• Anonym (undrar)

Autogiro draget trots att det inte fanns täckning på kontot!

Innan jag tar min fråga vill jag bara säga att jag vill inte ha några moralkakor då jag vet vilken situation vi har satt oss i själva.

Nu till frågan, det är så här att på grund av omständigheter har vi valt att inte betala ett lån vi har hos en långivare och det lånet har dragits via autogiro. Nu i och med att vi inte kan betala så har vi sett till att det inte har funnits några pengar att dra och vid den senaste kontakten med långivaren så fick vi reda på att ärendet skulle lämnas till inkasso.

Den här månaden har dom ändå varit och dragit pengar trots att det inte fanns något att ta och vid kontakt med våran bank så får jag reda på att den kontroll som görs för att kolla saldot på kontot inte hade fungerat och därför har dom kunnat dra pengar även fast det inte fanns pengar och dra.

Våran bank säger att dom inte kan göra något utan det är långivaren som får betala tillbaka, idag kontaktade jag långivaren och dom kunde minsann inte betala tillbaka några pengar och dom har inte gjort något fel som tagit pengar från vårat konto som egentligen inte är våra. Utan vi får kontakta våran bank så att dom i sin tur kontaktar långivaren.

Har vi egentligennågonting för om vi går vidare med detta, vi vet ju att vi har en skuld men vi kan inte betala den och istället för att ha skuld till dom nu så har vi ett minus på vårat konto och skyldiga banken pengar istället

Kan det verkligen gå till så här? Dom har ju varit inne och tagit pengar som inte är våra och om det tekniska hade fungerat som det skulle så hade dom ju inte kunnat ta något då det inte fanss täckning på kontot.

• Svar på tråden Autogiro draget trots att det inte fanns täckning på kontot!
  • Anonym

Ja det är klart dom kan. Ni har ju en skuld till dom, pengarna drogs från ert konto. Varifrån och vems pengarna på ert konto kommit ifrån spelar ju mindre roll.

• Anonym

det har hänt mig oxå, tror jag hade några ören kvar på kontot sen drogs det pengar från mitt.

Lite sent, men det ni borde ha gjort var väl att vända er till dem ni var skyldiga oc be om en månads uppskov. en del har ju typ betalningsfri månad om man skött sina betalningar innan.
    men, mitt tips om ni nu sett till att inte ha några pengar där så finns de väl någonannastans, kan ni inte sätte tillbaka dem. För ska de betala tillbaka era pengar (som de ju skulle ha från början) så kommer det antagligen bara komma på en påminnelse avg och ev även gå till inkasso och då blir det inte alls kul

Hoppad det ordnar sig, inget kul att ligga minus, särksilt inte redan.

• Anonym (undrar)

Ja, men som jag skrev så fungerade inte kontrollen mot saldot och om den hade fungerat så skulle dom inte ha fått några pengar överhuvudtaget!

• FlamingRed

Det finns ju många olika sätt att övertrassera sitt konto (och autogiro är ett av dem), och det är aldrig bankens fel, eller den som eventuellt tar emot pengarna.

Övertrassering är ett "brott" mot banken, och således måste ni betala de avgifter det innebär och självklart reglera skulden.

Att övertrasseringen sker via autogiro, eller om ni tex tagit ut pengar på bankomat har ingen betydelse. Ni skulle ju tex inte kunna "skylla" på banken om en bankomat trots tomt konto ger er pengar.

• Anonym

ja det går att göra sådär, det finns tyvärr inget ni kan göra, nu har ni en skuld till banken istället som ni måste betala direkt.

• Anonym (undrar)

Till anonym i inlägg nr:2, Nu är det tyvärr så att vi ligger efter sedan i januari så det är rätt mycket pengar det handlar om och vi har ingen möjligthet att få ihop det.

• FlamingRed

Man kan säga att "misstaget" ni begått är att tro att ett tomt konto stoppar all autogiro, det gör det inte alltid som ni märkt.

Istället måste ni kontakta banken och säga att autogiron ej längre får dras, samt helst också kontakta den långivare ni avser att inte betala till.

