• fru Lisa

angående renovering av badrum

japp.. badrummet i vårt tilltänkta hus behöver då renoveras. inga fuktskador med det är våtrumstapet som ser ut som KORK både på vägg och golv... detta är gjort i början av -70 talet och då har jag för mig att man inte satte fuktspärr under.
    vi har tänkt att ha pärlspont i badrummet och därför undrar jag om jag kan spika den rätt på våttapeten, eller om jag kan lägga fuktspärr på våttapeten och sedan spika eller om jag måste riva våttapeten..

pust.. många våttapeten blev det.. :)

• Svar på tråden angående renovering av badrum
  • Moder07

Nu är jag ingen expert, men vi har börjat klura på renovering av vårt badrum också. Det är nya regler nu från juli 2007. Om man ska ha kakel och klinker så måste man ha vårtrumsmatta under så inte fukten kan leta sif bakom. Samma sak gäller nog om du ska ha pärlspont. Plastmatta på golv och vägg och sen får du väl sätta pärlsponten sen då, men har aldrig hört talas om någon som haft så, pärlsponten lär ju dra i sig fukten? + att att det blir massa hål i väggen då du ska skruva fast den..

• Yrslan

Min väninna har ett jättefint badrum där det är pärlspontsskiva i mdf i halva badrummet och kaklat i den andra halvan där dusch etc finns. Tänker själv sätta samma pärlspont i vår gästtoa.

• Jane Roe

Har också hört detta !

Moder07 skrev 2008-05-05 12:40:52 följande:
    Nu är jag ingen expert, men vi har börjat klura på renovering av vårt badrum också. Det är nya regler nu från juli 2007. Om man ska ha kakel och klinker så måste man ha vårtrumsmatta under så inte fukten kan leta sif bakom. Samma sak gäller nog om du ska ha pärlspont. Plastmatta på golv och vägg och sen får du väl sätta pärlsponten sen då, men har aldrig hört talas om någon som haft så, pärlsponten lär ju dra i sig fukten? + att att det blir massa hål i väggen då du ska skruva fast den..
    ¤- Kärlek är Perser -¤
  • fru Lisa

jag har sett badrum med pärlspont. det är ju inte direkt så man monterar en dusch mot den. just nu finns en duschkabin och senare ska det bli ett badkar som står mitt i badrummet. visst kanske det blir lite stänk, men tänk på bastun där är det ju trä i hela och inte ruttnar det!

du skriver att det måste vara våtrumsmatta under, korkmattan är ju en våtrumsmatta så då borde det alltså bara var att spika upp panelen? (ev. bättra på fogarna först...)

yrslan: pärlspont i mdf? är det färdiga stora stycken då eller vanliga "plank"? låter intressant!

sen är det ju golvet också.. har tänkt att lägga natursten alt. "fusksten" men där antar jag att jag måste riva upp hela golvet och göra det ordentligt...

• Åsa Lund

Korkmattan är inte godkänd som fuktspärr enligt nu gällande regler. Det är inte heller godkänt att spika igenom fuktspärren utan att försegla varje hål.
    Golvet måste ha rätt bärighet för att klara att lägga klinker, natyrsten eller fusksten på.

Kolla samtliga branschregler på www.byggkeramikradet.se

• vw frippe

jag skulle inte spika upp sponten då sabbar man fuktspärren

• vw frippe

riva allt gammalt och nytt underarbete krävs..

• Bekali

Vi håller på o renovera vårt badrum nu, har faktiskt inte hört att man måste ha våtrumsmatta under klninker.... vi ska ha klinker o kakel däremot säger de nya reglerna att man inte få ha några spånskivor i väggarna, och det var det ju givetvis i vårt badrum så dem fick vi riva.... istället anv vi nån lux skiva 9 mm eller nåt sådant, som frigolit, men i sådana väggar kan man inte skruva fast något i det håller inte. så då får man regla bakom där grejjerna ska sitta väldigt planerande kan jag säga....

skivorna till vårt lilla lilla badrum med ca 20 kvm vägg kostar bara dem ca 10 000 kr.

men det där med våtrumsmatta det måste jag höra mej för om det verkligen stämmer det tror inte jag, vi har lagt rör och vi har haft fackmän här som flytit golvet eftersom man har så mycket flytspackel och rör som ligger i nån slags "plastmatta" så tvivlar jag att vi måste ha plastmatta oxå... för då försvinner ju massor med värme under mattan....

• vw frippe

kan inte ha våtrumms matta under kakel och klinker...

• Bekali
    UlricaAndersson skrev 2008-05-05 12:47:05 följande:
    Har också hört detta !
    www.bkr.se

man behöver endast flytspackel och fuktspärrar på golvet, tänkte väl att man inte behövde ha våtrumsmatta.....
  • Gizmo 75

Det är en annan sorts matta man lägger under som ser ut som en vanlig våtrumsmatta, men som är lite tjockare. Vi har det.

Sara 920929 Julia 070902
  • vw frippe

om ni har matta under hur har ni gjort i skarven mellan golv vägg. eller går "mattan" ända upp till taket?

