• lola0626

Röd rumpa efter viss mat. Erfarenheter ngn??

Hej!
    Har en 8 1/2 månaders son som äter väldigt bra och ammas nu endast nattetid. Problemet är att han då och då blir ilsket röd i rumpan. Ofta sipprar även lite sårvätska. Jag byter då blöjan ofta, är noga med att det är rent och torrt sedan smörjer med inotyol. Det röda försvinner då på ngt dygn. Men jag misstänker att det är ngt i maten som orsakar detta då det uppkommer väldigt snabbt. Någon som har erfarenhet av detta? Tänkte prova att skippa tomat ett par dagar för att se om det kan vara det. tacksam för lite feedback:)

• Svar på tråden Röd rumpa efter viss mat. Erfarenheter ngn??
  • skogstjärna

Min minsta blir röd av jorgubbar och lite röd av tomat och citrusfrukter. Så det kan absolut vara bra idé att ta det lugnt med tomat om du misstänker att det är det skulle kunna vara.

• Puss och Kram

Tomat var det här... vi har slutat med det helt och det är flera veckor sedan han hade utslag nu, precis så som du beskriver... En flicka på sonens dagis hade samma problem och där var det laktosen som var boven... Prova att ta bort tomat som du tänkt. Det är värt ett försök.

• jagosa43

hade samma problem med barn ett... visade sig att hon var överkänslig mot röda färgämnen som tex tomat....
    prova...
    lycka till

stolt mamma Chris-99 Cornelius-06
  • carola1977

Emilia blir så om hon smakar stark mat, tex tacofärs... Tomat gillar hon inte så det vet jag inte, men det kan säkert bero på det.

• Puss och Kram

Men ge det lite mer än några dagar... ibland är kroppen nyckfull...

• War

Lätta röda prickar på mage och ben då ?

Har en allätandes 9månaders så det är svårt att gissa på vad.

• lola0626

åh tackar för alla snabba inlägg! Börjar med att skippa tomat i ngn vecka för att se om det kan vara boven.

• Puss och Kram

War, det är svårt att gissa vad det kan vara, man får prova sig fram och börja med sådant som är vanligt att barn reagerar på som tomat, eller kanske alla röda födoämnen el, citrus tex. Eller är det tvättmedlet eller kanske tvättmedlet tillsammans med något födoämnen som orsakar problem... ibland är naturen nyckfull...

hoppas ni hittar boven i dramat

Svar på tråden Röd rumpa efter viss mat. Erfarenheter ngn??