• Anonym (undrar)
    FlamingRed skrev 2008-05-05 12:39:06 följande:
    Det finns ju många olika sätt att övertrassera sitt konto (och autogiro är ett av dem), och det är aldrig bankens fel, eller den som eventuellt tar emot pengarna.Övertrassering är ett "brott" mot banken, och således måste ni betala de avgifter det innebär och självklart reglera skulden.Att övertrasseringen sker via autogiro, eller om ni tex tagit ut pengar på bankomat har ingen betydelse. Ni skulle ju tex inte kunna "skylla" på banken om en bankomat trots tomt konto ger er pengar.
    Nej, det är jag medveten om att att det inte är bankomatens fel om jag tar ut pengar som inte finns men nu handlar det ju om att banken har haft tekniskt fel som har gjort att pengar dragits trots att det inte fanns något att ta.
  • Anonym

ok, men finns det någon chans att ni kan göra en avbetalningsplan med dem, ibland kan de nöja sig med bara några hundra eller kanske en tusenlapp i månanden bara man visar att man vill försöka betala.

har själv hamnat i en inte så kul situation, känns som just nu så kommer det bara in inkasso, men nu senast ringde faktiskt en och frågade om jag ville göra en avb plan så till ett ställe ska jag betala 300kr/månad för att sen utöka när jag får jobb.

• FlamingRed

Anonym (undrar) skrev 2008-05-05 12:42:19 följande:

Nej, det är jag medveten om att att det inte är bankomatens fel om jag tar ut pengar som inte finns men nu handlar det ju om att banken har haft tekniskt fel som har gjort att pengar dragits trots att det inte fanns något att ta.
    Det är ju exakt samma sak. Dvs banken gör det dom kan för att förhindra sådana bankomat-uttag, och sådana autogiro där det inte finns täckning. Men om det trots allt går igenom så är det fortfarande kundens ansvar.
  • Anonym (undrar)
    FlamingRed skrev 2008-05-05 12:40:42 följande:
    Man kan säga att "misstaget" ni begått är att tro att ett tomt konto stoppar all autogiro, det gör det inte alltid som ni märkt.Istället måste ni kontakta banken och säga att autogiron ej längre får dras, samt helst också kontakta den långivare ni avser att inte betala till.
    Jo jag vet, synd att det är så lätt att vara efterklok. Och långivaren var väl medveten om att vi inte kunde betala på våran skuld och det var sagt att det skulle till inkasso och en annan var ju dum nog att tro att autogirodragningarna skulle stoppas av långivaren då.
  • Anonym

nej men det är ni själva som satt er i situationen, vet att du inte ville ha moralkakor, men sanningen då?

Att tro att ni kan stoppa aoutogiro genom att tömma kontot ser jag bara som dumt, ni hade ju varit tvungna att betala skulden ändå.

Sen att bankens autogiro kontroll inte fungerat är ju förargligt, hade den funkat så hade ni kanske sluppit undan denna månaden, men det är tyvärr ingte ni kan kräva av banken.

Anonym (undrar) skrev 2008-05-05 12:40:03 följande:

Till anonym i inlägg nr:2, Nu är det tyvärr så att vi ligger efter sedan i januari så det är rätt mycket pengar det handlar om och vi har ingen möjligthet att få ihop det.
  • Anonym (undrar)
    FlamingRed skrev 2008-05-05 12:44:10 följande:
    Anonym (undrar) skrev 2008-05-05 12:42:19 följande: Det är ju exakt samma sak. Dvs banken gör det dom kan för att förhindra sådana bankomat-uttag, och sådana autogiro där det inte finns täckning. Men om det trots allt går igenom så är det fortfarande kundens ansvar.
    Ja, men man känner sig så "lurad" att pengar dragits på grund av ett tekniskt fel. Men det är väl bra att "gilla läget" antar jag.
  • Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2008-05-05 12:44:51 följande:
    nej men det är ni själva som satt er i situationen, vet att du inte ville ha moralkakor, men sanningen då?Att tro att ni kan stoppa aoutogiro genom att tömma kontot ser jag bara som dumt, ni hade ju varit tvungna att betala skulden ändå.Sen att bankens autogiro kontroll inte fungerat är ju förargligt, hade den funkat så hade ni kanske sluppit undan denna månaden, men det är tyvärr ingte ni kan kräva av banken.Anonym (undrar) skrev 2008-05-05 12:40:03 följande:
    Nu är det inte så att vi har "tömt" kontot, jag kanske skulle ha varit mer tydligare i min beskrivning, utan vi har inga pengar att sätta in på det kontot som vi brukar göra varje månad.

Och jag vet mycket väl vad sanningen är, det är vi själva som satt oss i denna situationen och vi handlar efter vad våran ekonimiska handläggare sagt till oss.

Det är inte så att vi försöker smita från skulder utan vi har bara inte möjlighet i dagsläget att betala dom :(
  • Anonym (????)

Rätta mig om jag har fel, man har eran ekonomiska handläggare sagt att ni "ska se till" att de inte finns pengar på de kontot, som en av era långivare ska få tillbaka sina pengar ifrån??

