• Anonym (TS)

Känner du en relativt ung person med en demenssjukdom?

Min mamma är inte ens 60 år och börjar visa tecken på, vad vi tror, en demenssjukdom. Glömmer triviala saker, upprepar sig, men framför allt så har hennes personlighet förändrats. Hon har blivit ganska apatisk. Verkar inte vilja göra något utanför hemmet, pratar inte som vanligt. Samtalsämnena tryter. Hon är helt enkelt inte samma person.

Känslorna kring att börja förlora en förälder psykiskt, men inte fysiskt, är helt enorma! Mitt framför ögonen. Vilken enorm sorg. Det går inte ens att beskriva med ord!

Givetvis är det jobbigt med demessjukomar oavsett ålder, men min mamma är ju fortfarande så pass ung! Hon jobbar heltid, hon har små barnbarn... helt enkelt så himla mycket kvar av livet!

Finns det någon annan som upplevt detta? Hur hanterade ni det? Hur behandlades det? Hur fort blev personen sämre?

• Svar på tråden Känner du en relativt ung person med en demenssjukdom?
  • MaijaO

Jag har en bekant som drabbades runt 50 års åldern. Det gick väldigt fort utför tyvär men detta var några år sedan.

Har hon blivit utredd? För alzhaimers och utbrändhet är mycket lika i symptom till att börja med. Båda är dock viktiga att få behandlat tidigt.

• Anonym (TS)

Nej, hon har inte blivit utredd än, men har fått remiss till "demensutredning".

Gud vad "underbart" det skulle vara om det "bara" var utbrändhet!
    I och med att hennes personlighet har förändrats går jag i min hemlighet och hoppas att det är en hjärntumör i "the frontal lobe". Det är ju så hemska tankar att jag inte ens vågar säga dem högt. Men en hjärntumör är en fysisk grej, som kanske kan behandlas. En demenssjukdom blir man ALDRIG av med. Det blir bara värre. Det finns inget hopp.

När du säger att det gick väldigt fort utför... Hur slutade det? Kan man dö av en demenssjukdom? Eller slutar det med att kroppen fungerar fysiskt och man i praktiken bara ligger av sitt liv de sista åren?

• Prisssan

Det finns andra saker som kan verka som demens också, typ UVI, läkemedel, vitaminbrist.

Se till att en ordentlig utredning görs så fort som möjligt (läste att ni redan fått remiss) och att det blir ordentligt. Och ja jag har träffat på unga med demenssjukdom genom mitt arbete.

Förföljd av små rosa tramsiga moln...
  • Prisssan

Tyvärr dör alla av demens, förr eller senare. Det finns ingen annan utgång men det finns vissa bromsmediciner som förlänger förloppet och kan ge mer livskvalite.

Demens är ju att hjärncellerna skrumpnar och dör, så kroppen lägger ju av med sjukdomen.

• Anonym (TS)

Jag kanske inte ska måla fan på väggen än, men det gör verkligen känslomässigt ont att se någon man älskar "försvinna" trots att hon ser precis likadan ut som hon gjorde för några år sedan.

Tack för att ni lyssnat/läst och kommenterat!

• KramMiiis

När jag jobbade som uska på ett äldreboende fick vi in en man som var 56 år, och dement. Hemskt!

• Prisssan

_Om_ det nu visar sig vara demens så finns det anhörigacentrum som kan hjälpa och stödja. Förstår att det måste kännas fruktansvärt, har själv många gånger tänkt tanken iom att jag jobbar med det- tänk om det drabbar en nära

Anonym (TS) skrev 2008-05-05 08:21:06 följande:
    Jag kanske inte ska måla fan på väggen än, men det gör verkligen känslomässigt ont att se någon man älskar "försvinna" trots att hon ser precis likadan ut som hon gjorde för några år sedan.Tack för att ni lyssnat/läst och kommenterat!
  • MaijaO

Utbrändhet och depression kan ge ganska grava personlighetsförändringar så man kan ju hoppas.

Alzheimers "stänger ner" hjärnan bit för bit. Till sist så påverkar det även kroppens viktigaste funktioner. Så livet förkortas men det brukar sluta med att personen ligger den sista tiden. Men titta järna på www.alzheimers.nu. Tror att de har anhörigstöd också. För även om det inte skulle röra sig om någon demenssjukdom så är ju symptomen dem samma, och svårigheterna för er som står henne nära.
    Har ni stöd av varandra i familjen eller har ni svårt att tala om det?
    Anonym (TS) skrev 2008-05-05 08:15:55 följande:

Nej, hon har inte blivit utredd än, men har fått remiss till "demensutredning".Gud vad "underbart" det skulle vara om det "bara" var utbrändhet!I och med att hennes personlighet har förändrats går jag i min hemlighet och hoppas att det är en hjärntumör i "the frontal lobe". Det är ju så hemska tankar att jag inte ens vågar säga dem högt. Men en hjärntumör är en fysisk grej, som kanske kan behandlas. En demenssjukdom blir man ALDRIG av med. Det blir bara värre. Det finns inget hopp.När du säger att det gick väldigt fort utför... Hur slutade det? Kan man dö av en demenssjukdom? Eller slutar det med att kroppen fungerar fysiskt och man i praktiken bara ligger av sitt liv de sista åren?
  • Anonym (TS)

Visst är det en enorm sorg. Personen finns ju fortfarande, fast ändå inte. När någon dör, då är de ett avslut, men när personligheten sakta sakta försvinner, då går man ju omkring och sörjer hela tiden...

Ingen annan i familjen (i äldre generationer) vad vi vet led av en demenssjukdom. Min morfar levde till han blev 90 och var klar i huvudet hela livet. Min mormor dog ung, så där vet vi inte hur det hade urartat sig.
    Men vi, som familj, har verkligen ingen erfarenhet av en demenssjukdom.
    Och min stackars pappa. Jag ser redan hur det påverkar honom. Nu i helgen hade mormor bara gått och postat ett brev, men inte sagt något (det tog max 2 minuter att gå fram och tillbaka till postlådan). Men jag såg på min pappa att han blev orolig. Vilken sists för honom. Han lever inte längre med den kvinnan han skapat ett liv med. Han kan inte helt lita på att hon inte hamnar i oönskade situationer. Idag kanske hon glömde att hon redan hämtat tidningen (ingen stor grej), men imorgon kanske hon glömmer att hon satt på en platta...

• Anonym (TS)

Det är så pass "nytt" att vi inte riktigt pratat om det öppet. Min pappa berättade att mamma fått remiss till demensutredning, men han berättade det när mamma inte var med. Det var uppenbart att han inte ville att mamma skulle höra honom...
    Så mamma vet inte att jag vet att hon ska på utredning. Förhoppningsvis kan vi prata mer öppet när resultaten kommer.
    Vi brukar kunna prata om det mesta och det går ju inte riktigt låtsas som om ingenting med en demenssjukdom, i alla fall inte längre fram.

Svar på tråden Känner du en relativt ung person med en demenssjukdom?