• sofie27

potatisgratäng på mjölk???

har inte lyckats på att göra potatisgratäng på mjölk. Hur gör ni...utförligt????

• Svar på tråden potatisgratäng på mjölk???
  • MrsQ

Jag gjorde en minivariant när jag gick på viktväktarna.
    På minimjölk

Jag kommer inte ihåg hur jag gjorde men kan nog tänka mig att jag kokade potatisskivorna i mjölk.

• mooogn

Jag har lyckats göra krämig potatisgratäng utan grädde. Inte alls lika gott men det funkade

Jag kokade potatisskivorna i mjölk och kryddor och redde med Maizena ljus redning. Då blev såsen lagom tjock

...nu har vi försökt i tre år...
  • 83Lovika

Milda mat extra 4% den krämiga kanske funkar annars? Visst, lite onyttigare än enbart mjölk.. men den blir helt okej god

• Eistla

jag gjorde en igår..

kokade potatisen i mjölk med kryddor i ungefär 10 min på låg värme. hackade ettgäng vitlöksklyftor och rörde i strax innan jag hällde allt i en smord from. på medriven ost och in i ugnen (225 grader) i ca 20 min.

gratängen smakade inte alls som jag tycker en gratäng ska göra.
    men mosade man i hop det och tänkte sig att det var potatismos vart det genast mkt godare =)

sambon gillade gratängen däremot =)

• mooogn
    Eistla skrev 2008-05-05 14:40:04 följande:
    jag gjorde en igår..kokade potatisen i mjölk med kryddor i ungefär 10 min på låg värme. hackade ettgäng vitlöksklyftor och rörde i strax innan jag hällde allt i en smord from. på medriven ost och in i ugnen (225 grader) i ca 20 min.gratängen smakade inte alls som jag tycker en gratäng ska göra.men mosade man i hop det och tänkte sig att det var potatismos vart det genast mkt godare =) sambon gillade gratängen däremot =)
    Precis. Man förlorar ju "potatisgratäng"-smaken utan fettet men mjölk-gratäng kan fungera i nödfall *S* Fast jag avstår hellre från potatisgratängen än att inte få den riktiga smaken...
  • Eistla

det ska vara riktig grädde, lök och en sjujäkla massa med vitlök =)

mooogn skrev 2008-05-05 14:43:18 följande:
    Precis. Man förlorar ju "potatisgratäng"-smaken utan fettet men mjölk-gratäng kan fungera i nödfall *S* Fast jag avstår hellre från potatisgratängen än att inte få den riktiga smaken...
  • mooogn
    Eistla skrev 2008-05-05 15:04:31 följande:
    det ska vara riktig grädde, lök och en sjujäkla massa med vitlök =)
  • Eistla

åh, nu blev jag ju sugen på riktig gratäng.. ska upp till brorsan snart och grilla, kanske ska slänga ihop en lite snabbt =)

• mooogn
    Eistla skrev 2008-05-05 15:11:20 följande:
    åh, nu blev jag ju sugen på riktig gratäng.. ska upp till brorsan snart och grilla, kanske ska slänga ihop en lite snabbt =)
    Vi ska äta upp helgens gratäng-rester ikväll

TS: Förlåt om vi blev lite OT...  Generad
Svar på tråden potatisgratäng på mjölk???