Jag klarar inte av mer!!! Någon som haft det som jag? Hemsk syskon svartsjuka!
Har en dotter som precis fyllt två och en bebis på två månader!
Vi har det skit jobbigt nu!
Jag klarar inte av det här.
Stora syster är i värsta trotsåldern.
Hon biter och river lilla syster så hon är i princip aldrig utan ärr i ansiktet.
Hon har till och med börjat slå henne med saker hon har i händerna.
Jag har försökt allt.....sträng tillrättavisning, säger åt henne och ställer henne i en så kallad skam vrå.
HOn tar åt sig, men efter någon timme har det hänt något nytt.
Då funderade vi på om vi skulle sluta uppmärksamma varje tjuvnyp......vi funderade på om vi gjort för stor sak av det. DÅ tyckte jag det blev lite bättre, men nu är det värre än någonsin igen.
Försöker ha sten koll på henne, men hon springer så¨fort och ibland är hon framme på noll tid vid baby sittern.
Hon vill gärna gulla och klappa lilla syster och det ser ut att gå bra....ibland gör det det också.
Men oftast slutar gullet med ett rivmärke i pannan eller ett bett i kinden.
Just nu står hon i skamvrån och ropar på mig.
Hon har varit hos mormor över helgen....tänkte hon skulle behöva lite bebis fri tid och vi få lite lugn och ro med bebisen.......men nu är hon hemma igen och jag blir GALEN!
HJÄLP!!!!!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-05 09:37
Måste tillägga.
Jag anser inte att vi försummar vår äldsta dotter.
Tvärtom, jag tycker jag har kompromissat för mycket när det gället vårt andra barn.
Vågar knappt gulla med henne inför äldsta barnet.......vi ränner ute så mycket det går och hittar på saker för hennes skull.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-05 12:39
Jag är främst ute efter synpunkter från sådana som haft mitt problem...och ev. lyckades lösa det. Jag har också läst alla råd i böcker om hur hantera syskon svartsjuka och behöver inte fler uppläsnings svar utan råd från er med erfarenhet.