• Siili

Lindring vid tandsprickning?

Min son håller på att få sina två första tänder. Han är väldigt besvärad; dreglar, gnäller, gråter, skriker, tuggar på allt, sover oroligt elller inte alls osv. Jag har provat:
    Kall, skalad morot
    Vanliga bitringar i olika utformningar
    Kylda bitringar i olika utformningar
    Kall frottetrasa att bita på
    Tygleksaker
    Vatten
    Mitt finger att bita på
    Alvedon att stryka på tandköttet
    Flytande alvedon 2,5 ml en gång/dag

Det enda som har gett lindring är alvedon, men det vågar jag inte ge mer av eftersom det står max 2 dygn på flaskan. Vad mer kan jag göra för att lindra?

Gabba Gabba Hey
  • Svar på tråden Lindring vid tandsprickning?
  • thessires

Jag vill också veta.. samma sak på G här hemma .

Siili: Har tänderna spruckit igenom helt på din son? Min dotter har fått två "bulor" som svällt upp de senaste dagarna men jag känner inte några piggar än. Jag undrar hur lång tid det kan ta tills man känner själva tanden. Min lilla dotter har saglat, gnällt och snorat som bara den sen tänderna i underkäken börjat komma.

• Ullegulle78

Har ni vänner/bekanta i Norge?
    Om så: Be dem kila till apoteket och köpa Dentinox. Receptfrit, kostar ca 100 SEK.
    Det är ett bedövningsmedel speciellt för tandsprickningen.
    Det är superbra!
    Fattar inte att det inte finns i Sverige...

• Mamma till bröderna bus

det jag gjorde när sonen fick sina tänder var att frysa in fruktpuré han gillade den när den hade konsistens som sorbé, han åt det som glass, detta lindrade jätte mycket, en bra sak till är ju att det svalkar bra i sommarvärmen, som kommer snart (hoppas vi)

• Jesster

Här var det ett litet helvete när de första två tänderna skulle igenom. Det var feber, diarré, matvägran o.s.v. På dagarna var det överkomligt och välling gick ju ner, men på nätterna var det Alvedon-supp två ggr/natt det enda som hjälpte någotsånär.

♥ v.30 ♥
  • Siili
    thessires skrev 2008-05-05 17:09:47 följande:
    Jag vill också veta.. samma sak på G här hemma . Siili: Har tänderna spruckit igenom helt på din son? Min dotter har fått två "bulor" som svällt upp de senaste dagarna men jag känner inte några piggar än. Jag undrar hur lång tid det kan ta tills man känner själva tanden. Min lilla dotter har saglat, gnällt och snorat som bara den sen tänderna i underkäken börjat komma.
    Den ena tanden har kommit fram och sticker upp en liten bit. Den andra tanden har spruckit upp till hälften, så man ser ett litet hål och en kant av tanden i tandköttet. Det här har hållt på ett tag, den första tanden sprack fram den 28/4 (har antecknat ) och han har kinkat ett bra tag innan det. Dreglandet och bitandet började så smått för nästan 3 månader sedan, men det blev mycket mycket värre veckan innan tanden började synas. Och nu är det verkligen extremt när den andra tanden också har börjat kika fram. Jag undrar också hur lång tid det här kan hålla på...
    Gabba Gabba Hey
  • Siili
    Ullegulle78
    Jag känner tyvärr ingen som bor i Norge för tillfället. Det låter ju jättedumt att det inte finns här.

bussig
    Tack för tipset, det ska jag prova snart!

Jesster
    Hur länge gav ni Alvedon? Jag funderar över det att det står max 2 dygn utan läkarordination... Ska ringa bvc imorgon, men tänkte om du kanske visste vad de ev. brukar rekommendera ang. detta?
    Gabba Gabba Hey
  • ÄlskadeUnge

Åh vad bra att jag hittade den här tråden!  

