• Puss och Kram

klädsel kava? vad gäller för barn?

Svägerskan med familj är bjuden på bröllop i sommar, de har tre barn på 10(tvillingar) och 13 år vid tillfället.

Hur klär man barn i den åldern på ett bröllop. Visst borde väl de inte gå under samma klädkod som de vuxna. Eller vilken ålder gäller. Vad skulle ni tycka vara lämpliga kläder och har färgerna samma betydelse som det har för vuxna.

Vitt=brudens färg
    Svart =sorgens färg
    Rött (på kvinnor)= legat med brudgummen...

Ja det röda är väl inte viktigt i det här fallet...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-05 14:03
    Klädkod ska naturligtvis vara Kavaj...

• Svar på tråden klädsel kava? vad gäller för barn?
  • Småtokig

Färgerna har ingen betydelse oavsett om man är vuxen eller barn. Det är bara hel vitt och helsvart som går bort.

♥Albin 20070116 ♥
  • snart tre

Helvitt är den enda som är riktigt no-no numera även om en svart klänning på ett sommarbröllop kanske inte är att rekommendera!

För barn gäller egentligen samma sak - lite finare uppklädd. Är det tjejer så räcker en söt sommarklänning (finns massor hos kedjorna för en billig peng) och är det killar så kör på en bomullsskjorta och ett par ljusa sommarbyxor (kolla kedjorna), jeans tycker jag att man ska lämna hemma även för barn.

Även barn vill vara fina på fester och liknande - det betyder dock inte att de ska gå i långklänning på ett bröllop med koden kavaj

• Miss Cee

Först ska vi reda upp några fel:

Det är endast helvit eller helsvart klädsel man inte får ha. Att tex ha en vit blus och en färgglad kjol är helt okej. Eller en svart kofta över en färgad klänning. Alltså, endast helt vitt eller helt svart är förbjudet.

Rött betyder ingenting och har aldrig gjort. det är en modern myt.

Vad gäller barn så räcker det utmärkt att de har fina gå-bort-kläder. Snyggbyxor+skjorta för pojkar och som sagt ovan, sommarklänning för tjejerna. Inte jeans.

Det är lämpligt att man börjar följa de vuxnas klädkod när du kan förväntas bete dig som en vuxen vid ett middagsbord/fest. Ungefär 14-15 årsåldern. Den 13-åriga tjejen är ett gränsfall, men oavsett så borde vilken som helst av hennes finkläder ändå funka som kavajklädsel.

En helvit klänning på en liten tjej som inte ens är tonåring är för övrigt helt okej, eftersom ingen rimligen kan missta en 8 åring för att vara bruden.

• Miss Cee

Oj, läste för fort.

Om 13-åringen är en kille så räcker det gott och väl med snyggbyxor och skjorta (ev slips om han vill ha det). Det måste absolut inte köpas en kostym till en 13-åring.

(I samband med konfirmation eller examen i nian brukar måånga köpa sin första kostym och då är det också lämpligt att man börjar använda rätt klädkod på bröllop etc.)

• Rigmor Mortis

Spelar väl ingen roll om rött är en modern myt så länge folk tror att det ÄR så (olämpligt alltså, inte att man legat med brudgummen)

• Puss och Kram

I det här fallet syftade jag på barnen... därför som det inte kändes relevant huruvida någon legat med brudgummen eller inte.... Men jag tog upp det för att det var de färgkoder jag kunde komma på...

• Miss Cee
    EKJ76 skrev 2008-05-07 17:01:37 följande:
    Spelar väl ingen roll om rött är en modern myt så länge folk tror att det ÄR så (olämpligt alltså, inte att man legat med brudgummen)
    Eftersom det är fel är det rätt lämpligt att sprida rätt information så vi kan få bort idiotin.
  • Rigmor Mortis

Miss Cee skrev 2008-05-07 20:41:56 följande:

Eftersom det är fel är det rätt lämpligt att sprida rätt information så vi kan få bort idiotin.
    Fast är jag på ett bröllop har jag annat för mig än att avliva myter.
  • Miss Cee

Det har du säkert, men jag syftade mest på här. Och om du har en röd klänning och någon kommenterar den så kan du säkert ge dem ett bra svar.

Jag syftade givetvis inte på en informationskampanj på dansgolvet ;)

Svar på tråden klädsel kava? vad gäller för barn?