• Gizmo 75

Mattan går en liten bit upp på väggen i hela badrummet, men där vi har duschen sitter det matta hela vägen upp till taket. Mattan mellan golv och vägg är fogad. Det var en mattläggare som gjorde jobbet.
    Kan leta upp ett foto, om du vill se.

Sara 920929 Julia 070902
  • Åsa Lund

Det är ingen plastmatta det handlar om utan en sorts duk för våtrumssäkring.

De nya reglerna från BKR kom 1 juli 2007 och gäller parallellt med de gamla (från -99) under en övergångsperiod på ett år, dvs fram till den 1 juli 2008.

Spånskiva på vägg bakom kakel har inte varit godkänt sedan 1996 (åtminstone).
    Det har varit godkänt med spånskiva under klinker på golv, fram till -99 var det OK med spånskiva direkt under våtrumsbehandling i form av påmålade tätskikt. Efter -99 och fram till i somras var det godkänt med spånskiva kompletterad med minst 15 mm flytspackel.

Vi gjorde om badrummet i februari, enligt de nya reglerna, och då gjordes det såhär (vi har träbjälklag i huset):
    - 22 mm spånskiva på reglar cc 300 mm på golvet. 15 mm flytspackel på det. 15 mm är på tunnaste stället, fall till golvbrunnen byggdes upp med flytspacklet. Detta är inget man ska ge sig på själv, jättesvårt att få det bra om man inte gjort det förut.
    - 13 mm specialskiva (tung och hård som minerit) på väggarna, reglar cc300. Ingen spånskiva nånstans på väggarna.
    - våtrumssäkringsduk på golvet och alla väggar ända upp till tak
    - kakel och klinker "som vanligt"

• fru Lisa

*suck* då blir det nog vanlig våtrumstapet istället... har inte råd att kakla... hur mycket dyrare blir det med alla dom här nya koveserna man måste göra? rummet är väl.. hmm... ca7-8 kvadratmeter...

vad tar en yrkesman för att sätta upp våtrumstapet förresten? för det kan man väl inte göra själv?

jo! ni som verkar vara så bra pålästa! har sett ett badrum med våtrumstapet där det var som strukturväv och så såg det faktiskt målat ut uppepå det. detta är i ett hus från ca 2003. vad kan det vara? SNYGGT var det!

• Gizmo 75
    Åsa Lund skrev 2008-05-06 09:02:45 följande:
    Det är ingen plastmatta det handlar om utan en sorts duk för våtrumssäkring.
    "Duk, plastmatta..." Kalla det vad du vill.
    Men däremot är jag lite intresserad av vad du menar för duk?
    För det vi la in under vårat klinkers var mer som en hård plastmatta (och såg ut som en) än som någon sorts duk. Men vad det däremot heter, kommer jag inte ihåg. Det kanske är så att det heter någonting med duk.
    Sara 920929 Julia 070902
  • Bekali
    fru Lisa skrev 2008-05-06 12:19:37 följande:
    *suck* då blir det nog vanlig våtrumstapet istället... har inte råd att kakla... hur mycket dyrare blir det med alla dom här nya koveserna man måste göra? rummet är väl.. hmm... ca7-8 kvadratmeter...vad tar en yrkesman för att sätta upp våtrumstapet förresten? för det kan man väl inte göra själv?jo! ni som verkar vara så bra pålästa! har sett ett badrum med våtrumstapet där det var som strukturväv och så såg det faktiskt målat ut uppepå det. detta är i ett hus från ca 2003. vad kan det vara? SNYGGT var det!
    de speciella väggarna som liknar minerit för vårt badrum med ca 22 kvm vägg vart kostnaden för bara väggarna 10 000 kr, vi togg in fackman som precis flytit golvet samt lagt vattenburen värme kostnad för arbete samt material 17 ooo kr

bara detta är en kostnad på 27 000 kr. sen allt annat som kakel, klinker går på ca 10 000 kr till sen badrumsmöbel, eldragning, rördragning, ytskikt, fogmassa, badrumsmöbel, toa handfat kran krokar och dusch.... kostnaden slutar nog runt 80 000 kr i bästa fall
  • Bekali
    Bekali skrev 2008-05-06 23:34:17 följande:
    fru Lisa skrev 2008-05-06 12:19:37 följande:
    de speciella väggarna som liknar minerit för vårt badrum med ca 22 kvm vägg vart kostnaden för bara väggarna 10 000 kr, vi togg in fackman som precis flytit golvet samt lagt vattenburen värme kostnad för arbete samt material 17 ooo krbara detta är en kostnad på 27 000 kr. sen allt annat som kakel, klinker går på ca 10 000 kr till sen badrumsmöbel, eldragning, rördragning, ytskikt, fogmassa, badrumsmöbel, toa handfat kran krokar och dusch.... kostnaden slutar nog runt 80 000 kr i bästa fall
    för några år sedan hyrde vi ett hus, i dusch/badrummet hade man val målad panel..... bastupanel, snyggt men när huset sedan stod tomt i 2 mån och ingen duschade på ett tag så torkade träet och det vart stora sprickor.... och jag tycker nog att det var konstigt att det var tillåtet huset byggdes iaf 1999 och träpanel från golv till tak som var målad.... inte sett det någon annanstans, vi hyrde huset 02-03 innan vi köpte eget hus
Svar på tråden angående renovering av badrum