Barnvänligt laxrecept?
Behöver hjälp!
Har tagit fram 4 laxfiléer till middagen ikväll. Men vad tusan ska jag göra med dom? Kräsna barn. Så att bara steka fungerar inte.
Massa tips önskas!!!
Behöver hjälp!
Har tagit fram 4 laxfiléer till middagen ikväll. Men vad tusan ska jag göra med dom? Kräsna barn. Så att bara steka fungerar inte.
Massa tips önskas!!!
Ingen?
Lägg laxen i en ugnssäker form, salta och citronpeppra fisken och strö över fryst dill. Häll på 5 dl grädde och in mitt i ugnen i 20 min! Superdupergott!
Min sambos bror är superkräsen men det där äter han (han är 10 år).
Här är ett recept jag fick av min mamma, jättegott, men kanske lite krångligt för vardagsmat, Min lille grabb på 2,5 åt mängder när vi käkade det hemma hos mina föräldrar:
Lägg laxfileerna i en form.
Blanda marinad av 2 msk olja , 2 msk citronjuice, 0,5 tsk citronpeppar, 0,5 tsk salt och en nypa dragon. Häll över fisken och låt marinera en timme ungefär (kortare tid funkar bra), vänd fisken nån gång under tiden.
Kör fisken i ugn i 225 grader i 10-15 minuter, marinaden ska vara kvar. Gör sås av 2 dl creme fraiche, 1 dl vitt vin (matlagningsvarianten går bra), 1 dl grönsaksbuljong (eller skippa vinet och tag 2 dl buljong och lite citronjuice), koka upp och red med 1 tsk ljus maizena (eller mer, jag är dålig på redningar, men det gör inget om såsen är lös), salta och peppra och tillsätt 2-3 tsk hackad gräslök efter kokningen.
Garnera dom färdiga fiskfileerna med kräftstjärtar, dillkvistar, rökt lax och citronklyftor, häll såsen runt eller på. Man kan skippa garneringen också och bara hälla på såsen eller om fisken hunnit svalna innan såsen är klar så kan man hälla på såsen på fisken och värma på en stund i ugnen. Servera med kokt potatis, gärna pressad. Man kan säkerts slänga i lite sparris också i såsen om man vill ha det extra festligt, alt garnera med kokt sparris.
Här kommer ett enklare recept också, om barnen gillar fetaost:
Fetaostlax 4 port
700 g laxfilé
100 fetaost
1 dl creme fraiche
Tagliatelle
2 morötter
1 squash
citron
1/2 dl persilja eller basilika
1/2 dl riven parmesan
Hyvla morötterna och skiva squashen tunt på längden. Droppa över lite citron. Koka pastan och häll i grönsakerna i slutet av tillagningen. Vänd ner lite olivolja, örterna och osten.
Lägg laxen i en ugnssäker form och bred över mosad fetaost och creme fraiche. Salta och peppra. Stek i 10-15 min i 225' ugn.
Man kan såklart ha nåt annat till än tagliatellen om man inte vill krångla med den.
Annars kan man blanda en röra av hackad dill, persilja, gräslök (finns färdighackat i frysdisken), rivet skal av 1 citron och finhackad charlottenlök. Man droppar lite citron samt salt&peppar på laxen och fördelar röran över laxen (ev kan man "förgrädda" laxen under folie i formen, iallafall om man som jag är dålig på och planera och brukar stå där med fryst lax när man ska laga, blir lite torrt ibland kanske...). in i ugnen på 200-225 grader tills fisken är klar, se till att inte röran bränns vid. Servera med kokt potatis och gräddfil eller kelda citronsås. Man kan nog blanda "röran" med en burk creme fraiche innan man har den på fisken om man vill ha lite såsigare.
Min dotters favoritratt! Hon alskar verkligen denna (hon ar snart 2 ar!) HUR ENKELT OCH GOTT SOM HELST!
Apelsin Lax
2 laxfileer
2 dl apelsin juice
salt och peppar
Strimlad Mozzarella ost
Lagg fileerna i en plastbunke
Hall pa apelsin juicen. Salta och peppra lite.
Stro over Mozzarella.
Tack sedan over bunken med Clingfilm, lamna ett litet horn oppet.
In i micron i ca 3 minuter pa full effekt.
Da angkokas hela faderullan och laxen blir ur-god!
Servera med potatis eller potatis mos.
Till och med jag kan lyckas att laga detta och jag ar verkligen ingen kock!
Stek dem och häll på grädde och champinjoner. Det gillar min kräsna son i alla fall