• Anonym

En inneboende - vad betala?

Du har en lägenhet och ska ha en inneboende, hur mycket ska inneboende betala? Halva hyran, halva elen mm eller mindre?

Gör det skillnad om det är hyr eller bostadslägenhet i ditt tycke?

Bör exv 3 månaders uppsägningstid gälla för den inneboende som ett privat avtal mellan parterna?

• Svar på tråden En inneboende - vad betala?
  • Vårsolen

när min syster hade en inneboende fick den personen betala halva hyran om jag minns rätt(elen ingick då) dessutom fick hon stå för bredband osv om hon ville ha det(syrran var ändå aldrig där så för hennes del var det meningslöst med it osv)
    De skrev kontrakt med 1månadsuppsägningstid(för bådas skull, tänk om det funkar dåligt) depositionsavg på 1månadshyra krävde hon också.
    Hur mycket man ska ta betalt beror väl lite på, detta var i en studentstad där det är svårt att hitta ett boende.

• Anonym

Men man skriver alltid kontrakt på sådant, är det lag på det eller?

Det är ju bra om man inte känner personen i fråga men undrar hur det blir när man är vänner. Oftast vill man väl inte vara så petig med det hela...

• Slampan No 1

Lika bra att ha de på papper men h*ns underskrift.
    Gällande uppsägningstiden så hade vi 1 månad från den dagen hon sa till men vissa väljer 3 månader för att kunna hitta en ny inneboende och slippa stå för hela hyran själv. Självklart delade vi på allt som tillhörde lägenheten ( Hyra, el )

Skriv ett kontrakt oavsett!

• Vårsolen

lag på att skriva kontrakt? nej det tror jag inte, men det är ju inte fel då det faktiskt inte alls är ovanligt att man kan bli oense, även med en vän.
    Är det en vän som ska flytta in till dig?
    Jag har aldrig själv haft en inneboende, däremot har jag själv varit inneboende hos en vän och det funkade väl bra den korta stund det varade men man vet aldrig.
    Är det en vän så kan ni väl sätta er ner och gå igenom det praktiska och era funderingar om hur ni tänkt att det hela ska fungera och sen skriva ner det ni kommer fram till gemensamt?

• bambigirl

När jag bodde inneboende betalade jag 2000 kr inkl el. Hela hyran var på 4250 och elen var väl på 300 kanske. Då delade vi en 3a, jag hade ett rum, det största av de 2 sovrummen. Köket delades men i vardagsrummet var jag nästan aldrig. Dessuom var jag kattvakt när hon reste vilket hon gjorde ganska ofta.

• Spirre

Skulle jag haft en inneboende i t.ex. en trea/fyra eller större och man har ett varsitt rum och delar de övriga utrymmena så är det väl hälften som gäller. Eventuellt lite mer än hälfte då lägenheten är möblerad. Man har ju rätt att ta lite extra för möblerat boende, men dock inte för mycket, då man kan bli återbetalningsskyldig om man tagit ut för mycket i ersättning.

• JohanC

När jag var inneboende så betalade jag 2500,för de fick jag ett rum o jag fick ringa hur mycket jag ville.Men annars så var jag inte där så ofta.

• plutteluddelutt

Se till att skriva kontrakt!
    Finns inga nackdelar med det... Pojkvännen höll på få sina saker tagna av kronofogden tex och har ni inget avtal akn personen bara skita i och betala det blir dessutom inga frågetecken utan allt är solklart!

• Anonym

Har en inneboende som hyr ett rum, bor i en 4:a. Hon har eget badrum och delar kök och vardagsrum med mig och mitt barn. Hon betalar bara vad hennes andel av rummet är plus elen.

Kanske är för billigt? Hon har ju gratis bredband och kabeltv i sitt rum också men eftersom jag ändå betalar det så tyckte jag inte att det gjorde nåt att det ingick.

• Anonym (inlägg 9)

Skrev inlägg 9, passar på och lånar tråden, hoppas det är ok TS!

Man får göra avdrag på 4.000 kr/år utöver kvadratmeterhyran när man skattar för hyresinkomsten. Men ska man då räkna på endast storleken på rummet man hyr ut eller på hela den del av lägenheten som den inneboende får utnyttja? Någon som vet? Vill inte riskera göra fel i min deklaration!

Svar på tråden En inneboende - vad betala?