potatisgratäng på mjölk???
har inte lyckats på att göra potatisgratäng på mjölk. Hur gör ni...utförligt????
har inte lyckats på att göra potatisgratäng på mjölk. Hur gör ni...utförligt????
Jag gjorde en minivariant när jag gick på viktväktarna.
På minimjölk
Jag kommer inte ihåg hur jag gjorde men kan nog tänka mig att jag kokade potatisskivorna i mjölk.
www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=3680
Jag har lyckats göra krämig potatisgratäng utan grädde. Inte alls lika gott men det funkade
Jag kokade potatisskivorna i mjölk och kryddor och redde med Maizena ljus redning. Då blev såsen lagom tjock
Milda mat extra 4% den krämiga kanske funkar annars? Visst, lite onyttigare än enbart mjölk.. men den blir helt okej god
jag gjorde en igår..
kokade potatisen i mjölk med kryddor i ungefär 10 min på låg värme. hackade ettgäng vitlöksklyftor och rörde i strax innan jag hällde allt i en smord from. på medriven ost och in i ugnen (225 grader) i ca 20 min.
gratängen smakade inte alls som jag tycker en gratäng ska göra.
men mosade man i hop det och tänkte sig att det var potatismos vart det genast mkt godare =)
sambon gillade gratängen däremot =)
det ska vara riktig grädde, lök och en sjujäkla massa med vitlök =)
åh, nu blev jag ju sugen på riktig gratäng.. ska upp till brorsan snart och grilla, kanske ska slänga ihop en lite snabbt =)