3-månaders vaccination: problem efter?
Idag har min flicka på 3 månader (snart 3,5) fått sina vaccinationer för första gången. Aj aj! Det gjorde ont förstod jag (ingen övverraskning dock).
Nu har ca 2 timmar gått sedan hon fick dem (pneumokockvacc+de "vanliga mot difteri/stelkramp m m). Jag undrar nu om ni som har barn som fått dessa vaccinationer har haft mycket eller lite problem dygnet efter?
BVC sa att det vanligaste är att de sover mer, får lite feber och ont i benen (där de stack) och skriker ett par timmar =(( varför man gärna kan ge paracetamol 60 mg rektalt.
Sedan beskrev hon också den sällsynta otäcka reaktionen med slapphet, blekhet hos barnet. 1 på 100 000 kan få det sägs det. Då skulle man söka akut (fast hon sa att det inte var farligt?)låter mystiskt att man söker akut ändå, men jag kommer garanterat att söka urakut om det ändå händer, huh!!!
Erfarenheter? Gärna både bra och dåliga!
Gav ni Alvedon/Panodil förebyggande mot besvär efteråt? Tror/vet ni att det funkade isåfall?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 10:17
Min lilla tjej verkade klara vaccinationen bra, inga problem egentligen. tur att vaccin finns!