• mammastädservice

florist utbildning

Jag blir så lessen och besviken....Gråter
    Har äntligen kommit underfund med vad jag vill med mitt liv men då sätter tyvärr den kommunala ekonomin stopp för det!!
    Jag har sökt en florist utbildning genom komvux men det finns inte ett öre kvar i våran kommun till några komvux utbildningar och ännu mindre till utbildningar som  anordnas av grannkommunen!

Någon som känner till om det finns ngn bra privat floristutbildning och vad en sån kan kosta??

• Svar på tråden florist utbildning
  • Nilla81

En kompis till mig gick floristutbildningen i Bålsta och hon fick betala 40 000 kr för den.

• Nilla81

Glömde skriva att det var genom länken här ovan som Nlie skrev som hon sökte.

• mammastädservice
    Sagofe skrev 2008-05-05 13:59:39 följande:
    Vet inte om du är villig att flytta för att plugga eller var du bor, men den här har jag tänkt att söka nästa år: www.hagagymnasiet.norrkoping.se/se/sv/Florist...
    Det är den utbildningen jag sökt, bor som sagt i grannkommunen....
    Vore jag bara folkbokförd i norrköping så skulle allt vara mkt lättare, men man kan ju tyvärr inte bara folkbokföra sig var som helst, man måste ha sin dygnsvila där man är fbkf.
    Flytta funkar inte heller och känns även så onödigt när man bara bor 5 mil ifrån.
    Kolla med din kommun så att de betalar utb. åt dig eller om du oxå bor i en "fattig" kommun.Lycka till!
  • mammastädservice
    Nlie skrev 2008-05-05 13:43:38 följande:
    Vet att dem erbjuder florist utbildning här: www.floristutbildning.se/ifacademy/ men vet inte om det går o betala själv. det är iaf en friskola.
    Tack, ska kolla upp detta tips i lugn o ro ikväll!
  • mammastädservice
    Nilla81 skrev 2008-05-05 14:10:28 följande:
    Glömde skriva att det var genom länken här ovan som Nlie skrev som hon sökte.
    Vet du om hon hade csn under tiden?
    FÅR man det när det är en fri/privatskola?
    Jag är skitdålig på sånt.
  • Sagofe

Måste bara fråga, eftersom det handlar om utbildningen jag tänkt söka sen...
    Får du inga pengar för att du inte bor i samma kommun som utbildningen är i eller beror det på något annat?
    Jag trodde att det bara var att söka lån och bidrag från csn.

• mammastädservice

Såhär är det om jag förstått det hela rätt (vilket jag tror att jag har då jag har frågat om o om o om...)
    När jag söker en komvux (kommunal vuxen)-utbildning i en annan kommun än den jag själv bor i så måste min hemkommun stå för själva utbildnings kostnaden, medans jag själv har csn med lån o bidrag o allt vad det innebär.
    Men här i min kommun är det intags stopp för utbildningar sedan februari pga. att dessa pengar är slut!
    Jag trodde precis som du att det bara var att söka csn o så var det klart sen men jag hade visst fel...=(
    Den jag pratade med på komvux här i stan sa lite snyggt att jag vet ju en tjej som ska "flytta" till norrköping för att kunna komma in men det kan man ju inte säga till alla....
    Fick en stark känsla av att hon antydde att jag skulle ha skaffa en adress i norrköping för att kunna fkbf mig där!!!

• Nilla81
    mammastädservice skrev 2008-05-05 15:17:09 följande:
    Vet du om hon hade csn under tiden?FÅR man det när det är en fri/privatskola?Jag är skitdålig på sånt.
    Hon hade inget csn lån, tror hon inte fick det utan hon tog lån på banken.

Men det är ju bara höra med csn.
Svar på tråden florist utbildning