• Winnertaco

*Jag har hela linfrön hemma.

Jag har hela linfrön hemma. Kan jag använda dem i gröt? Hur i sånna fall, och gör de nytta?

• Svar på tråden *Jag har hela linfrön hemma.
  • Winnertaco

Ähhh.. Kom ju i HELT FEL FORUM! Under kost och hälsa skulle det vara, men det kanske itne gör så mkt:..

• Nora75

Sänker GI... Så det är bra att ha i gröten eller fil..

• Winnertaco

Nora: använder man dem bara som de är? Alltså blandar man bara i dem eller byter man ut dem?

• soffe

Blanda i linfröna i gröten.

• Jennie Brunflo

Jag brukar hälla ungefär.....1tsk krossat linfrö i 1 portion gröt.

Det smakar ingenting och märks inte ens i gröten.

Det är bra för magen, tarmarna och näringsmässigt.
    Dessutom sänker det grötens GI och GB.

• mumschoklad

Glöm inte att dricka mycket vatten om du kör med hela linfrön, krossade linfrön är lite mjukare för magen! Speciellt om du har problem med förstoppning/hård mage.

• Moja

Om du krossar linfröna så får du nyttigt fett (omega3?). Enligt min dietist.

• Jennie Brunflo

Moja:

Alldeles rätt, det ska dietisten jag pratade med också.
    Och är man smidig så köper man krossade linfrön, då slipper man köra de i mortel själv.

• Moja

Nackdelen med färdigkrossade linfrön är att de har begränsad hållbarhet. Det sa de på hälsokostaffären när jag frågade efter det. De hade slutat sälja krossade.

• Lillan52

"min läkarea"

Att man ska lägga linfrö i vatten över natten, så de får ligga o svälla.

Sedan är det bara att blanda det i fil ellee gröten, Jag gör så o, magen mår toppen.

• clarra

Man kan ha dem både i och på gröten. jag har både linfrö och solrosfrö på morgongröten varje dag! Mums!

• Carrisma

Helt OK att blanda linfrön i havregrynsgröten! =) jättegott å himla nyttigt!

Svar på tråden *Jag har hela linfrön hemma.