• MabyeBaby

Angel Sound

Någon som har någon erfarenhet av denna? I vilken vecka kunde du/ni höra hjärtat?

Läste på storkhjälp's hemsida där det står såhär "Angel Sounds får inte användas innan v.12 eftersom hjärtljudet då är alldeles för svagt att uppfattas med de relativt svaga dopplerpulser som sänds ut." Förstår inte riktigt vad som menas mer än att man tydligen ej bör lyssna innan v.12, men med en taskig förklaring som jag inte förstår....

• Svar på tråden Angel Sound
  • wifen

Jag har en Angelsound och börjde lyssna först från 12 fullgångna veckor. Mest för att det är väldigt svårt att kunna lokalisera hjärtljuden innan dess och att man då inte ska få panik att det har blivit ett MF/MA. Men även efter v12 kan der vara svårt att höra. Många hör inte förrän v15-16. Beror på hur barnet ligger och även hur livmodern ligger. Lycka till!

• MabyeBaby

Någon som vet varför det står som det gör att angel sounds inte får användas innan v.12? Har läst runt bland lite trådar där vissa tydligen hittat hjärtljud redan i v.11....

• CarlHerman

Det står så för att man inte ska oroa sig om man inte hittar hjärtljudet. Jag har en angelsound och i den svenska bruksanvisningen till den står att man ska vänta till 10 fullgångna veckor så det verkar vara olika vilken gräns som sätts. Jag provade den i v 12+0 har jag för mig, men hörde inga hjärtljud förrän 14+0, då var det jättelätt att höra.

• Hebbebebbe

Har också en angelsound och jag hörde inget förrän efter vecka 12.
    Det är svåtr att hitta så tidigt och man blir nervös.

Lyssnade på en kompis igår. Hon är i veck 13. Hittade direkt på henne.
    Långt långt ner nästan så man är på snippan där hörde jag.

• Pildi

Hej! Jag fick min doppler igår och första gången jag provade den hittade hjärtljudet snabbt. Lite senare samma dag när jag skulle demonstrera aparaten för blivande storasystern tog några minuter innan vi hittade hjärtljuden...Jag är i v 12. Hur ofta lyssnar ni? Jag vill så gärna lyssna varje dag men vågar inte i fall det skulle vara skadligt för bebisen. Idag har jag lyckats hålla mig borta...men det är inte lätt.

• Hebbebebbe
    Pildi skrev 2008-05-07 22:21:29 följande:
    Hej! Jag fick min doppler igår och första gången jag provade den hittade hjärtljudet snabbt. Lite senare samma dag när jag skulle demonstrera aparaten för blivande storasystern tog några minuter innan vi hittade hjärtljuden...Jag är i v 12. Hur ofta lyssnar ni? Jag vill så gärna lyssna varje dag men vågar inte i fall det skulle vara skadligt för bebisen. Idag har jag lyckats hålla mig borta...men det är inte lätt.
    Jag fick hem min i vecka 11. Försökte lyssna en gång då, men det gick inte.
    Sen jag kunde höra hjärtljuden för två veckor sen...eller tre snatr så har jag lyssnat fem gånger tror jag..
  • Pildi

En tjej hade skrivit i en annan tråd att hon hade frågat kollegor på förlossningen och de tyckte inte att det var lämpligt att använda angelsound...så jag har inte vågat använda den.Ledsen

Svar på tråden Angel Sound