Jag tror att min dotter håller på att få sin första tand nu. Hon hade feber i förrgår och igår/inatt, hon snorar som bara den, har bajsat typ 6 ggr/dag de senaste 3 dagarna, hon är gnällig m.m.
    Men det syns bara som en liten liten vit ring på tandköttet, kan det vara tanden som håller på att tryckas upp där? Igår var det rött runt "ringen" oxå.. och det känns som en liten bula..
    Hur länge håller det på så här innan tanden kommer tror ni?

• FrökenBokmal

Weleda har en salva, vet dock inte om det funkar... men är nyfiken sonen dreglar!

• Jesster
    Siili: Oj, det gjorde jag kanske i nån vecka och så två dagars uppehåll och så på det igen.

En bekant hade problem med sin son och det enda som hjälpte var Alvedon vilket hon gav varje dag men inte maxdosen. Hon ringde sjukvårdsupplysningen och då sa det att det inte var någon större fara i.o.m. att det inte var maxdosen/dygn och att det faktiskt hjälper.
    ♥ v.30 ♥
  • Marvelina

Jag köper tandgele på The English Shop. Så om ni inte är rädda för det kan ni köpa där, eller online genom att maila dem. Enligt läkaren är det inte godkänt här för att det inte är testat här, inte för att det behöver vara farligt. Funkar som xylocain (bedövar alltså).

marvelina - not new and definitely not improved
  • yrrol1

jag använde flytande alvedon och strök på det på stället där tanden skulle komma det fungerade för mina barn

• yrrol1

sorry såg inte att det redan stod med

• Ullegulle78
    Marvelina skrev 2008-05-05 17:55:55 följande:
    Jag köper tandgele på The English Shop. Så om ni inte är rädda för det kan ni köpa där, eller online genom att maila dem. Enligt läkaren är det inte godkänt här för att det inte är testat här, inte för att det behöver vara farligt. Funkar som xylocain (bedövar alltså).
    Slänger in en länk...
    webshop.englishshop.se/en/article/1143/bonjela_teething_gel
  • Siili

Aha. Vi ger inte heller maxdosen utan bara 1 gång om dagen. Så då kanske det inte är någon fara att ge fler dagar då. Jag antar att jag skulle få samma svar om jag ringde sjukvårdsuppl. och frågade 

Jesster skrev 2008-05-05 17:53:23 följande:
    Siili: Oj, det gjorde jag kanske i nån vecka och så två dagars uppehåll och så på det igen.En bekant hade problem med sin son och det enda som hjälpte var Alvedon vilket hon gav varje dag men inte maxdosen. Hon ringde sjukvårdsupplysningen och då sa det att det inte var någon större fara i.o.m. att det inte var maxdosen/dygn och att det faktiskt hjälper.
    Gabba Gabba Hey
  • thessires

Fick ge alvedon supp. till Sanja ikväll. Hon var så gnällig och ledsen, stackaren. Hon har också saglat och bitit i allt ett bra tag nu men igår började hon bli riktigt kinkig och mycket riktigt var hennes tandkött svullet och rött där framtänderna i nederkäken ska komma. Hoppas att hon sover gott i natt, igår natt vaknade hon och skrek och gnällde, inte alls likt henne... Hoppas av hela mitt hjärta att det går över snart!!!!

Ska testa att stryka på flytande alvedon imorgon om det är lika illa då...

Älskadeunge: Sanja har också bajsat ovanligt mycket de senaste dagarna, hör det ihop med tänderna?

• Siili
    Marvelina skrev 2008-05-05 17:55:55 följande:
    Fungerar det bra?
    Gabba Gabba Hey
  • ÄlskadeUnge
    thessires skrev 2008-05-05 21:37:11 följande:
    Älskadeunge: Sanja har också bajsat ovanligt mycket de senaste dagarna, hör det ihop med tänderna?
    Mjo vad jag har hört så blir många småttingar både sjuka och dåliga i magen när dom får tänder.
  • Marvelina
    Svar på #16
    Funkar jättebra. Men det måste vara rätt sort, tycker mina killar Den man köper där är god (typ fejkbanan), men en annan jag fått från Australien var för "antiseptisk" i smaken och lillen grimaserade vilt och skrek av den.
    marvelina - not new and definitely not improved
Svar på tråden Lindring vid tandsprickning?