• Kellan

Ger ni era bebisar formula? Lite hysteri med det har i Australien att man maste ge!?

Hej,
    Har just flyttat till Australien och har en 8manaders baby. Vi bor just nu ihop med min mans slaktingar. Och dom ar helt chockade over att vi inte ger vara barn 3-4/dag flaskor formula i Sverige. Jag haller pa att sluta amma, sa dom tjatar att jag ska ge formula istallet. Jag ar val ok med det,men inte sa mycket och vet inte om jag vill halla pa med det till dom ar 3-4ar.
    Varfor maste vi inte ge det i Sverige om det ar sa maste har? Vet att vi har valling, men alla barn dricker ju inte det heller?
    Nan som vet lite mer om detta?
    Jag blir galen pa allt tjat!!

• Svar på tråden Ger ni era bebisar formula? Lite hysteri med det har i Australien att man maste ge!?
  • julmusten

Nu vet jag inte hur det ar i Sverige, men har ar rekomendationerna att man antingen ammar barn eller ger ersatting tills de ar minst ett ar. Det ar inte enbart amning eller formula som galler mot slutet, men det skall absolut vara mer av det an fast foda, sen nar de borjar narma sig aret sa skall det val vara ungefar 50/50 och tillslut fasas amningen eller ersattningen ut liksom.

Valling finns inte over huvud taget, sa det ger man inte.

Kan du inte soka upp en barnlakare och se vad de rekomenderar?? Annars sa spelar det val inte sa himla stor roll vad du gor sa lange ditt barn vaxer ordentligt. Om du inte hittar nagon bra vitaminberikad grot sa kan ju inte nan flaska med ersattning skada heller.

Jag ammade i ett ar, och min dotter ater fortfarande vitaminberikad grot pa morgonen bara sa att jag vet att hon far i sig det hon behover, (ar 20 manader nu). Hon har aldrig tagit flaska eller ersattning och verkar ma bra!!

• Pistou

Om man vill sluta amma sitt barn så tidigt som vid 8 månader tycker jag det är helt rätt att fortsätta ge ersättning lika ofta som barnet tidigare har ammats. Bröstmjölk eller ersättning rekommenderas ju vara huvudfödan hela det första levnadsåret ,så att inte ge någon sorts bebisanpassad mjölk alls tycker jag är fel.

Vi bodde i Frankrike tidigare och där finns det berikad specialmjölk som kallas "Lait de croissance" (betyder ungefär tillväxtmjölk eller utvecklingsmjölk) som är en typ av ersätning för lite större bebisar och den brukar ges från ett år och upp. På flaskorna står det att den kan ges upp till 3-årsåldern. Om man inte vill amma längre än 6-12 månader, tycker jag absolut det är bättre att ge den här typen av ersättning än att gå direkt på komjölk som ju är artfrämmande för små människobarn och inte anpassad för dem.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Little Pooch 05

Kellan: sjalv bor jag i NZ och har galler att man antingen ammar eller ger ersattning som mjolkdryck upp till 1 ar, darefter ar det ok med komjolk. Nagon typ av mjolk maste barnet fa i sig (men inte fran ko) sa om man inte ammar ar det ju ersattning som galler. Hur mycket vet jag ju inte, men det later val rimligt som Pistou sager att du ger lika mycket som du skulle ha ammat? Man kan ge fasta fodan forst, sen fyller man pa med ersattningen.

Vad jag forstatt sa ar det val snarlikt hemma i Sverige?

Lycka till med nya livet

• Mosie

Hej Kellan,

Hysterin galler har som i sverige, nar jag var hemma i sverige i tre manader tjatade alla att jag skulle ge henne valling (och detta fastan jag ammade minst 5ggr/dag, ingen aning varfor). Men det ar rekomenderat att ge formula eller amma upp till 12 manader, dock behover de ju inte bli helt beroende av det upp till 4 ars alder, det galler bara att borja fasa ut det nar du kanner att tiden ar ratt, samma som om du hade ammat tills barnet ar 12 manader.

Dock vet jag inte om jag haller med om att ge lika mycket formula som du ammar, detta eftersom formulan ar baserad pa koprotein och ar mycket mer mattande och mer fett etc. i eftersom kalvar maste vaxa snabbare an manniskobarn. Oftast kan de dricka mindre med andra ord.

Sen kan man ju alltid ge Farex som finns att kopa pa woolies eller coles, det ar jarnberikad rismjolsgrot (tror tom du kan gora din egen valling-liknande dryck av just farex), fast det ar nog enklare att ge en flaska att dricka an att grisa med grot i den aldern :D Jo, om du borjar ge formula, forsok hitta "neutral" smak, de saljer vanlij och chokladsmak i affarerna och jag ser verkligen inte benefits med att lara sitt barn tycka om dem smakerna som nagot halsosamt om dem inte behover det.

bla nu babblar jag :D

• En glad tjej

Jag slutade ge min äldsta dotter ersättning när hon var sex månader. Dumma jag visste inte att man skulle fortsätta med det även efter att man introducerat välling. Där är dock inga fel på henne idag, hon är en glad och pigg tvååring.

Har en liten tjej till på 3,5 månad som också får ersättning och jag tänker försöka fortsätta så länge hon vill men hon gillar verkligen inte ersättning så vi får se hur länge jag ger henne det.

• Kellan

Tack sa mycket for era svar!

Nu kanner jag mej faktiskt battre.
    Alltid lite svart med forsta barnet och tva olika matkulturer. Ja kanske inte SA olika , men endel saker ar ju annorlunda. Ska kora pa ersattning ett tag sa far vi se hur det gar. Hon verkar ju tycka om det iallafall.

kram pa er =)

• Kellan

..jo,,,en liten till fraga bara,,,
    Hur lika ar valling och ersattning?
    Nan som vet?

• julmusten

Kellan, valling ar bara uttunnad grot som kan vara vitaminberikad. Ersattning ar gjord for att likna brostmjolk och ar mycket battre an valling. Det ar inte mycket skillnad mellan de tva, och om jag far saga vad jag tycker, sa tycker jag att vallinghysterin i Sverige ar lite knapp faktiskt.

• cloudberry79

Det går att göra välling på ersättning istället för att köpa färdig välling, vi ger ersättnings-välling en gång om dagen, aldrig vanlig välling. Tycker också den här vällingkulturen är ganska konstig, bättre att köra först amning el. ersättning upp till ett års ålder, sen gå över till vanlig mat.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • julmusten

Men jag menade ju att det ar inte mycket likehter mellan de tva ju!! Gaahhhhh, det ar tidigt har.

Svar på tråden Ger ni era bebisar formula? Lite hysteri med det har i Australien att man maste ge!?