• bebbe82

Hur noga är ni med nyförpackade livsmedel?Har en creme fraiche vågar jag äta den?

Jag håller på laga lite mat hemma och tänkte ha i creme fraiche paprika och chili och kollade datumet och den går ut den 9/5 och är förpackad den 11/4...så de är snart en månad sen. Har läst att man ska välja nypackade livsmedel...skulle ni våga använda creme fraichen?hur gör ni?

• Svar på tråden Hur noga är ni med nyförpackade livsmedel?Har en creme fraiche vågar jag äta den?
  • neoaliya

Jag hade ätit den, den har ju inte gått ut.

• Carbon

Japp det skulle jag våga använda. Datumet har ju inte ens gått ut.

• MissOsbourne

Det är klart du kan använda den! Många gravida är så nojjiga att jag blir galen på dem...

• Mickis74

Ja, skulle lätt använda den.

• Imox

jag andvänder allt så länge det inte har gått ut, eller varit öppnad ett par dagar
    så jag skulle nadvända den

• Spartacus

jag använder allt som inte ser eller luktar konstigt, precis som jag skulle göra i vanliga fall! jag äter faktiskt precis som vanligt... det fungerar jättebra!

sålänge det inte gått ur bäst före-datumet så är det ju okej...

• Fröken perfekt

Ehh...varför skulle du inte göra det??? Den har ju inte gått ut ens. Ge er ni gravida nu och ät som folk

• La Lola

Den är väl oöppnad?!

//Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Sencha

Nyförpackat är bara relevant för vissa produkter:

Listeria kan finnas i små mängder på gravad och rökt fisk. Om bakterien får tillfälle att föröka sig, som i vakuumförpackad vara med flera veckors hållbarhet, kan halterna med tiden bli avsevärda om förvaringstemperaturen inte hålls vid den rekommenderade max +4°C. Observera att listeria inte störs av atmosfären i vakuumförpackningen. Vakuumförpackning används för att minska växt av "förskämningsbakterier" och därmed förlänga produktens hållbarhet. Nyrökt fisk är en betydligt säkrare produkt.
    ---
    När det gäller rökt kött, kokt kött och korvar är hel produkt eller nyskivad att föredra framför skivad vacuumförpackad, framför allt mot slutet av hållbarhetstiden. Motiveringen är samma som för rökt och gravad fisk ovan. Om produkten har blivit smittad av listeria, t.ex. vid skivningen eller senare hantering, har listeribakterierna möjlighet att växa till under förvaringen, och risk finns för skadligt höga halter.
    ---
    För butiksförpackade (och motsvarande) ätfärdiga rätter, sallader, smörgåsar mm gäller att nyförpackad, nylagad mat är att föredra om den inte ska upphettas innan den äts.

Källa: www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Som du ser handlar det inte alls om mejeriprodukter som creme fraiche.
    Dessutom, om du upphettar maten, så försvinner problemen ändå.
    Son född 2004; BF 11 juli
  • Babe

Är den oöppnad och datumet inte gått ut är det helt oki att användas! Den är pastöriserad och då garanteras det att den är ok så länge...

• Lebocarma

den kan du äta datumet har ju inte gott ut än jag dricker mjölk som gick u igår har ingen betydelse en dag efter eller så.Man gör som man brukar göra och behöver inte ändra på sig för man är gravid

• adams morsa

jag hade ätit den! jag brukar bara inspektera bäst för datumet i shopen, aldrig förpackningsdatumet.

• Loren

Jag hade såklart ätit den, jag är rättså noga med att datumet inte skall ha gått ut (även om det ofta håller sig ett par dagar efter) men den där är ju inga problem att äta!

• miss chilli

Självklart hade jag ätit den. Och bara för att bäst-föredatumet har gått ut betyder det inte automatiskt att en vara är dålig. Det slängs alldeles för mycket mat i onödan.

Svar på tråden Hur noga är ni med nyförpackade livsmedel?Har en creme fraiche vågar jag äta den?