• morsan2007

Hjälp!!! Orkar inte mer, gnällig o svårsövd 7-månaders.....

Vi ger snart upp, vet inte vad som har hänt vår 7-månaders. Han är såååå otroligt gnällig och otillfredställd heeeela tiden. Vet inte vad vi gör för fel?!!!! Han är nöjd en timma efter han har vaknat på morgonen och sedan är han igång. Gnällig hela tiden, spelar ingen roll om man aktiverar honom eller inte. Sen har han svårt att somna, både dagtid och för natten. Och matningen ska vi inte tala om, den är upp o ner. Äter väl en burk 6-månaderspuré om dan på sin höjd, resten är välling och vi kommer ingen vart med maten alls. Vad gör vi för fel???? Råd, tips och hjälp emottages tacksamt!

• Svar på tråden Hjälp!!! Orkar inte mer, gnällig o svårsövd 7-månaders.....
  • Beckah82

Oj vad mycket välling Äter han ingen ersättning? MAX 3 mål välling och/eller gröt per dag! Annars blir det på tok för mycket gluten.

Hur gör du när då "nattar"?

Han börjar ju komma i den åldern där han inser att världen är rätt stor och att mammor och pappor kan gå iväg osv... läskiga grejer. De brukar bli lite gnälliga och klängiga då. Då får man vara extra kramig och mjuk.

Kan också vara ont... magen...tänder osv

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • ponkan

vad får han till frukost då? sover han hela nätter vaknar tidigt?
    försök ge nåt annat istället för välling...han kan redan vara gluten eller laktos intolerant så han kanske har ont i magen...

• Me o Mike

...och när dom är i den åldern så är det INTE kul att sova! Det är ju nu dom inser hur mycket kul det finns när man är vaken också..
    Men det där gnället.. Vad kan han göra? Sitta? Krypa? Är det nåt han håller på att lära sig? Kan det vara frustration??

• mmonika77

Här är en till jag började fundera på om det är maten jag lagat fast den har han ätit i 5 dagar alltså hemmalagad mat istället för burkmat men han har varit gnällig i 2 dagar. Ingenting är kul. Allt är kul i max och då menar jag max 5 minuter sen är det gnäll och gnäll. Vill inte ligga mage, äta ordentligt som han brukade, sova osv.

• morsan2007

Ja, nattningen, när jag ser att han börjar klia sig i ögonen försöker vi gå in med honom i sovrummet o lägga honom i sängen (i vår alltså) och där ligga o läsa en stund eller låta honom leka med något litet gosedjur, men han blir bara frustrerad och så får man plocka upp honom igen och bära runt honom. Maten ja, har ni något litet tips om dagsintag hur det funkar för dom i den åldern..... Det blir ju välling 7 och 12 på kvällen o sen på morgonen......

• maddiz80

Hej!
    Jag kan tala om min son Neos mat rutiner som ev ett tips:

Tidig morgon: ersättning 220ml
    vid 8,00 gröt med banan smak(havre)
    11,00 ersättning + ca 30min sova(blivit mindre sömn nu sen han blev SÅÅÅ GNÄLLIG!)
    14,00 middag: Tex: 1 liten burk kalops+1/2 burk mango pure
    17,00 Gröt igen
    innan läggdags ersättning.

Jag började med små potioner när Neo var 4,5 månad och det var kämpigt men det är bara att fortsätta..nu älskar han mat:)
    Men han e ungefär som era barn nu...gnällig för allt,sover mindre,äter mindre och inget är tillfredställande förutom ca 1 timma efter han gått upp på morgonen.
    Misstänker tänder för han har inte fått några än..VET NÅN HUR LÅNG TID DET KAN TA FÖR 1:A TANDEN ATT KOMMA?? Jag känner inga i hans mun.

• morsan2007

Ja, nu ska vi ta krafttag med maten igen. Han börjar bli lite på bättre humör nu, men det går upp o ner hela tiden......

Vi tänkte göra så som det ser ut för dig maddiz med maten nu i några veckor, fast lite, lite annorlunda.....

Tidig morgon: välling
    Vid 10: gröt
    Vid 12-13: en burk mat o fruktpuré
    Vid 16: gröt med fruktpuré
    Vid 19: välling
    Sen en gång per natt: välling

Jag frågade om det här med ersättning, för jag har läst någonstans att man ska ge det upp till 1 år, men enligt vår bvc tant så är välling lika nyttigt som ersättning, därför slutade vi med det för han blev inte mätt på det. Däremot har jag köpt lite så han kan få till måltiderna om han vill.

• Zelmut

Har du tittat i munnen? Det kan vara de små tänderna som bryter sig ut... dreglar han mycket?
    Min har ej fått dem själv än, men har kompisar som tänderna har börjat komma på och de är ganska gnälliga, svår sövda, sover oroligare på natten mm...MVH /Sofia

• Heliotrop

Morsan - kan det vara så att han får för lite sömn? De behöver ju sova ung 14,5 timmar per dygn. Annars är det nog vanligt att barn är rätt gnälliga och lite oroliga i den här åldern...

Min Julia, som snart är 7 mån, hade otroligt svårt att sova - har vaknat typ varannan timme sen hon föddes. När hon var sex månader var det nog, jag stod inte ut längre så vi körde en jättebra sovmetod - inte fem-minuters utan en mcket skonsammare för barnet. Om nån är intrsserad är det bara att skriva till min gästbok så kan jag lägga ut den.

Nu lägger vi henne halv sju, sju och sen sover hon oftast non stop till halv sex. Hon får ingen mat på natten - det behöver inte heller barn från sex månader ha om de inte är underviktiga, enligt bvc.

Hon blev iaf en mkt piggare och gladare bebis när hon fick sova ordentligt.

Såhär ser våra dagar ut, alla barn har väl olika rutiner, men jag skriver ner det iaf:

19-ca 05.30 sover i egen säng non stop, ibland vaknar hon en eller två ggr och är ledsen, då brukar vi prata till henne lugnt medan vi ligger kvar i vår säng, så att hon vet att vi är där.
    6, 6.30 Gröt med vatten att dricka till
    ca 7.30- ca 8, sova i vår dubbelsäng (jag brukar också ta mig en lur då
    Ca 9. 9.30 200 ml ersättning
    Ca 10-11 Sova i vagnen, promenad (hon har extremt svårt att sova inne på dan)
    11.30, 12.00 Lunch(200 ml burk) med lite fruktpuré och vatten ett dricka till.
    14.00 200 ml ersättning
    14.30-16 sova i vagnen
    17.30 gröt med vatten att dricka till
    Sen bad och 200 ml ersättning.

• lmj293
    Svar på #6
    Vi har en liten kille som vid 4 månaders ålder fick sin första tand och kort därefter kom den andra, båda i nedre käken.
    Sover utan problem och är pigg och glad dagtid.
Svar på tråden Hjälp!!! Orkar inte mer, gnällig o svårsövd 7-månaders.....