• malla7

Läppband ner mellan framtänderna!?

Har precis upptäckt att min son 1½ har ovanligt läppband. Han har aldrig tyckt om att få framtänderna borstade och igår när jag skulle "vika upp" överläppen för att borsta lite noga (för en gångs skull) såg jag att bandet går ända ner mellan framtänderna?! Någon med erfarenhet av detta, brukar man göra något åt det? Troligtvis är det därför han inte gillar tandborstning, speciellt av framtänderna, och det skulle ju vara skönt att kunna borsta utan kamp varje dag.

• Svar på tråden Läppband ner mellan framtänderna!?
  • Tetran

Så hade jag också tills jag gick i 8an jag hade också en stor glugg mellan framtänderna så när jag skulle få tandställning i 8an tog de bort bandet hos tandläkaren. Har aldrig haft ont av att bandet gått ner mellan tänderna. Tror inte att det är bandet som är obehagligt vid tandborstning...

• Majsan70

Vår dotter har ett brett läppband både uppe o nere o således mycket stora mellanrum mellan tänderna. Tandläkaren sa att vi får avvakta o se hur det blir och blir det fortsatt på samma bana så kommer de att operera bort läppbandet vid 10-13 års ålder nånstans. Då sa hon att tänderna kommer gå tillbaka av sig självt.

• Stora

Vår dotter har det men det verkar bli "bättre" med åldern. Jag vet att jag funderade över det då hon var mindre men nu så ser det bättre ut men tänderna sitter fortfarande inte ihop.

• Tess82

Jag har också så men mitt har de inte tagit bort, har också stor glugg mellan framtänderna och har haft tandställning. Har inte haft några besvär av läppbandet så jag tror inte heller att oviljan att borsta tänderna beror på det.

Mamma till Linnea 9/5-07
Svar på tråden Läppband ner mellan framtänderna!?