detta vara något att prova just runt infektionstiden. kommer tyvärr inte ihåg vad den heter nu men det borde dom på apoteket veta
    Det var ett jättebra tips, tack! Är det någon annan här som råkar veta namnet?
  • Anonym (noname)

Undvik salvor som pevaryl & dylikt som man tar vid behandling av svamp...har haft jättemkt problem med svampinfektioner o sprickor men fick äntligen komma till en bra läkare.
    Denne sa till mig att sådana salvor är extremt uttorkande för huden och kan ge upphov till sprickor.

babyolja är bra och vaselin.

funderar lite över om er samlagsställning gör att du tänjer ut mellangården så att den spricker? fundera o testa

lycka till

Svar på tråden Ont & spricka i mellangården efter 6