• Mrs Edwards

Hjälp mig hålla lektion i svenska för nybörjare!!

Jag ska på anställningsintervju om ett par dagar och som del av intervjun ska jag hålla en "lektion" i svenska (för invandrare)på nybörjarnivå på ca 10 minuter. Allt jag vet är att de vill att jag ska prata svenska hela tiden, inte hålla delar och förklara på engelska t ex. Jag börjar naturligtvis "lektionen" med att presentera mig, men sedan då...?

(Kan tillägga att om jag skulle få jobbet så får man en läroplan och läroböcker att gå efter och behöver inte improvisera så mycket.)

Tacksam för råd och tips!! Även tips på lätta språk-övningar emottages tacksamt!

• Svar på tråden Hjälp mig hålla lektion i svenska för nybörjare!!
  • Jasmine1984

Efter att du presenterat dig kan du kanske fortsätta med att de som ska lära sig får presentera sig. Lära sig" Jag heter Sara, vad heter du?" Och få de andra att då säga sitt namn. Kanske peka på dig när du säger ditt namn och sedan peka på den som ska svara. Ett förslag, men jag är inte insatt i hur man bör lägga upp det.

• Jasmine1984
    Jasmine1984 skrev 2008-05-05 16:56:06 följande:
    Efter att du presenterat dig kan du kanske fortsätta med att de som ska lära sig får presentera sig. Lära sig" Jag heter Sara, vad heter du?" Och få de andra att då säga sitt namn. Kanske peka på dig när du säger ditt namn och sedan peka på den som ska svara. Ett förslag, men jag är inte insatt i hur man bör lägga upp det.
    Glömde tillägga att detta har en lärare i SFI berättat för mig att så börjar hon alltid sina nybörjakurser. Men hur man i praktiken lägger upp det för att de ska förstå vet jag inte. Men hon sa att man använder sig mycket utav rörelser i början. Just med presenteringsfrasen är det viktigt att man pekar på sig själv när man säger sitt namn o.s.v.
  • Ann Lee

Får du använda dig av bilder med tillhörande text på svenska? Kan underlätta när du ska förklara.

• Mrs Edwards

Jasmine1984:
    bra tips, men sedan då? Att presentera sig tar ju inte tio minuter.. Har du fler tips?

AnnLee:
    ja, det tror jag att man får. (De har inte sagt något om hur "lektionen" ska gå till mer än att den ska vara enbart på svenska.)

Svar på tråden Hjälp mig hålla lektion i svenska för nybörjare!!