är det stor skillnad på 71 dB (decibell) och 80 dB tro?
är det värt att betala lite mer för att få 71 dB på en dammsugare, eller hör man egentligen ingen skillnad om den ligger ca 80 dB?
nån som vet?
är det värt att betala lite mer för att få 71 dB på en dammsugare, eller hör man egentligen ingen skillnad om den ligger ca 80 dB?
nån som vet?
över 80 är väl sk skadligt va?? skulle välja låga ljud
Jag har just köpt en 71 dB dammsugare och jag kan meddela att den låter som FAN! Jag har så svårt att tro att den är extra tyst *mutter*
Jag har för mig att ljudnivån fördubblas var 3:e decibel.
Det betyder isåfall att en dammsugare på 80dB låter åtminstone 8 gånger högre... 71-74 = dubbelt så högt, 74-77 = dubbelt så högt (4 x högre än 71dB), 77-80 = dubbelt så högt som 77dB (dvs 8 gånger högre än 71 dB)
Är jag helt fel ute?
Vi kör med en extra tyst dammsugare iallafall och är mycket nöjda.
Ja det är ganska stor skillnad. En ökning på 3 decibel innebär en fördubblad ljudstyrka!
Det är väldigt stor skillnad!
Tre gånger ljudet du uppfattar som tidigare nämnts.
Mellan 50-70 db har du ett vanligt samtal o runt 80 har du ett lättare liveband.
Vad är skillnaden på sugeffekt på dammsugarna kan man fråga sig?
Om en dammsugare är ordentligt tät o inte släpper ut lika mycket partiklar som den just sugit upp så ska den inte låta som ett liveband.
Dammsugaren med 80 db låter inte som ett kap.
Vad jag menar är att även om sugeffekten skulle ligga på någorlunda detsamma så är den troligtvis otät o släpper ut hälften igen.... alltså har den bara förflyttat smutsen i rummet.
Får man fråga vilka dammsugare du väljer emellan?
Oj, jag kanske va otydligt på slutet... Den nya modellen är alltså en ny Ultra Silencer.