barnvälsignelse eller dop?
Har ni haft barnvälsignelse eller dop för ert barn? Av vilken anledning valde ni det ena eller det andra?
Har ni haft barnvälsignelse eller dop för ert barn? Av vilken anledning valde ni det ena eller det andra?
någon??
puffar igen! ....
Jag BLEV barnvälsignad. Jag tror att det är en handling som genuint kristna gör, för att det tycker att dopet är en så stor grej att barnet får betämma när det blivit äldre och faktiskt syndad lite först ;)
Eller? Om du inte är troende kanske namngivelseceremoni vore något?
Barnvälsignelse hör hemma i samfund som tillämpar sk. Troendedop.
Det har inget att göra med hor "genuint kristen" man är. Jag är kristen och döpte mina barn för att jag tillhör en kyrka där det är det vanligaste.
I Bibeln står det aldrig något om barndop. Däremot välsignade Jesus barn. Vi kommer av den anledningen välja barnvälsignelse till vårt barn
vi ska välsigna vårt barn, tycker det är gott att veta att man välsignar dess liv.
Jag håller med att :
[citat]
I Bibeln står det aldrig något om barndop. Däremot välsignade Jesus barn.
Dop- det får barnet själv avgöra ifall den vill ha eller inte ha senare i livet.
Att barndop inte nämns i Bibeln är en sanning med modifikation. Troligtvis nämns barndop i Apostlagärningarna 16:33 där en hel familj döps. I familjen ingick naturligtvis även barnen. Den som döper är Paulus, så han kan knappst ha varit ovetande om vad som var "kristen tro".
Petrus talar i Apostlagärningarna 2:38-39 att de löften som ges i dopet även gäller barnen.
I Kolosserbrevet 2:11-12 talas om omskärelsen som parallell till dopet. Judiska småpojkar omskärs på sin åttonde levnadsdag. Om dopet är en parallell till omskärelsen kan det alltså inte vara fel att ta emot dopet som barn.
Redan på 100-talet döpte kyrkan regelmässigt både barn och vuxna. Om detta varit en "irrlära" hade det aldrig accepterats på så bred front som de skedde.