• s77

Öroninflammation-resa-någon med erfarenhet?

Cypernresan närmar sig och undrar nu om det finns någon med erfarenhet av flygning och bad när barnet just haft öroninflammation? Lillkillen är 1 år och fick för 1:a gången för ca 3 1/2 vecka sedan öroninflammation. Fick utskrivet kåvepenin. Blev som tur var pigg och glad nästan direkt efter påbörjad kur. Gick sedan för en vecka sedan på efterkontroll inför flygresan och förväntade oss att allt var ok eftersom han var som vanligt igen, men då konstaterade läkaren konstigt nog att han ff. var röd i ena örat. Fick därför en ny omgång penicillin ,denna gången amimox. Han är ff lika pigg, det enda är att det har kommit lite mer vax från örat än han normalt har. Är detta normalt? Har ni flugit med barn som nyligen haft ÖI, Vad ska man isåfall tänka på? Är det större risk att trumhinnan spricker när den är "nybildad" Kan man bada? Många frågor, men avresa är om 1 vecka så vi behöver råd!

• Svar på tråden Öroninflammation-resa-någon med erfarenhet?
  • Kristin24

oj, men frågade ni inte läkaren om råd?

kan nog få väldigt ont i öronen vid flygnningen

Go och glad Kexchoklad
  • s77

Jo vi har pratat med 2 läkare, och de säger olika. En läkare tyckte helt klart vi skulle resa, medan en annan tyckte vi skulle avboka. Blir man förvirrad?

• happy2

Råd fråga en 3e läkare,, Men lite röd i örat borde ju inte vara något,, men de är nog trycket som blir i öronen när man flyger, som den ene läkaren nog var bekymrad för, Och man är ju lite extra öm i öronen efter en öi ,,

Sebastian kevin Alexander
  • s77

Ja, eftersom vi trodde han var frisk sist, och tydligen inte var det så är det väl bäst att kolla öronen igen i slutet på veckan.
    hoppas på positivt svar......

• meja pearl

Hej hej,i måndags för en vecka sedan åkte vi tillsammans med vår dotter till italien. Tidigare samma dag fick vi reda på att hennes trumhinna hade spruckit. De sa att det inte var farligt att flyga. Vi tog med medicin och åkte. Det gick hur bra som helst.

• s77

Oj, va skönt att höra att det kanske går bra att resa. Hur gammal är er dotter? Badade ni något?

• meja pearl
    Svar på #6
    vår dotter är 16 månader. Nej vi badade inte, hon plaskade bara lite med fötterna. Vi var i norra italien och det var inte jätte varmt i vattnet. Det var varmt ute så solhatt och insmord var hon i alla fall.
    Vart ska ni åka?
  • s77

Vi ska till Cypern
    Han nöjer sig säkert att sitta o plaska lite i lilla poolen, kanske man kan stoppa lite fetvadd i öronen.... Vet ni om det var någon fara med blåst med tanke på att trumhinnan var sprucken?

• meja pearl
    Svar på #7
    de sa ingenting hos läkaren. Men man oroar sig själv. Så vi växla mellan en tunn toppluva och solhatt. men det är tredje öronhinneinflamationen på två månader så vi är ganska trötta på mediciner och bökiga nätter.
  • s77

gav ni nässpray o panodil innan flygningen?

• meja pearl
    Svar på #10
    Vår dotter fick nässparay och en ipren ca 30 min innan vi gick påplanet. Vi lät även henne dricka vid lyft och landning. Sägs hjälpa mot tryck i örat
  • bara lilla jag

jag har ingen erfarenhet av barn med ÖI.. Men jag var ett öronbarn när jag var liten och hade återkommande ÖI.. Tror jag hade det 6 vändor innan det gav med sig.. Och jag får väldigt ont än idag när jag flyger eller om jag åker tåg i tunnlar... Så jag har jätteproblem med mina öron idag och jag kan bara tänka mig hur den lille kan komma att känna sig vid start och landning...

• bara lilla jag

som meja pearl skriver så kör även jag med ipren och nässpray innan start och landning.. det tar bort den värsta smärtan för mig iaf..

• s77

Visste inte att ipren finns till barn, men den är ju effektiv till vuxna så det får vi nog testa.

• bara lilla jag

det finns som supp... När min son hade väldigt hög feber så sa läkarna att vi skulle ge honom en halv ipren var 6e timme... ipren 125mg är egentligen från 10 kg... han vägde 8kg då men han sa att det var okej och att doserna som står på förpackningen är oftast alldeles för låga.. som t.ex flytande alvedon ska barn runt 3 månader ha ungefär 2,5 ml men det är alldeles för lite egentligen.. Men innan man ökar doser bör man ju prata med en läkare först...

• s77

ok, e det ibuprofen som är det verksamma ämnet precis som till vuxna? Trodde inte det var ok till små barn.

• bara lilla jag

vet ej.. men eftersom att det finns från 10kg och att en läkare och två sköterskor sa att det var okej så litar jag på det.. Dom har trots allt utbildning inom medicin så det känns som att man kan vara ganska trygg när 3 pers från olika håll säger samma sak :)

• bara lilla jag

men om du ska ge ditt barn något innan resan så ge då hellre en alvedon för då kan du bla ge en hel.. Men jag tyker du ska fråga din bvc sköterska om hur mkt du kan ge och vad du kan ge osv.. det kanske bara är okej med ipren till barn om man ska ha det mot feber.. Jag vet inte alls

Svar på tråden Öroninflammation-resa-någon med erfarenhet?