• akela67

Insest preskriberingstid

Är det någon här som vet något om det här.
    Min dotter har skrivit en uppsats om Insest och det gäller henne själv. Det är anmält via skolan till SOC och polisen. Men hur långt efter det har inträffat/slutat kan man anmäla och att det sker något typ att pappan kan bli fäld??

• Svar på tråden Insest preskriberingstid
  • fruis

Jag tror att preskriberingstiden är 25 år så pappan kan mycket väl bli fälld för det. Det knepiga med incestfall och sena anmälningar är att det är svårt att fälla någon utan att det finns bevis.

• akela67

Jo är rädd för det. det är bara det att pappan har en dotter till som nu är 5 år och som man kan tyda i uppsatsen så var det just i denna åldern det började för min dotter. Så jag hoppas för denna lilla tös skull att det händer något snappt.

• HegeOlsen

Det finns fall där vuxna barn berättat om sina övergrepp som skett under barndomen där förövaren blivit fälld. Jag vet inte hur preskribtionstiden ser ut där faktiskt.
    Anmäla ska man absolut göra men hur utgången ser ut om pappan blir fälld beror på många faktorer och dit hör även flickans trovärdighet i berättelsen.

Tyvärr har det skett en del felaktiga domar där tonårsdöttrar ljugit och det skapar stor osäkerhet i fall där direkta bevis saknas.

akela67 skrev 2008-05-04 18:12:41 följande:
    Är det någon här som vet något om det här.Min dotter har skrivit en uppsats om Insest och det gäller henne själv. Det är anmält via skolan till SOC och polisen. Men hur långt efter det har inträffat/slutat kan man anmäla och att det sker något typ att pappan kan bli fäld??
  • fruis

Ts,

ja, det får vi verkligen hoppas! Det är hemskt att barn kan stå så rättslösa i samhället

• akela67

Håller med. Nu fins det ju i en uppsats det som har hänt berättat av min tjej som nu är 16år. Och man får hoppas dom tar det på allvar.
    Men vet att det kan bli en icke fällande dom och då lär välla jag få skiten från pappan att det är jag som har hittat på allt och inbillat tjejen allt. Det kan ju bli ett hellvete vad som än händer suck blir tuft framöver.

• Anonym

Vid de flesta brott börjar preskriptionstiden räknas direkt vid dagen från brottet men preskriptionstiderna för sexualbrott mot barn börjar räknas från barnets 18-årsdag, detta för att förstärka barnets möjlighet att få upprättelse och skadestånd.

Hur lång sedan preskriptionstiden är beror på brottets art. Ju grövre brott, dvs. ju högre straffskala desto längre preskriptionstid.

25 års preskriptionstid är det endast på brott där livstid kan följa, t ex mord.

Vid t ex sexuellt umgänge med barn är preskriptionstiden 5 år (räknat från barnets 18-årsdag) och vid t ex grov våldtäkt mot barn är preskriptionstiden 15 år.

Detta står att läsa om i Brottsbalkens 35 kap, se 1 och 4 §§.

• akela67
    Svar på #6
    Tack alltså för min flicka är det inte för sent eftersom hon inte är 18 år ännu.
Svar på tråden Insest preskriberingstid