Saab 93 sportkombi Vector?
Har någon här en sådan bil? Nöjd? Missnöjd?
Har någon här en sådan bil? Nöjd? Missnöjd?
Skall du köpa ny eller beg?
Bra bruksbil men många småfel och ganska dåligt kvalitetsintryck, dvs. knirr och knarr och materialvalen känns billiga.
Ganska rå, läs oförfinad, drivlina om man väljer bensin-fyrorna och dieseln är väldigt törstig (i alla fall ttid på 180hk).
Vilka alternativ har du att välja mellan? Personligen hade jag hellre valt en Audi A4 Avant eller en BMW 3-serie, klart mycket bättre bilar på samtliga punkter och de behöver inte bli dyrare än motsvarande Saab. (lite beroende på motorval och försäkringskostnader m.m.)
Det är en ny, Bio Power så etanoldelen behöver inte vi bry oss om, drivmedel kommer ingå delvis och resten förmånsbeskattas då det är en tjänstebil.
Dessvärre ligger pristaket på 260 000 inkl vinterhjul så någon Audi eller BMW blir det inte.
Vi har provkört ett par och upplevde dem inte alls som knirriga och knarriga, snarare tvärt om. Väldigt stabila och gedigna. Men det är klart, våran nuvarande bli är en Skoda Octavia så det beror kanske på det. ;)
Jag menade diesel, då vi ska ha etanol...
Ah, ok!
Alla jag känner som kör 9-3 klagar på knirr och knarr, men det sägs att kvaliteten har blivit mycket bättre i och med faceliften.
Min fru har en 9-5 SC Aero -08 som knirrar och knarrar och har alltid gjort så, men bilen är ok men långt ifrån premium.
Om ni kan få in i priset så se till att få det mjukare skinnet, om det nu finns till 9-3 eftersom det vanliga skinnet känns väldigt plastigt.
Kan väl erkänna att jag är extremt petig och bli väldigt nojjig om något börjar låta när det inte skall låta, egentligen är det ju bara att höja ljudet på stereon!
Ett tips är att ändå åka och kolla på Audi A4 och BMW 3-serie för att få en jämförelse. Exempelvis ryms en 318i Touring med lite utrustning för samma pengar, men sen beror det ju på din arbetsgivare vilka bilar du får köra och vilka som ger bäst rabatter/villkor.
Lycka till med bilköpet!
skoda octavia har blivit topptestade i flera olika tester... bra kvalitet, enligt mina erfarenheter betydligt bättre ihopskruvade än saab. största felet med VAG är deras totala inkompetens när det gäller kundbemötande och service... En ny octavia RS tdi går på c:a 240k och etanolvarianten 170k, etanol är tyvärr lite slö...
jag hade valt en octavia RS tdi eller en avensis diesel...
Kör på Saaben, dom är helt ok nu. Barnsjukdommarna var många, men det var länge sen.
Kanonbil!
Vi äääälskar vår 07 vector i himmelsblå
Har inte hittat några fel utan är super nöjda.
VAG är volkswagen audigruppen där även skoda och seat ingår