• kirei

Ska jag ta acetylsalicylsyra under graviditeten för att förebygga havandeskapsförgiftning??

Var hos läkaren häromdagen, och han menade att jag kanske kunde löpa ökad risk för havandeskapsförgiftning.

Anledningen är att jag är gravid med donerade spermier.
    Samt att min mamma och mormor på ålderns höst har/hade högt blodtryck (min syster som är gravid också hr däremot lågt tryck).

Jag är nu i v 15.

Läkaren vill att jag äter trombyl (acetylsalicylsyra) varje dag från och med nu och fram till v 22, då de ska göra ett ultraljud och kolla om allt ser bra ut.
    Själv har jag ju alltid hört att acetylsalicylsyra (tex TREO) är bannlyst under graviditeten ... Så jag känner mig väldigt orolig inför det här.

Någon som vet något eller har erfarenhet av trombylbehandling under graviditet??

• Svar på tråden Ska jag ta acetylsalicylsyra under graviditeten för att förebygga havandeskapsförgiftning??
  • listo

Om man löper ökad risk för blodproppar så är det inget särskilt ovanligt att behandla med acetylsalicylsyra eller Trombyl under graviditeten. Däremot har jag aldrig hört talas om att det kan förebygga havandeskapsförgiftning?

OBEY ME - and your life will be easier
  • gummalottan

Jag antar att du går på spec mödravård; läkarna där torde kunna detta bättre än FL-kollektivet...
    Tittar man i FASS är det höga doser som kan vara farligt. Upp till 100 mg om dagen verkar OK. Treo innehåller 500 mg acetylsalicylsyra per tablett, vilket inte är en OK dos under graviditet; Trombyl finns på 75 och 160 mg.

• EST

Jag hade hf med min son och åt tromblyl när jag väntade dottern. Trombyl gör ju blodet tunnare och om ev hf skulle föreligga gör trombylen att barnet ändå får den näring den ska genom blodet. Hf kan orsaka att blodkärl till och från moderkaka och navelsträng inte "öppnar" sig tillräckligt eller att de av någon anledning "stryps" pga hf. Trombylintag under läkarkontroll är således inget farligt du får enbart en låg dos. Trombyl påverkar inte barnet i magen.

Min son var ca 27% mindre än vad han skulle ha varit när jag blev akutsnittad i v. 34+2. Med dottern gick jag 12 dagar över tiden och hon var normal stor.
    Jag väntar tredje barnet nu och äter återigen trombyl.

Lycka till med allt!/Emelie

• AnneSophie

Jo, det är ok det läkaren säger. Du kan tex kolla på denna sida - http://www.kanalen.org/vitidiga/fakta/toxikos.php - som är en bra säker källa.

Jag har själv ätit Trombyl mellan vecka 15 och 37 under min andra graviditet och resultaten av den graviditeten ligger i sin säng och vägrar sova. Full frisk ligist.

I am an unquenchable fire. I have been chosen to tame the fates. I am the fire dragon.
  • Cia o krabaten

Jag är ordinerad 150mg Trombyl (ASA) om dagen pga risk för blodproppar och har även hört att det kan minska risken för HF.
    är ordinerad av en fertilitetsläkare så det är nog ingen fara

• kirei
    gummalottan skrev 2008-05-04 19:23:20 följande:
    Jag antar att du går på spec mödravård; läkarna där torde kunna detta bättre än FL-kollektivet...Tittar man i FASS är det höga doser som kan vara farligt. Upp till 100 mg om dagen verkar OK. Treo innehåller 500 mg acetylsalicylsyra per tablett, vilket inte är en OK dos under graviditet; Trombyl finns på 75 och 160 mg.
    Det var 75 mg, så det verkar ju bra iallafall.

Naturligtvis väntar jag mig inte att "FL-kollektivet" ska kunna mer än en spec läkare (dock finns det läkare även här inne ...), däremot kan folk här vara mer medkännande, och villiga att dela med sig av erfarenheter och upplevelser än vad man kan få höra genom sjukvården. Jag har aldrig heller hört talas om att just Trombyl skulle kunna förebygga HF, men om det nu skulle visa sig att massor här på F*L har fått just detta så skulle det lugna mig
    Det är tråkigt när man inte känner att man får företroende för en läkare, men så känns det i det här fallet litegrann tyvärr.
  • kirei

Åh, vad skönt att höra om alla er som också fått detta ordinerat!! Då kanske jag ska börja medicinera redan idag!

• Pysseltjejen

Hej!

Du ska inte känna någon oro att ta Trombyl, det är "enbart" blodförtunnande. Du kommer att sluta med det i v 36 för att inte öka blödningsrisken inför kommande förlossning. Lita på din läkare.

Det är inte "bevisat" att Trombyl har en magiskt effekt att motvera havandeskapsförgiftningen, men man ger det för säkerhets skull om man tillhör en viss riskgrupp.

Mitt första barn dog i v37, proppar i moderkakan.
    Lillebror föddes frisk med normal tillväxt, då åt jag TRombyl hela graviditetn (v13-36), tror definitivt att det gjorde skillnad för oss.
    Väntar nu mitt 3:e barn och åt även trombyl nu, har inte haft någon oro för att det skulle vara farligt och jag kan säga dig att jag har haft OROLIGA grviditeter.

Lita på läkarna!
    Lycka till!

• vadskajaghetadå

jag har ätit det nu sen v 5, och är i v 32 nu.

hittils har jag inte fått tecken på hf, men jag hade inga problem med proppar förra gången.

förra grav slutade med kramper och medvetslöshet i v 35, och fick hf i v 30.

Min roOoliga -----------> humlansblogg.blogspot.com/
  • lanatti

Hej allihopa här är en till som tar 1 tablett trombyl (75mg) om dagen ..för att motvärka HF. Hade HF förra året slutade med akut snitt vecka 32 ... så du behöver inte oroa dig trombyl skrivs ut till oss i riskzon...

• Zionezze

Vet att min kollega som fick barn för ett år sedan åt waran hela sin graviditet för att motverka blodproppar o därmed missfall! Så det är nog inte helt ovanligt att man får blodförtunnande. Däremot missade man att berätta att hon skulle sluta m dem två veckor innan, just pga den ökade blödningrisken, men det slutade bra ändå!

• Felicia34

Pysseltjejen - läste i din presentation, vad fruktansvärt med första barnet! Något av det värsta man kan råka ut för.
    Undrar över det du skriver - att han hade kunnat räddas om vården varit mer lyhörd, menar du att du efterfrågade utredning men inte fick någon eller något annat? Valfritt att svara på det här förstås : )
    Vad skönt att höra att du har två friska söner.

• Felicia34

En fråga till alla här i tråden - har de flesta av er föräldrar som haft blodpropp? Eller syskon?

Min pappa har haft hjärtinfarkt och han har högt BT, men det påstår BM att det är ingen ökad fara för blodpropp då för min del under graviditet. Har ngn hört ngt annat?

Svar på tråden Ska jag ta acetylsalicylsyra under graviditeten för att förebygga havandeskapsförgiftning??