Låter som en mycket konstig ekonomisk handläggare..

Anonym (undrar) skrev 2008-05-05 12:53:46 följande:

Nu är det inte så att vi har "tömt" kontot, jag kanske skulle ha varit mer tydligare i min beskrivning, utan vi har inga pengar att sätta in på det kontot som vi brukar göra varje månad.Och jag vet mycket väl vad sanningen är, det är vi själva som satt oss i denna situationen och vi handlar efter vad våran ekonimiska handläggare sagt till oss.Det är inte så att vi försöker smita från skulder utan vi har bara inte möjlighet i dagsläget att betala dom :(
  • Anonym (undrar)
    Anonym (????) skrev 2008-05-05 16:12:26 följande:
    Rätta mig om jag har fel, man har eran ekonomiska handläggare sagt att ni "ska se till" att de inte finns pengar på de kontot, som en av era långivare ska få tillbaka sina pengar ifrån??Låter som en mycket konstig ekonomisk handläggare..Anonym (undrar) skrev 2008-05-05 12:53:46 följande:
    Nej, det har den inte men den har talat om vilka av våra skulder som vi ska prioritera då vi har flera skulder.
  • Anonym (??)

Jag skulle tro att att ni själva skulle häva autogirot med banken eller tillfälligt stoppa den , det är er sak att göra inte bankens ,eller långivaren, utan eran skyldighet att kolla upp att det blir rätt!!

Men är det bättre att låta lånet förfalla och låta det gå till inkassoföretag med skyhöga räntor ?? Låter vansinnigt!!!

Det är väl bara att bita i det sura äpplet och leva fattigare istället för att skjuta på räkningar??? Ekorrhjul som aldrig slutar att snurra.....

Lån är väl en viktig sak att betala tid!!!

• Anonym (*kärna*)

Är det mycket pengar som de har dragit?

Såpass mycket att det betyder att ni inte får någon mat denna månaden?

Men gör som de andra har skrivit och stoppa autogirot själva aktivt, inte bara låta det vara för lite pengar så att det händer samma sak nästa månad.
    För nu har ju företaget "fått" sina pengar, så det går nog inte till inkasso än, utan de hoppas väl på att kunna dra nästa månad också.

• Anonym (undrar)
    Anonym (??) skrev 2008-05-05 20:48:43 följande:
    Jag skulle tro att att ni själva skulle häva autogirot med banken eller tillfälligt stoppa den , det är er sak att göra inte bankens ,eller långivaren, utan eran skyldighet att kolla upp att det blir rätt!!Men är det bättre att låta lånet förfalla och låta det gå till inkassoföretag med skyhöga räntor ?? Låter vansinnigt!!!Det är väl bara att bita i det sura äpplet och leva fattigare istället för att skjuta på räkningar??? Ekorrhjul som aldrig slutar att snurra.....Lån är väl en viktig sak att betala tid!!!
    Som jag skrev i TS:en så ville jag inte ha några moralkakor om hur vi har valt att göra med våra skulder men som vanligt så är det tydligen ingen som läser och respekterar ens önskan.

Vad vi väljer eller inte väljer att göra är våran ensak och vårat val och vi är väl medvetna om vilka konskvenser våra val får och det enda som jag ville veta var om vi hade något att gå vidare med men som det är nu så väljer vi att gilla läget och försöka få ihop pengar till banken så att vi inte ligger på minus och med detta inlägg så säger jag tack och hej för mig i denna tråd för tydligen så kan inte folk sluta att lägga sig i och tro att dom är så mycket bättre!

*poff borta*
  • Anonym (undrar)
    Anonym (*kärna*) skrev 2008-05-05 21:28:24 följande:
    Är det mycket pengar som de har dragit?Såpass mycket att det betyder att ni inte får någon mat denna månaden?Men gör som de andra har skrivit och stoppa autogirot själva aktivt, inte bara låta det vara för lite pengar så att det händer samma sak nästa månad.För nu har ju företaget "fått" sina pengar, så det går nog inte till inkasso än, utan de hoppas väl på att kunna dra nästa månad också.
    Svarar på det här också sedan är jag borta härifrån.

Vi har pengar kvar till mat så vi klarar oss och skulden kommer inte gå till inkasso då det är betalt nu det som vi låg efter med bara att vi ska få ihop pengarna till kontot som det nu är minus på men som det ser ut nu så kommer det att ordna sig med det.
Svar på tråden Autogiro draget trots att det inte fanns täckning på kontot!